Baby kus geven

<p>Hey allemaal,</p><p>Ik snap dat het nu vanwege corona allemaal anders is, maaar..... Ik ben van het vooruit denken. Nu kan ik opa's en oma's met een gerust hart zeggen dat ze mijn baby niet mogen kussen vanwege corona. En dat snappen ze ook en doen ze gelukkig ook niet. Dus dat is heel fijn. Maar ik vraag me af of ik de opa's en oma's ook straks (als corona weg is) kan zeggen dat ze de baby niet op de mond mogen kussen. Ik vind dat namelijk iets heel erg persoonlijks. Onze baby geeft al wel kusjes aan mij en mijn man (dus pappa en mamma) en die zijn bijna altijd op de mond. Dat vind ik niet raar, maar als "andere mensen" dat ook zouden doen wel. Hoe doen jullie dat? En hoe kan ik dat dan tegen die tijd een beetje aardig zeggen? Want van binnen denk ik "blijf met je vieze lippen bij mijn kind uit de buurt!" ?</p><p>Ohja, onze lieve baby is nu ruim 10 maanden en geeft kusjes met de mond wagenwijd open ??</p><p> </p><p>Ik zou graag even jullie vizie willen horen. Alvast bedankt voor de moeite. </p><p>Liefs, een moeder die het niet op kussen krijgen van andere mensen heeft ?</p>

Ik vind het antwoord best simpel. Jij wil het niet, dus mag je dat vragen toch? jouw kind, jouw regels. 
Hoeft ook geen discussie te worden. Gewoon als het gebeurt vragen of ze dat niet meer doen omdat jij het niet zo'n fijn idee vindt. Ik zou er zelf waarschijnlijk nog iets achteraan zeggen in de trant van dat het natuurlijk heel lief bedoeld is, maar of ze dan een kus op de wang willen geven of aai over de bol of knuffel ofzo, iets wat je wel fijn vindt. Genegenheid tonen kun je op veel manieren doen. 

Ik ben zelf trouwens precies zo hoor. Mijn moeder wil me nog wel eens een smak op mijn mond geven, en dan denk ik zelf ook ieuwl! veeg veeg. Bij mijn dochter wil ik het ook niet. En ik zal haar ook leren dat zoenen op de mond voor nu alleen bij pappa en mamma "hoort", verder zoen op de wang, en later als ze groot is wordt dat vanzelf wel dat ze zelf uit gaat maken waar ze dat oke vindt. 

Dat gevoel ken ik! 

Wij hebben 2 dochters(1,5 en 2 maand). Mijn ouders zouden ze nooit op de mond kussen, maar mijn schoonouders kan ik niet inschatten. Met name mijn schoonmoeder doet precies wat zij wil. 

Wij zijn al vroeg begonnen om de oudste zelf te laten kiezen hoe ze dag zegt. Zwaaien, handkus, knuffel, kus op de wang, boks, high five zijn wat opties. En dat word door de mensen om ons heen geaccepteerd. Vooral de handkus vinden ze enorm schattig! 
Misschien kun je dat jullie kindje aanleren? Succes

Tja ik dacht dat zelf ook, maar onze dochter wil alleen maar kusjes geven op de mond. Mijn ouders deden dit niet en wilden dan op de wang een kusje geven, maar mijn dochter vond dit geen kusje? ze was pas tevreden als het een kusje op de mond was?
Nu wil ze zelf vaak geen kusjes geven en roept ze hard nee dus dan doet ze het lekker niet, maar het is of niet of op de mond. Ik vind het nu ook prima.
Maar als je het echt niet wil dan kun je het natuurlijk wel aanleren. Zou het dan proberen een keer te bespreken, niet op het moment van een kusje maar gewoon tijdens een gesprek.

Hier hetzelfde. Kusjes geef je op de wang en niet op de mond, dus ook opa's en oma's!! Zodra ik zag dat ze t deden hebben we hier meteen wat van gezegd. Wel subtiel want je wil geen enorme ruzie, maar wel dat wij het niet willen. Kusjes op de wang is helemaal prima, kusjes op de mond = nee!
Ze stonden wel raar te kijken en vonden het maar vreemd. Maar inderdaad; wij willen het niet dus nee is nee!
Tot nu toe lijkt het goed te gaan :) onze zoon kust andere eigenlijk (nog) niet op de mond en dat willen we vooral zo houden :D

Pff wat erg
Mijn zoontje geeft alleen maar kusjes op mond bij me ouders en mij en me zusje geen probleem je maakt zelf probleem van maarja doen wat je niet laten kan

Ieh kus op de mond wil ik ook echt niet zien van iemand buiten ons.. wang is best, gelukkig heb ik er nog nooit van hoeven zeggen.. maar zou ik dus wel direct doen zodra daar aanleiding voor is. Ook wel zo fris (ukkies zijn al permanent verkouden dus is een goeie reden). Geen zorgen om maken, ik vind het zeker geen onredelijk verzoek!

Als ik je een tip mag geven, bedenk wel voor jezelf wat je echt belangrijk vindt in hoe opa en oma dingen aanpakken en wat misschien minder prioriteit heeft. Anders krijgen opa en oma het gevoel dat ze steeds regels opgelegd krijgen en dat kan op den duur wel gaan wringen. Een deel is namelijk ook loslaten en het toezien dat zij dingen op hun manier doen en zien hoe blij je kindje wordt van contact met opa en oma. Hiermee bedoel ik dus dat als dit echt een belangrijk punt voor je is, dat je dat zeker aan moet geven. Maar dat als het later ook gaat om wat ze aan eten geven, hoe ze in huis met de kleine omgaan etc etc je om de relatie goed te houden niet op alles kunt zitten. Zo heb ik een beetje los gelaten dat ons zoontje daar iets minder gezond eet dan thuis (al hebben we hier wel overleg over gehad hoor) en dat zij ook het ritme daar iets anders doen, zodat hij mee kan naar de markt op hun oppasdagen. Omdat ik zie hoeveel m'n zoontje van hen geniet en hoe dankbaar ik ben dat ze zo lief voor hem zijn in het algemeen. 

Terug
Bovenaan