Hoi mama(‘s)!
Eerst even reagerend op die gids van Slaaptipsvoorbaby’s; Zij staan er wel om bekend dat zij heel veel desinformatie/fabeltjes delen, ook op hun social media kanalen.
Ik heb geen idee wat er allemaal in de gids staat hoor, maar wil dit wel graag eventjes delen ?
@Vissenkindje
Heel herkenbaar hoor! Mijn dochter sliep de eerste 16 weken overdag alleen bovenop mij, pas daarna lukte het om haar in te laten slapen in haar bedje.Ik heb mij in eerste instantie heel strak aan de wakkertijden gehouden, maar dit moest ook wel.
Verborgen reflux, overmoeiheid en overprikkeld zorgde ervoor dat ik geen slaapsignalen meer herkende bij haar.
Nadat we hier een ritme in hadden, ben ik haar puur en alleen gaan volgen.
Ik hield wel de wakkertijd in mijn achterhoofd, maar de ene keer was het 60 minuten en de andere keer 75 minuten.
Het is zó de kunst om precies op het juiste moment je kindje naar bed te brengen (ik weet er echt alles van), wanneer je over de slaappiek heen bent ben je vaak al te laat en gaat inslapen moeilijker. Jullie moeten elkaar hier echt nog beter in leren kennen
.
En dan het feit dat je kindje natuurlijk liever bij jou slaapt nog buiten beschouwing gelaten.
Het is heel moeilijk om te zien dat je kindje moe is maar niet gaat slapen of ‘te kort’ slaapt.Is het een optie om je kindje het eerste slaapje van de dag bijv. in bed te proberen? Met sussen, hand op buikje en voorhoofd, erbij blijven… óf evt. wiegen.
En mocht dit slaapje niet gaan dat je het volgende slaapje je kindje bij jou laat slapen? Als je dit wilt..
Dan kun je het een beetje uitbouwen en zorg je er wellicht voor dat je kindje niet oververmoeid raakt
Soms gaan slaapjes gedurende de dag steeds lastiger omdat er met name hazeslaapjes worden gedaan.
Verder is het echt niet gek dat je kindje soms 30 min. slaapt. Hazeslaapjes horen nog een beetje bij de leeftijd. 45 min. is helemaal knap, want dat is in ieder geval een afgeronde slaapcyclus.
Wanneer je kindje maar 30 minuten slaapt zou je zelf de wakkertijd iets kunnen inkorten bijv.
Hopelijk heb je hier iets aan!