Baby, peuter en veel tv....

Oke, misschien moet ik horen dat andere mensen dit ook hebben en anders tips hoe ik het anders kan doen haha.

Ik heb nu een zoontje van 2,5 jaar en een baby van 12 weken.
Maar mijn zoontje kijkt nu sinds komst van de kleine wel veel meer tv....
En soms word ik er gek van!
Het weer werkt natuurlijk ook niet mee. Of super koud en veel wind, of regen
In de ochtend lukt het meestal nog om geen tv aan te doen en kan hij nog lekker spelen maar na 12uur mag hij dan wel kijken eventueel.
Na de middag als hij wakker word, mocht hij altijd even bijkomen ff netflix en gingen we vaak weg. Maar met de komst van de kleine zit je vaak aan voeden of met slaapjes bezig. Dat hij onbewust veel tv kijkt.
Als de kleine slaapt probeer ik wel altijd even de kleuren/verven/ bakken/spelen..(als droog is gaan we nog wel eens naar buiten met de kleine op de camera) maar vaak nu een half uur heeft hij het wel gehad en wil hij weer tv... en geef er ook wel aan toe want continue vermaken vind ik ook vermoeiend
Soms kan ik het loslaten,maar kan me er ook aan ergen.

Iemand tips om het anders aan te pakken.
Of laat horen dat anderen dit ook wel doen (voel ik me ook weer beetje beter haha)

 
Hahaha hier nog een "loedermoeder" ? Ik heb het een beetje losgelaten. Maar ook hier staat de tv meer aan dan me lief is. Gelukkig spelen ze nu (mijn kinderen zijn 3,5 en 1,5, ook van die hopeloze leeftijden om te vermaken) al de hele middag buiten!
 
Hier net zo. Maar mijn ervaring ermee is dat hij alleen maar de programmas kijkt die die egt leuk vindt en dat zijn er echt maar 3 ofzo. Verder zit ie de hele tijd lekker te spelen met zijn broertje maar staat tv wel hele dag aan hoor. Het scheelt nu wel dat ie naar psz gaat. Dan komt hij met dingen thuis die die op school heeft gedaan en wilt ie dan thuis ook graag doen. Ik vondt het tot 2.5 ook echt wel lastig hem bezig te houden hoor
 
Ooooh the mom guilt! Hoe hard we ook ons best doen en hoe goed we het ook doen, we voelen ons direct schuldig als het (naar ons eigen idee) niet perfect gaat of we ook maar heel even aan ons zelf denken. Zo te horen heb je superveel aandacht voor je kinderen en doe je keihard je best voor die kleintjes. Ik denk echt dat je je niet schuldig moet voelen omdat de tv wat meer aan staat dan voorheen. Bekijk het vanuit de positieve kant: ze leren ook veel van die programma's tegenwoordig. Misschien iets opzetten in het engels? Dan leert hij dat ook spelenderwijs. En zo niet, dan niet! Niet schuldig voelen! Je doet het super!
 
Ooh nog een moederloeder in the house hoor! Ook ik heb het losgelaten. Op gezette tijden is de tv uit (bij eten bijv.) en 's ochtends voor werk aan is de tv van papa en mama want dan kijken wij journaal haha. Maar hier staat Nick jr (en eerder baby tv) ook dusdanig vaak aan dat ik de liedjes kan meezingen. Wat trouwens echt wel leuk is: Nick jr. doet na elke 2 programma's ongeveer een bewegingsactiviteitje. Onze peuter rént dan naar de tv (jaaaa bewegen!) en doet mee. Ach en zo sus ik m'n schuldgevoel soms ook een beetje. :D We leven in een wereld met vele beeldschermen. Het is maar welke keuzes je maakt. Hier nog geen tablets of telefoons met spelletjes (nu 3 jaar) maar dus wel geregeld tv. Wees niet te streng voor jezelf lieve mama!
 
Precies hetzelfde hier! Voel er me soms ook schuldig om hoor, heel herkenbaar. Er zijn dagen dat het lukt om wat minder de tv aan te hebben. Maar met slecht weer en een baby die veel aandacht wil is het soms gewoon even niet anders. We zijn er ons bewust van en dat is al heel wat! Minderen komt wel weer.
 
Hmmm ok, als moeder bepaal je toch zelf wanneer de tv aan is en wanneer niet? Dus als jij het te veel vindt, dan is het aan jou dit te veranderen. Misschien niet het antwoord wat je wilde horen...
Wij zijn wellicht in de ogen van anderen vrij streng wat betreft tv kijken. Hier mogen de kinderen alleen za/zo kijken, als het avondeten gekookt wordt en evt nog even na het eten een kwartiertje. Verder tijdens het nageltjes knippen (1x per week) mogen ze op de telefoon een filmpje kijken en dat was het. Het is voor onze kinderen heel duidelijk wanneer wel en wanneer geen tv, heb er ook doordeweek echt geen gezeur om. 
Kinderen moeten ook leren zich zelf te vermaken. Onze jongste van 2.5jr vindt het heerlijk ook even rustig boekjes door te bladeren. 
Succes met het vinden van een balans die voor jou past!
 
Wij bepalen het zeker zelf, maar ik denk ook dat het afhangt van het kind dat je hebt ;) Laten we niet te judgemental naar elkaar doen. Je kent elkaars huishouden, energielevel, mentale staat en kinderen niet. Mijn zoon (1,5) is een zeer druk kind dat ik vaak van tafel af moet halen, dat enge capriolen uithaalt en de tv is het enige wat helpt waardoor ik wat in huis kan doen of even zelf even wat kan lezen. Bovendien heb ik een aantal jaar geleden een burn-out gehad en zit ik vaak laag in mijn energie. Aandacht voor de kinderen kost mij dan zó veel dat ik de tv aanzet om er even niet te "moeten zijn". Dus once again, laten we elkaar niet te veel veroordelen.
 
Terug
Bovenaan