Baby in een ritme

Och ja wat een ellende is dat, slapen met 4 maanden. (Bij ons ook met 6 maanden en bij 10-13 maanden ?). En ook wij hebben het boek van kaft tot kaft geprobeerd. Niet alles heeft gewerkt, sommige dingen wel. Wat voor ons wel werkt(e): een heel vast ritueel. Bij ons is het enige verschil wel of geen badje/onder de douche. Verder is het heel erg hetzelfde. Zodra het lukt ook 'troosten zonder tillen' dus de kleine in bed laten liggen en sussen. 
na 45 minuten sussen had bij ons geen zin, dan was ze gewoon wakker. Tip die een vriendin in haar geval kreeg: kinderwagen in de slaapkamer en daar lopen tot de kleine slaapt. Werkte voor haar kindje heel goed, die sliep daarvoor namelijk wel altijd goed met wandelen.
ons meisje werd rond de 4 maanden ook s nachts elke 45 minuten wakker. We waren dus allemaal ?‍?. Was dus gewoon onze spanning. 1 nacht in het zkh en ze sliep weer de nacht door....

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga focussen op een bedtijd routine. Hoeveel moet die van overdag lijken op die van s avonds? Ik ga overdag geen badje doen, en ook niet voeden, en het gebedje voor het slapen gaan doe ik denk ik ook niet overdag...

Ik twijfel ook nog of ik nu nog wel een paar dagen het Droomritme ga volgen wat betreft voeden (dus elke keer na een slaapje), omdat ik daar nu 2 dagen mee ben begonnen, of dat ik dat stukje loslaat en weer terug ga naar voeden op verzoek (+ voeden vlak voor het slapen s avonds)...

[quote quote=10505154]Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga focussen op een bedtijd routine. Hoeveel moet die van overdag lijken op die van s avonds? Ik ga overdag geen badje doen, en ook niet voeden, en het gebedje voor het slapen gaan doe ik denk ik ook niet overdag...

Ik twijfel ook nog of ik nu nog wel een paar dagen het Droomritme ga volgen wat betreft voeden (dus elke keer na een slaapje), omdat ik daar nu 2 dagen mee ben begonnen, of dat ik dat stukje loslaat en weer terug ga naar voeden op verzoek (+ voeden vlak voor het slapen s avonds)...[/quote]

Ritueel hoeft niet heel uitgebreid.. bij ons is het zo: verschonen en slaapzak aan, bij het raam iedereen slaap lekker wensen, gordijnen dicht, In bed leggen, speentje geven, white noise aan, kusje en weglopen. In de avond douchen we wanneer het nodig is, flesje voordat hij gaat liggen, gebedje en wat uitgebreider afscheid ook van papa en de rest hetzelfde.

Ik vond dat echt een PIEPboek. Het maakte me enorm onzeker omdat meneer telkens maar 45 minuten sliep. En niet wat het boek zei dat hij moest slapen. 

Na advies van een vriendin het boek Slaap van Suzanne Willekes gekocht. Daar hebben we zoveel aan gehad! Echt! Dus die zou ik je willen aanraden. Het is een heel compleet boek. Daarna begreep ik alles en mijn zoontje en zijn slaapgedrag een stuk beter. 

Succes! Jullie komen er wel. 

ik vond het niet te doen om elke keer te voeden na het wakker worden, dus hield gewoon zoveel mogelijk een beetje tijden aan. De ene keer was dat na het wakker worden en de andere keer vlak voor ze naar bed ging. 

wij doen overdag ook nooit een badje en inmiddels ook geen flesje meer etc. Vanaf een maand of 9 hebben we de routine ook aangepast en nu is verschonen onderdeel van het ritueel. Nu is het: naar boven, verschonen, (evt neusspray of dentinox als we weer in die fase zitten), slaapzak aan, gordijnen dichtdoen, lamp uit, speentje in, liedje zingen waarbij ik haar dan een beetje wieg, dan een kusje en zeggen dat we heel veel van haar houden, leg haar in bedje, geef haar knuffels en nog een aai over de bol en welterusten. 

eerst deden we het liedje zingen terwijl ze in bedje lag en ook daarna het licht pas uit. Onze dochter werd alleen heeeel gelukkig en dus ook hyperdepieper van liedjes zingen. Dus liggend in bed was geen goeie. Als ik haar in m'n armen hou en wieg dan wordt ze er juist rustig van. (Met andere woorden: zoek wat voor jouw kindje werkt).
welterusten ??

Terug
Bovenaan