Baby slaapt niet overdag, 's nachts wel

<p>Onze dochter is inmiddels 12 weken, bijna 13 weken.  Ze sliep vanaf het begin al vrij snel door 's nachts, alleen overdag is het probleem!</p><p>Ze doet aan hazenslaapjes, ik geef borstvoeding en ze valt aan de borst vaak in slaap. Zodra ik haar wegleg wordt ze 9 van de 10 keer wakker. Als ik haar bij me laat of als het wel een keer lukt om haar weg te leggen slaapt ze max een half uurtje en is dan weer klaar wakker.. </p><p>Overigens valt ze alleen maar in slaap aan de borst of als ik haar wieg met de speen in haar mond. Uitzichzelf valt ze niet in slaap. Ben ik onderweg met haar in de auto of wagen slaapt ze wel makkelijk 2 aa 3 uur achter elkaar..</p><p>Ook zou ik het fijn vinden om haar wat eerder op bed te leggen 's avonds. Nu begin ik om 22.00u met de slaapzak aantrekken en voeden en slaapt ze uiteindelijk om 23.00u - 23.30u. </p><p>Ik ben wel weer toe aan wat tijd voor mezelf aangezien ze ook overdag zo veel wakker is. En daarnaast ga ik volgende week weer werken en zal mijn wekker weer om 5.30u gaan...</p><p>Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen! ?</p>
 
Wat doet ze als je haar gewoon in bed legt en in slaap laat vallen? 
Ik legde mijn dochter weg, ze was nog wakker en beetje aan het rond kijken en viel in slaap. Natuurlijk wel als ze moe was en dit ook liet blijken. Max 45 minuten (1e slaapcyclus), laten liggen en dan zo 1,5 uur. 
Na de voeding van ‘7’ kun je haar naar bed brengen. Dan het slaapritueel doen wat je nu om 22 doet. Dan vervroeg je de bedtijd en heb je (hopelijk) om 22 alleen nog een voeding om de nacht door te komen. 
Klinkt natuurlijk allemaal ideaal haha maar zelf in slaap vallen is wel een must hierbij. 
 
Als ik haar gewoon wegleg kijkt ze om zich heen, en begint na zo'n 5 minuten te huilen. Dan geef ik de speen in maar die spuugt ze ook uit na een paar minuten hierna raakt ze steeds meer overstuur en pakt de speen niet meer. En zet het dan echt op een krijsen. Als ik haar uit bed haal om te troosten en dan weer terugleg als ze rustig is begint ze vrijwel direct weer te krijsen. En dan geef ik het vaak op en pak der maar bij me. ?
'S avonds leg ik der ook altijd slapend in bed. 
Ik geef borstvoeding op verzoek, en merk dat ze 's avonds meer wil drinken. Dan drinkt ze soms zo om het uur bijna. Waarschijnlijk clustert ze dan voor de nacht om door te slapen.
Maar ga het idd wel gewoon proberen om het te vervroegen! 
 
Ja dat is ook moeilijk he. Ik wilde haar op die leeftijd ook echt niet laten krijsen. Kun je haar vanuit bed troosten of stopt ze dan niet? Als je echt wil dat ze in bed slaapt dan zou ik hier actief mee gaan ‘oefenen’. Probeer het eens een halfuur met bed leggen, troosten, het liefst met haar in bed. Is ze echt in paniek dan wel eruit troosten en weer neerleggen. Als ze dan stil is wat rommelen op dr kamer zodat ze je ziet en hoort. 
Dat clusteren ken ik. Doet ze dat ook als je het via de fles geeft? Dat je de voeding om 19/20 via de fles geeft en dan het slaapritueel start. Dan rond 22/23 ook nog een voeding via de fles? Borst is ook voor troost en nu misschien ook haar slaap associatie?
 
Krijgt ze er overdag dan wel genoeg voeding uit? Heb je al eens aan golven gedacht dan kun je precies zien wat ze binnenkrijgt.
 
Krijgt ze er overdag dan wel genoeg voeding uit? Heb je al eens aan golven gedacht dan kun je precies zien wat ze binnenkrijgt.
 
Klinkt alsof ze ergens last van heeft. Dat was bij onze zoon wel zo (reflux). Hij sliep overdag amper (wel in de wagen en auto) en 's avonds viel hij aan de fles is slaap en sliep dan als een blok tot de volgende ochtend. Misschien kun je eens naar een osteopaat gaan. Bij vastzittende lichaamsdelen, reflux of enorme darmkrampen kunnen ze 't vaak voelen en soms ook verhelpen. 
 
In het begin deed onze dochter ook vaak hazenslaapjes. Ze viel ook steeds in slaap op de arm omdat we ze 20min rechtop hielden na haar voeding, met als gevolg dat, wanneer we ze weer in de wieg legden, snel weer wakker kwam en weende. 
Dit komt door de kortere slaapcyclussen die ze hebben. Babys hebben slaapcyclussen van 45min en als ze in slaap vallen in jouw armen, en nadien worden ze even wakker om naar de volgende slaapcyclus te gaan. Als ze op dat moment zien dat ze ergens anders liggen dan waar ze in slaap zijn gevallen, dan schieten ze wakker.
Pas toen ik dit wist en hierop begon te letten is het veel verbeterd. Ik let nu vooral op de signalen die ze geeft wanneer ze moe wordt (vuistje aan haar gezichtje leggen, geeuwen, in oogjes wrijven) en van zodra ik dit zie, leg ik haar in haar buggy. Park is spelen, buggy is slapen overdag. Dit was voor haar ook heel belangrijk, want ze viel niet in slaap in haar park, ook al lag haar babynestje er in. Nu weet ze duidelijk waar spelen en slapen is, en dat heeft haar echt veel geholpen.
veel succes!
 
Terug
Bovenaan