Baby moeite met overdag in eigen bed slapen

Hi allemaal,Onze zoon is vandaag precies 13weken oud en slaapt de nachten al door van 23:00-07:00, helemaal super! <br />Alleen de slaapjes overdag in zijn bedje zijn wat moeilijker. Wat we nu doen is als we zien dat hij moe begint te worden (gaapjes en ogen wrijven) hem in zijn bedje leggen. Soms huilt hij 20minuten en slaapt dan of we wiebelen hem in slaap met zijn beentjes. Maar zodra we hem in zijn bedje willen leggen begint hij direct te huilen ook als hij al half slaapt en zo moe is zijn ogen gaan direct wijd open bij het in bed leggen.<br />Mijn vraag is hebben jullie misschien tips of advies om dit misschien anders aan te pakken?<br />Liefs<br />

Goed dat je op de vermoeidheidsignalen let. En echt al super fijn dat hij in de nacht al zo goed slaapt! 
Je houdt rekening met de wakkertijd? Als je je kindje binnen de wakkertijd op bed legt dan voorkom je dat je over zijn vermoeidheid heen gaat. Google maar eens. 
Ik zou je als tip willen geven om hem wakker maar moe in bed te leggen. Leg hem in een slaapzak, geef hem eventueel een knuffeldoekje maar haal hem niet uit bed als hij huilt. Hij moet het vertrouwen krijgen dat het goed is om te gaan slapen. Hij heeft jou hulp hierbij nodig. Dus troost hem steeds op dezelfde manier en verlaat dan weer de kamer. Even aankijken wat hij doet. Blijft hij huilen loop je de kamer in om te troosten, gerust te stellen en loop je weer weg. Wees zelf ook rustig en kalm. Want als jij rust en zelfvertrouwen uit straalt zal hij zich ook veilig voelen om zich er aan toe te geven.
Als je hierop investeert heb je dadelijk een kindje wat overal goed zal slapen omdat hij heeft geleerd dat hij dit zelf kan met het vertrouwen en de nabijheid van zijn ouders ?

En begin ook met 1 slaapje per dag en kijk het even aan. Hij is nog erg jong. Hij hoeft nog niet alle slaapjes in zijn bed te doen. Er komt snel een moment waarop dat slapen in zijn bedje bijna als vanzelf gaat omdat hij ouder wordt. De ervaring leert wel dat als je nu langzaamaan investeert in goede slaaphygiene heb je daar altijd profijt van.
Kijk eens op opvoedingsvragen.nl. Heel fijne website!

Ik had een aantal weken precies hetzelfde! Nu gaat het super goed. Wat ik doe:

- kamer donker maken! (Deed dit voorheen niet maar werkt echt super!)
- muziekje aan
- tutje geven
- knuffeltje langs het hoofdje leggen
- boven blijven rommelen. Was ophangen oid. Even wat doen zodat ze me hoort & ik in de buurt ben om haar tutje terug te geven.

Onze babyfoon speelt 15min muziek af, ik houdt deze bij de hand & zet hem meteen weer aan als ze nog niet slaapt.

Oh heel herkenbaar dit. Mijn zoontje heeft ook moeite gehad met zelf inslapen tot hij 5 maanden was. Ik heb heel internet afgezocht naar tips en contact gehad met een slaapcoach. Zij vertelde me dat kinderen tot 6 maanden nog geen controle hebben over de emoties, dus zichzelf nog niet kunnen troosten. Heeft het kind je nodig geef er dan aan toe, maar dit is niet altijd gemakkelijk. soms komt het gewoon even niet uit en wil je jouw handen ook wel eens vrij hebben!
Ik heb mijn kleine man vaak in slaap gewiegd en dan op zijn zij in bed gelegd. Wanneer je hem op zijn rug legt komt er een reflex vrij, waar ze wakker van worden. Wat hielp was om zachtjes tegen zijn billen te 'slaan' zodat hij in bed nog wat 'gewiegd' werd. Wanneer hij sliep draaide ik hem voorzichtig terug op zijn rug. 
Na 4,5 maand vond ik dat hij toch maar eens in zijn eigen bedje moest gaan slapen en bouwde ik het steeds meer uit. Legde hem steeds wakkerder in bed, maar wel nog altijd op zijn zij en 'slaan' tegen de billen. Nu heeft hij dat 'slaan' niet meer nodig.. 

Wat ik ben gaan doen is echt een vast ritueel. Boven in het donker een schone luier, slaapzak, muziekje aan, liedje zingen, en in bed leggen. Ik heb een fedde en kees lakentje gekocht, waardoor hij wat meer rust krijgt in zijn lichaampje. Kusje en ik ga. 
Slaan klinkt wat hard. Het is net hard genoeg, waardoor hij met zijn lichaampje wat op en neer schommelt. Dus meer een tikje in een vast ritme. 
Ik hoop dat je er iets aan hebt! 

Terug
Bovenaan