Baby op eigen kamer laten slapen?

<p>Hi!</p><p>Ik heb al eerder een topic geopend over het slapen van onze baby. Ons zoontje is morgen vier weken en het is ons eerste kindje, alles is dus een beetje zoeken nog. Op zich gaat het slapen redelijk, overdag slaapt hij in zijn eigen 'grote' bed in zijn kamer en 's nachts leggen we hem in de cosleeper bij ons boven.</p><p>Nu hebben we al gemerkt dat we een redelijk gevoelig mannetje hebben. Hij is snel overprikkeld, raakt dan ook echt overstuur en kan niet meer slapen, waardoor nog meer overstuur, etc. Hij gaat zeg maar erg goed op een regelmatig leventje van slapen - luier - voeden - slapen.Dit is natuurlijk prima, wij volgen hem daarin en dat meestal goed (sommige dagen minder haha). </p><p>Maargoed, nu mijn punt.. We merken dat hij vooral overdag lekker slaapt. Hij slaapt dan in zijn eigen kamer, die grenst aan de woonkamer, in het ledikant. Soms even een struggle om in slaap te komen, maar ook dat gaat steeds beter. 's Nachts echter.. is steeds meer drama aan het worden. Wij hebben een cosleeper, waar we hem 's nachts in leggen, maar het lijkt niet echt zijn ding ofzo. Ik weet niet wat het is, of het is dat het verwarrend voor hem is dat hij op twee plekken moet slapen of iets anders.</p><p>Lang verhaal kort, wij denken er nu over hem 's nachts ook op zijn eigen kamer te leggen. Enige dingetje is dat wij in een oud appartement in Amsterdam wonen, met de eerste en de derde verdieping (de tweede verdieping dus niet!). Op de derde slapen wij, op de eerste 'wonen' wij en is de kamer van onze zoon. Er is geen mogelijkheid boven nog een kamer te maken, dus óf het is bij ons op de kamer, óf twee verdiepingen lager. Uiteraard hebben we een (goed werkende) babyfoon waar zeker ik ook wakker van word. Alleen omdat overal geadviseerd wordt de baby toch wel een paar maanden op je eigen kamer te hebben weten wij nu niet zeker of we er wel goed aan zouden doen hem al alleen te leggen.</p><p>Graag hoor ik dus jullie meningen en ervaringen! Hoor wel eens van ouders bij wie het op één kamer liggen niet super goed beviel, maar vaker hoor ik het omgekeerde.</p><p>Thanks!</p>

Als t voor de kleine beter werkt om 'alleen' te slapen zie ik ook niet waarom niet. De afstand boven beneden zou ik ook wel lastig vinden hoor.  
Gebruik je de co-sleeper ook echt als co-sleeper? Of als apart wiegje? Dan zou dat ook nog een idee kunnen zijn. Dan heeft hij iets meer z'n eigen bedje /plekje en is hij nog wel in de buurt 

Je moet doen wat voor jezelf goed voelt. Mijn dochter sliep met 7 weken ook op dr eigen kamer omdat wij beide minder goed sliepen als ze naast mij lag. Dus je kan het proberen! Als het (nog) niet bevalt dan kan hij altijd weer terug naar jullie kamer. Eigenlijk kan je niks fouts of goeds doen hoor. Gewoon doen wat voor jullie werkt ??

Lekker proberen in zn eigen kamer. Bij ons sliep ze met 2 weken al in haar eigen bedje omdat ik zelf niet kon slapen van alle geluidjes. En je bent zo beneden hoor, als hij 10 seconden huilt is dat toch niet erg. 

Zou ook zeggen gewoon proberen!
Je bent zo beneden toch met de babyfoon, het zal misschien de eerste nacht een beetje raar voelen, maar als het goed werkt is dat toch fijn voor hem ook!! 

Onze dochter sliep met 2 weken snachts op haar eigen kamer omdat ik niet goed sliep door alle geluidjes die ze maakte. En zodra je hem hoort huilen kun je naar beneden toch. Niet te moeilijk over denken hoor, als het voor hem fijner is om daar te slapen dan is dat prima. 

Bedankt dames! Ik had zelf inderdaad ook het idee gewoon te proberen. Kreeg alleen van mensen in mijn omgeving te horen dat ik dat met zo'n kleintje en zo'n afstand niet zou moeten doen, want grotere kans op wiegendood (echt fijn als mensen die er meteen in gooien wel!). Maar gaan het vannacht voor het eerst proberen :).

Terug
Bovenaan