baby niet na 2 weken op rug leggen, maar na 6 weken pas.

Ik ben erg bezorgd over de verschillende manieren waarop men baby's de eerste weken laat slapen omdat ik het onderstaande met onze zoon heb meegemaakt. Ik wil andere ouders waarschuwen zodat ze niet hetzelfde hoeven te beleven.

Sinds er veel aandacht is voor wiegendood, komen ook scheve of afgeplatte achterhoofdjes bij baby's veel meer voor. Veelal wordt tegenwoordig het advies gegeven om een baby al na 2 weken op de rug te laten slapen uit angst voor wiegendood. Maar daarmee verhoog je wel de kans op een scheef achterhoofdje. Je kunt je baby veel beter pas na 6 weken op zijn rug leggen. Het belangrijkste is dat de baby niet op de buik ligt. En op de zij liggen is uiteraard een goed alternatief, uiteraard wel afwisselend op de ene en de andere zij.

Ook onze kraamverzorgster zei dat we onze zoon na 2 weken op zijn rug moesten leggen en we hebben haar advies opgevolgd. Nu heeft Lars een scheef achterhoofd en zijn oren staan ongelijk op zijn hoofdje. Eerst dachten de doktoren dat zijn schedelplaatjes te vroeg vastgegroeid waren (craniosynostose) en hij misschien wel geopereerd moest worden om de schedelplaatjes weer los te maken. We waren dus heel erg opgelucht toen de plastisch chirurg ons vertelde dat ie niet geopereerd hoefde te worden.
De plastisch chirurg vertelde echter dat 1 op de 10 babies een plat achterhoofdje heeft omdat de meeste ouders ze na 2 weken op de rug laten slapen. Als je een baby van 2 weken oud al op zijn rug te slapen legt, is de kans groot dat hij een voorkeurshouding heeft en zijn hoofd maar naar 1 kant wil houden en omdat zo'n schedeltje nog erg zacht is, wordt dit gemakkelijk scheef of afgeplat.
Onze zoon krijgt nu dus fysiotherapie en waarschijnlijk moet ie een zogenaamde redressiehelm op van 5 maanden tot zijn eerste verjaardag. Dat zijn oren ongelijk staan komt hoogstwaarschijnlijk niet meer goed.

Een baby hoeft echter niet per se op zijn rug te slapen, want je kunt met een speciaal hiervoor verkrijgbaar kussentje (16 euro) ervoor zorgen dat de baby veilig op zijn zij kan slapen. Veel ouders leggen een opgerolde handdoek tegen de rug van de jonge baby tegen omrollen. Als de baby beweeglijker wordt werkt dat niet meer, maar zo'n speciaal kussentje werkt dan wel (wel de goede maat kussen voor je baby gebruiken, de producenten zijn namelijk helaas nog niet op het idee gekomen de kussentjes verstelbaar te maken). Overigens is het slapen op de rug ook niet zonder gevaar, aangezien baby's vaak wat melk teruggeven. Dit kan slapend op de rug ook gevaarlijk zijn.

Al deze ellende had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als we hadden geweten dat je een baby niet zo snel op zijn rug moet leggen.

gr,
Carsten

 
Hoi,

Wij leggen Max al vanaf het begin op zijn rug. Dit omdat het eigenlijk niet anders kon. Max heeft tijdens de bevalling klem gezeten (hij was erg groot 4860 gram) en daarbij heeft zijn arm knel gezeten. Dus kon hij zowiezo niet op zijn rechterzijde liggen. Hij zat ook onder de beurze plekken en stuwingen vanwege het klem zitten dus moest hij op zijn rug liggen. Wel is ons verteld dat we wel zijn hoofdje iedere keer de andere kant op moesten leggen anders zou zijn nek schuin groeien. Dit doen we ook iedere keer. Dus helaas zat er voor ons niets anders op. Maar nu is Max zo eigenwijs dat hij zijn hoofdje draait naar de richting die hij zelf wilt. Succes verder. Groetjes Bianca en Max (3 weken oud)
 
Hoi,

Dit is een heel vervelend verhaal, je hoort het inderdaad heel veel om je heen.

Heel toevallig hen ik in een winkel van de Kruisvereniging gewerkt en daar verkochten wij van die kussentjes om de baby op de zij te laten liggen. Die was wel verstelbaar.
Ze zijn er dus wel maar misschien niet overal te verkrijgen.

Heel veel succes!

Groetjes van Jolanda
 
Ik sluit me helemaal aan bij jou verhaal. Doordat onze zoon ook op zijn rug moest liggen na 2 weken heeft hij een afgeplat achterhoofd, hierdoor heeft hij nu ook een redressiehelmpje voor ongeveer 6 maanden, en daarbij nog 1x per week fysio. Dan is hij anderhalf als hij klaar is met de helm. Als we ooit nog een keer zwanger mogen raken en we mogen nog een kleintje erbij krijgen dan ga ik het zeker anders doen, dan ga ik toch over op mijn eigen gevoel.

Succes ermee.

Groetjes Geriena
 
hoi Carsten
wat goed van jou om dit op deze site te zetten. ik denk dat veel ouders hier wat aan hebben.
mijn zoontje heeft ook een afgeplat achterhoofdje en zijn ene wang is plat en de andere wat bol. zijn oortjes staan gelukkig nog aardig recht.
ik heb dit ook vele malen met het cb besproken maar ze stelden me steeds weer gerust. ik kan me er nog steeds wel kwaad over maken. want hij is mijn eerste ook en je weet ook niet wat je moet doen. bij een e.v.t volgend kindje zal ik jou advies opvolgen.
ik wou ook dat ik het eerder wist.
groetjes Michelle
 
hoi Carsten
wat goed van jou om dit op deze site te zetten. ik denk dat veel ouders hier wat aan hebben.
mijn zoontje heeft ook een afgeplat achterhoofdje en zijn ene wang is plat en de andere wat bol. zijn oortjes staan gelukkig nog aardig recht.
ik heb dit ook vele malen met het cb besproken maar ze stelden me steeds weer gerust. ik kan me er nog steeds wel kwaad over maken. want hij is mijn eerste ook en je weet ook niet wat je moet doen. bij een e.v.t volgend kindje zal ik jou advies opvolgen.
ik wou ook dat ik het eerder wist.
groetjes Michelle
 
Heel goed dat je dat hier vertelt! Wij hebben het advies van de kraamhulp niet opgevolgd en onze zoon lekker op z'n zij gelegd (elke keer de andere), zelfs als hij was ingebakerd en nu heeft hij een lekker rond hoofdje. We deden het zelf met een handoek in de rug. Nu ligt hij meestal op z'n rug, maar vaak als hij wil gaan slapen draait hij zelf op z'n zij. Het is echt niet nodig om ze al zo vroeg op de rug te leggen. Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf weten natuurlijk. De kans dat ze op hun buik draaien is natuurlijk wel iets groter. Over overgeven als ze op de rug liggen: er is een reflex ingebouwd waardoor ze automatisch hun hoofd omdraaien, dus dat is ook niet zo gevaarlijk. Maar een plat hoofdje is ook niet fijn.
Groetjes en sterkte!
Machteld
 
Hoi Carsten,
Mijn oudste zoontje had heel sterk de voorkeur naar rechts, met als gevolg een scheef achterhoofdje. Doordat we er op tijd bij waren, en door oefeningen en overdag in de box steeds op links te leggen is het gelukkig weer goed gekomen. Toen mijn tweede werd geboren dacht ik dit gebeurd mij niet weer en heb ik mijn zoontje ook de eerst 6 weken op zijn zij gelegd(om en om) 's Nachts niet, maar overdag in de wandelwagen wel. Met als gevolg een mooi rond koppie.
Ik vind ook dat er steeds zoveel veranderd op het cb en heel veel cb zijn ook zo verschillend.
Heel veel succes met jou zoontje en ik hoop dat het toch allemaal nog goed komt.
Groetjes Renate
 
Terug
Bovenaan