Baby slaapt weinig

<p>Mijn zoontje van 11 maanden slaapt weinig. Altijd al gedaan. In de kraamweek viel het de kraamzorg al op dat hij overdag amper sliep. Dat is niet beter geworden. Op het kdv zeggen ze dat ze nog nooit een baby hebben gehad die zo weinig slaapt, maar dat hij verder vrolijk is. We hebben hem uiteindelijk in het eerste half jaar veel in de kinderwagen en de draagzak laten slapen - hoewel we de voorkeur gaven aan het bedje - en dan kon je niet stilstaan (niet eens 5 seconden) of hij werd wakker. Terrasjes konden niet, zelfs een winkel inlopen kon niet (want hij werd wakker als ik in de rij moest staan). Die eerste maanden waren echt heel zwaar.</p><p>We hebben al zo veel geprobeerd. Meestal slaapt hij twee keer 30 minuten op een dag, al maandenlang, maar de laatste dagen neigt het naar 1 x 30 minuten. 's nachts slaapt hij van 19:00 - 06:00, waarbij hij meestal 2 keer tussendoor wakker wordt, maar regelmatig vaker. Hij lijkt gewoon echt niet moe. Klapt vrolijk in zijn handjes in het bedje, brabbelt of gaat staan. Hij lijkt geen last te hebben van een slaapgebrek. Alleen als hij ziek is, slaapt hij wel meer. </p><p>Ik ben echt heel moe en vind het erg frustrerend dat mijn omgeving dingen zegt als "het eerste jaar is zo makkelijk, dan slapen ze nog zo veel" of "slaapt hij nu nog niet door?" of "wij zijn lekker naar Zuid-Frankrijk gereden toen Truusje een paar maanden oud was, ze sliep de heel weg erheen". Ik ben zo ontzettend moe en voel me zo onbegrepen.  Ik heb nog geen nacht doorgeslapen. Soms heb ik het gevoel dat ik niet meer kan. Niet meer wil. Maar ik kan niet stoppen. En mensen komen steeds met tips alsof ze beter weten. Alsof het feit dat hun baby wel sliep, hen experts maakt. Alsof wij niet al van alles geprobeerd hebben. <br /><br />Ik wil dit gewoon even van me afschrijven. </p>
 
O, wat herkenbaar! Ik ging (opnieuw) studeren toen onze dochter was geboren. Onder het mom van 'kleine baby's slapen nog lekker veel'. Onze baby niet dus, vanaf het begin al niet. Met 4 maanden was het max 2x 30 minuten en dat ging door tot 10/11 maanden. Toen ging ze al over op 1 slaapje en dat was in begin max een uurtje. Maar er is hoop! Langzaam begon ze het middagslaapje langer te maken en rond 1,5 jaar sliep ze soms wel 3 uur! Ik wist niet wat me overkwam! Voor ons was tussen 1 en 2 jaar dus eigenlijk de makkelijkste tijd, toen ze overdag ineens ging slapen. Ruim voor haar 2e verjaardag stopte ze überhaupt met slapen overdag. En 's nachts is het ook niet meer dan 10,5/11 uur. Maar ja, ze doet het er goed op... Niets aan te doen, behalve accepteren... Maar je bent dus niet de enige, wie weet helpt dat idee... En hopelijk wordt het beter komende maanden, zoals bij ons... 
 
Ahh ik hoorde een soort gelijk verhaal ook van mijn vriendin. Haar kindje sliep ook weinig en kort. Tussen 1 en 2 mocht ze blij zijn als haar dochtertje op de bank even 45 min instortte, dat was alles. En niet elke dag. 
Zelf hebben we een meisje dat overdag wel het aantal slaapjes haalde, maar ook steeds heel kort. 45 min. En snachts... Nou ze is nu 19 mnd en nog steeds vaak 2 of meer keer eruit. Vroege vogel. Lekker 12 uur doortukken doet ze niet hoor. Mijn baas zei dat eerste jaar ook wel eens, als ik met een lockdown thuis moest werken: ohh dat gaat prima, want ze slaapt nog veel. Nou tegen de tijd dat ik mn laptop open had en mn e-mail gelezen had was ze alweer wakker hoor! En met al dat wakker worden snachts, en de hele dag een baby of dreumes om je heen, was/ben ik savonds gewoon echt op. Ik heb er een principekwestie van gemaakt dat ik niet ook nog eens mijn werk eromheen tussen moest proppen. 
Het is inderdaad vervelend als mensen denken dat je wat verkeerd doet waardoor jouw kind, in tegenstelling tot hun goede slaper, opgevoed met hun goede opvoeding, niet "genoeg" slaapt. Zo komt het inderdaad wel eens over ja. Maar zoveel kindjes zoveel smaken hoor. 
Ik herken trouwens ook vorige reactie deels. Sinds ze met 16 mnd echt is gaan lopen, zijn er dagen tussen dat ze wel 2 uur slaapt tussen de middag. Echt een cadeautje! Niet elke dag, maar de helft ofzo. En sinds ze loopt en praat, is het ook veel makkelijker geworden om haar te vermaken. Ik ben met deze dame meer een peutermoeder. 
Ik slaap savonds vaak al vroeg. Sowieso 9 a 9.30 naar bed. Maar soms op de bank al. Niet gezellig. Maar zeker nu ik weer zwanger ben echt nodig. 
 
Hier hetzelfde. Mijn dochter ging met anderhalf eindelijk vaker wel dan niet doorslapen snachts. Overdag ging na een jaar beter. Mijn zoon is nu 3 maanden en ik snak na het moment dat hij oud genoeg is om ook beter te slapen. Elke dag 3x een halfuur bezig hem in slaap te hupsen terwijl hij na een kwartier weer wakker is. Je gaat er echt kapot op. Ik hou me zelf voor dat het echt beter wordt.
 
Oh wat herkenbaar! Onze kleine meid (bijna 15maanden) sliep ook altijd heeeel weinig overdag. En ze kwam tot 13 maanden ook nog minimaal 1 keer per nacht én ze is elke ochtend wakker om 5.30 ?‍? Ze was ook al heel vroeg alert en we kregen ook dezelfde opmerkingen van kraamhulp en KDV ?

Maaar zoals ik hier ook al gelezen heb: er is hoop!

We bieden nu alleen nog een dutje aan van max 30min in de ochtend om 09.00 (dan is ze dus al wakker sinds 5.30) en daarna leggen we dr in bed om 13.00 Dan slaapt ze nu meestal zo’n 1.5 uur maar vandaag zelfs 2.5 uur ??? Bedtijd gewoon om 18.30

Wij zijn het ochtend dutje gaan inkorten ivm het vroege vogeltje (daarvoor helpt het wisselend), maaaaar het heeft dus wel geleid tot goede/langere middag dutjes!! En daar ben ik ook al heel blij mee!

Het is ontzettend vermoeiend maar ik heb van de nood een deugd gemaakt. Ik ga heel veel op pad met dr en ze slaapt vaak in de auto omdat ik weet dat ze vaak genoeg heeft aan 1-2 dutjes van 30-45min
 
Ooh en wat ik ook nog wilde zeggen: ZO frustrerend al die tips van mensen die wel goed slapende kindjes hebben. Je hebt gewoon echt geluk of niet qua slaap gedrag van je baby… tuurlijk is er een goede basis nodig maar die heb je natuurlijk allang gegeven!
 
Terug
Bovenaan