Baby is moe maar gaat niet slapen

<p>Hi,</p><p>Mijn kindje is nu 12 weken en is na een uurtje uit bed wel zo'n beetje moe. Gaat dan gapen en ik zie andere signalen. Helaas gaat ze, bij het naar bed brengen, dan nagenoeg nooit uit zichzelf slapen. Ze lijkt dan juist nogal wakker, gaat flink om zich heenkijken, jengelt als ik haar neerleg. Ik moet lang wiegen en/of helpen met een pink en vaak zitten we dan al op de max. 90 minuten wakker...</p><p>Ik hou me dus grofweg aan de wakkertijd en heb een bedritueel. Ze doet op het moment uitsluitend hazenslaapjes van 30/45 minuten, krijg haar niet opnieuw in slaap dus gaat ze eruit. </p><p>Wie herkent dit en/of heeft handige tips? Ik wil hier best in meegaan (kindvolgend) maar ik wil haar ook helpen, juist als ze zo moe is...</p>

Ik heb hetzelfde probleem met hazenslaapjes. Een vriendin van me stuurde een slaapgids van slaaptips voor baby’s en zei dat dat voor haar zoon van toen 12 weken een lifechanger was. Ik ga ook maar het voorbeeld ritme volgen en hoop dat dat voor onze dochter ook net zo goed werkt.

[quote quote=10558221]Ik heb hetzelfde probleem met hazenslaapjes. Een vriendin van me stuurde een slaapgids van slaaptips voor baby’s en zei dat dat voor haar zoon van toen 12 weken een lifechanger was. Ik ga ook maar het voorbeeld ritme volgen en hoop dat dat voor onze dochter ook net zo goed werkt.[/quote]
Oké, met vastgezette tijden zeker? Ik heb dat nooit gesnapt. Baby's laten zich toch niet dwingen om op gezette tijden te gaan slapen... desalniettemin, waar kan ik die gids vinden?

Wij hebben ervoor gekozen om op een gegeven moment in te bakeren. Zo kon ze er sneller aan over geven. Ze hield zichzelf wakker door de armen te zwaaien etc.

https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/winkel/slaapgidsvoorbeeldroutines/

Er staan ook tips in voor wat te doen als de baby afwijkt van de routine. Ik heb zelf geen idee of het werkt maar bij 1 persoon deed het dat dus wel :)

Mijn dochtertje van ruim 5 maanden valt nog steeds vooral in mijn armen in slaap. Begint nu pas af en toe zelfstandig in bedje in slaap te vallen. Zo jong is dat helemaal niet raar dat ze hulp nodig hebben bij in slaap vallen en/of dit het liefst bij mamma doet. Kan je ze wel wegleggen als ze eenmaal slaapt? Ik heb mijn dochtertje altijd met fles, pink en/of lopen in slaap moeten brengen en als ze dan in haar diepere slaap zat kon ik haar wel gewoon wegleggen.
En die hazenslaapjes...volgens mij heb ik toen mn dochtertje ongeveer 12 weken oud was hier ook een topic over geopend ;) Is frustrerend maar gaat vanzelf weer over. Waarschijnlijk een sprongetje ofzo..

Hoi mama(‘s)!
Eerst even reagerend op die gids van Slaaptipsvoorbaby’s; Zij staan er wel om bekend dat zij heel veel desinformatie/fabeltjes delen, ook op hun social media kanalen.
Ik heb geen idee wat er allemaal in de gids staat hoor, maar wil dit wel graag eventjes delen ?

@Vissenkindje
Heel herkenbaar hoor! Mijn dochter sliep de eerste 16 weken overdag alleen bovenop mij, pas daarna lukte het om haar in te laten slapen in haar bedje.Ik heb mij in eerste instantie heel strak aan de wakkertijden gehouden, maar dit moest ook wel.
Verborgen reflux, overmoeiheid en overprikkeld zorgde ervoor dat ik geen slaapsignalen meer herkende bij haar.
Nadat we hier een ritme in hadden, ben ik haar puur en alleen gaan volgen.
Ik hield wel de wakkertijd in mijn achterhoofd, maar de ene keer was het 60 minuten en de andere keer 75 minuten.
Het is zó de kunst om precies op het juiste moment je kindje naar bed te brengen (ik weet er echt alles van), wanneer je over de slaappiek heen bent ben je vaak al te laat en gaat inslapen moeilijker. Jullie moeten elkaar hier echt nog beter in leren kennen ❤️.
En dan het feit dat je kindje natuurlijk liever bij jou slaapt nog buiten beschouwing gelaten.
Het is heel moeilijk om te zien dat je kindje moe is maar niet gaat slapen of ‘te kort’ slaapt.Is het een optie om je kindje het eerste slaapje van de dag bijv. in bed te proberen? Met sussen, hand op buikje en voorhoofd, erbij blijven… óf evt. wiegen.
En mocht dit slaapje niet gaan dat je het volgende slaapje je kindje bij jou laat slapen? Als je dit wilt..
Dan kun je het een beetje uitbouwen en zorg je er wellicht voor dat je kindje niet oververmoeid raakt ☺️ Soms gaan slaapjes gedurende de dag steeds lastiger omdat er met name hazeslaapjes worden gedaan.
Verder is het echt niet gek dat je kindje soms 30 min. slaapt. Hazeslaapjes horen nog een beetje bij de leeftijd. 45 min. is helemaal knap, want dat is in ieder geval een afgeronde slaapcyclus.
Wanneer je kindje maar 30 minuten slaapt zou je zelf de wakkertijd iets kunnen inkorten bijv. ☺️
Hopelijk heb je hier iets aan!

Terug
Bovenaan