Baby, peuter en veel tv....

Toen mijn tweede dochter geboren werd, was m'n oudste dochter 2. Die eerste tijd stond de tv ook echt wel vaker aan dan de bedoeling. Ze is in oktober geboren en in kou, regen enz ging ik niet naar buiten met een baby.

Ze mocht altijd even een filmpje kijken als ik de jongste aan het voeden was of als ik de jongste naar bed ging brengen. Dus dat was in het begin natuurlijk best vaak en werd uiteindelijk minder. Tussendoor probeerde ik ook echt wel naar buiten te gaan, knutselen, spelletjes enz te doen. Maar soms was m'n energie op en zette ik iets vaker de tv aan. Ze deed ook vanaf 2 jaar geen middagslaapje meer dus vond dat echt wel een pittige tijd.

Toen de jongste ouder werd en ook mee kon gaan spelen, werd het makkelijker. Nu zijn ze bijna 3.5 en 1.5 en spelen veel. Met de oudste ga ik knutselen enz als de jongste in bed ligt smiddags. Gelukkig wordt het nu wat mooier weer en als het droog is gaan we lekker naar buiten. De jongste loopt nog niet, dus die zit lekker warm ingepakt in de wagen en de oudste kan dan lekker lopen/rennen, fietsen.

Nu kijken ze tv als ze sochtends en smiddags fruit/koekje krijgen en als ik eten ga koken. De oudste mag ook altijd nog even een filmpje kijken als de jongste in bed ligt. Dit doen we dan voor of na het knutselen. Maar met slecht weer gaat de tv wel wat vaker aan. Ik kies wat ze kijken en hoelang en maak daar ook duidelijke afspraken met ze over. Dan zeg ik bijv jullie mogen nu een filmpje kijken en daarna gaan jullie spelen / gaan we naar buiten enz.

Wat je schrijft is dus heel herkenbaar en iedereen gaat er op z'n eigen manier mee om. En natuurlijk bepaal je zelf wanneer de tv aan gaat, maar soms moet je ook voor jezelf kiezen en idd even rust kunnen krijgen door de kids voor de tv te zetten. Straks met het mooiere weer zul je vanzelf meer naar buiten gaan en zal er minder tv gekeken gaan worden.
 
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet aan mij om te oordelen of het goed of slecht is. Daar moet een ieder als ouder zijn eigen weg vinden. Ik kreeg echter de indruk dat Animreh vindt dat de tv te vaak aan is. De enige die dat in de hand hebben zijn de ouders zelf. Maar wat ik schreef, ieder moet een balans vinden die voor hem/haar past, en dat zal zeker in ieder huishouden anders zijn en dat is prima :)
 
Ik vind dit ook wel herkenbaar hoor ;) Mijn dochters zijn nu 4.5 en 2.5, en nummer 3 is onderweg. Maar zeker de eerste maanden na de geboorte van de tweede stond de tv vaker aan dan gebruikelijk.
Ondertussen hanteer ik 'vaste tijden' voor de tv. Elke ochtend met fruit eten mag de tv aan, rond 9.30 tot 10.15. Dat weten ze precies. Fruit eten = tv kijken. Om 10.15 gaat ie uit en gaan we naar buiten/op pad.
Om 13.00 mogen ze op de tablet tot 14.00 (middagdutjes zijn hier verleden tijd dus dat is echt even een moment dat ik wat in huis kan doen en zelf even kan chillen) en de tv mag dan weer aan van 17.00-17.30. Dus bij elkaar nog best wel wat schermtijd hoor, zo 2 uur per dag minimaal.

Maar nu we vaste tijden hanteren, weten ze wel exact waar ze aan toe zijn en zeuren ze tussendoor niet om schermtijd. Fruit eten = tv, na de lunch = tablet, koken = tv.

Een enkele keer komt m'n dochter van 4 uit school en is enorm overprikkeld of moe of heeft ze bij een vriendinnetje gespeeld en heel moe, en dan gaat de tv wel eens aan om 15.30 bijvoorbeeld. Maar dan spreek ik duidelijk met ze af dat ie die dag om 17.00 NIET aan gaat, en dan kleien of verven ze bijvoorbeeld terwijl ik kook.

Tv zomaar aan laten staan zo'n beetje de hele dag terwijl ze eromheen spelen vind ik echt niet fijn en onnodige prikkels. Dus laat ik ze liever concreet iets kijken op vaste tijden. In de ochtend is dat Zappelin, in de middag Ketnet of Netflix.

Er is geen goed of fout, doe waar jij je goed bij voelt. Ik vind de schermtijd hier ook wel redelijk veel, 2 uur per dag. Maar heb die uren ook echt wel even nodig en m'n kinderen zijn 13 uur per dag wakker en 'aan', dus vergeleken daarbij vind ik die 2 uur wel oké. Ik heb zelf soms ook even rust nodig, geen ruzie en gegil en entertainment, maar even alles opruimen en geen prikkels aan m'n hoofd. En tv is niet perse slecht, ze worden er rustig en relaxed van en steken van bepaalde programma's echt wel wat op.
 
Wow alsof ik het zelf geschreven heb. Ik heb er ook wel moeite mee idd maar het gaat gewoon niet anders... Merk dat vriendlief ook liever anders ziet maar die ziet nmijn dag met 2 kids. 2.8 mnd en 4 weken toch iets roos kleurig in dan dat de werkelijkheid is
 
Zeker wel herkenbaar hoor. Mijn kinderen zijn bijna 3, 1.5 en 7 weken. Mijn zwangerschap was gewoon heel zwaar dus ging de tv veel vaker aan dan me lief was. Maar daardoor was er juist veel gezeur om. Ze speelde heus nog wel maar vroegen constant of de tv aan mocht.

Na de bevalling hebben we het aan banden gelegd. Doordeweeks Alleen tijdens het koken en 1 dag in de week gewoon helemaal niet. In het weekend mag hij ook in de ochtend aan en heel soms tussendoor even. Het mooie is dat het gezeur over is en ze veel beter spelen.
 
Ik ben al erg blij met alle antwoorden. Hoe jullie het doen en mooi dat anderen er ook "last" van hebben.

Ik heb zeker wat aan de tips. Als mijn hoofd er naar staat ga ik binnenkort wat strikter bij mijn... en hopelijk komt het mooie weer eraan, dan word het ook wat makkelijker...
 
Terug
Bovenaan