Baby sliep 2 nachten door en toen…

9 weken! dan zijn die 2 nachten al supergoed. Doorslapen vanaf 23 uur begon hier pas met 5/6 maanden. En van 19 tot 5 vanaf 8/9 maanden. Maaaaaar doorslapen is ook niet structureel. De eerste jaren komt en gaat het. Soms een paar weken veel, soms een paar weken weinig. Maar ik heb nog geen week meegemaakt dat ze volledig doorsliep. Er zijn altijd dingen: tandjes, verlatingsangst, ziek, gewoon niet kunnen slapen, honger, dorst, warm, koud.... Ik slaap zelf ook niet alle nachten tot de ochtend, maar als ik wakker word kan ik gewoon lekker liggen en weer verder slapen. Vanaf een maandje of 6 gaan babies dit ook leren, maar dat gaat lang niet altijd zo. Jonge kinderen worden wakker en denken: nu lig ik hier alleen, waar is mamma??Zeker met 9 weken is het nog heel normaal dat ze vaak wakker worden snachts, dat is ook veiliger tegen wiegendood. Nachtvoedingen zijn goed voor de groei en hechting. Er zijn kindjes die er snel aan toe zijn, doorslapen, en kindjes die er veel langer over doen.
Ik snap heel goed hoe die gebroken nachten voelen, en hoe graag je gewoon weer wilt slapen. Die frustratie heb ik zelf ook. Maar je leert er beter mee omgaan zodra je gaat accepteren wat je van doorslapen kunt verwachten. Ze noemen het niet voor niets de tropenjaren :)

en wat LEvB zegt is hier ook zo. Met doorslapen kwamen ook de ochtenden van 5.00/5.30. Dus moesten we nog steeds vroeg naar bed. 

Ik snap wel wat je bedoelt. Onze oudste sliep met 5.5 week al door en met 9 weken al vanaf 19.00 - 7.00 uur en die komt nog steeds praktisch nooit in de nacht(hij is nu bijna 2 en ik realiseer me echt wel dat we heel erg verwend zijn met hem). Onze jongste van 9 weken slaapt nu zo'n week a anderhalve week van 22.00 tot 06.00/06.30 uur, maar die heeft nu sinds 3 dagen ineens dat hij elke keer rond 5 uur wakker wordt met krampjes. Als we het idee hebben dat hij wel honger heeft, geven we hem een flesje van 60 cc. Maar wij zijn nu dus ook heftig aan het bedenken wat zou werken om te voorkomen dat hij wakker wordt met krampjes. We vrezen dat het gewoon een kwestie is van wachten totdat de tijd van krampjes voorbij is. 
In jullie geval, als het overduidelijk honger is, zal ik proberen om een klein flesje te geven en hopen dat die er snel vanaf kan. Ik weet niet om de hoeveel uur je kindje overdag krijgt, maar je kunt ook kijken of je overdag meer of vaker kunt geven in de hoop dat je kindje in de nacht verzadigd is. 

Ah, hij is echt nog klein. De slaap wordt in de aankomende maanden nog verder ontwikkeld. Baby's die eerder door sliepen kunnen dan ineens nachten lang gaan spoken.
Een jonge baby zoals jouw kindje is anatomisch gezien nog niet in staat om uren achter elkaar door te trekken. Mazzel voor  de baby's die dat wel doen maar dat is zeker niet vanzelfsprekend. 
Geloof daarbij ook niet alle verhalen over baby's die al vroeg door slapen. Want waar heeft de ander het over? 5 uur achter elkaar slapen zonder melk maar vervolgens wel 2 keer jengelen voor een speen? 
Echt. Als je eens door gaat vragen over het slaap gedrag bij andere blijkt dat ouders er vaak nog heel regelmatig uit moeten voor een knuffel, een speen of aai over de bol. Dus ja die slapen door zonder in de nacht melk te drinken maar ook die baby's en kinderen worden dus om andere redenen wakker waardoor ouders eruit moeten.
Zoals iemand eerder al typte,  go with the flow. Zo'n kleintje lekker melk geven. Dat is waar nu de behoefte aan is. Over de  tijdje is het weer helemaal anders. 

Waarschijnlijk gaat hij binnenkort wel regelmatig doorslapen! Het is denk ik een kwestie van tijd, gewoon melk geven als je kindje daarom vraagt, zou verder niets anders doen dan je deed want dat werkt blijkbaar ? Onze oudste sliep met 9 weken van 19:00-07:00, daarvoor maakte ze ook al af en toe zo'n nacht en dan weer afgewisseld met nachten met nachtvoedingen. Ze is nu bijna twee en wordt nog steeds zelden wakker 's avonds en 's nachts. Onze jongste is nu 7 weken en die heeft net voor de tweede keer de nacht doorgeslapen. En daarvoor weer een paar nachten niet. Kortom het is heel normaal en zou zomaar kunnen dat het binnen een paar weken iedere nacht zo gaat. Maar ga er inderdaad niet teveel op hopen, iedere goede nacht is mooi!

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties! Ik besef me zeker dat hij nog erg jong is en het er ook bij kan horen. Doordat ik wat vriendinnen heb met kindjes rond hetzelfde aantal weken ga ik vergelijken. Bij hun slaapt hun baby soms al weken door. Daardoor ging ik er vanuit dat dat heel vaak zo is en ons mannetje “laat” was hiermee. Maar de verhalen van jullie laten ook een andere kant zien ? Bedankt!

Haha ja dat ken ik. We hebben op kantoor een collega met 2 kindjes die vanaf 7 weken doorsliepen. De rest van de mensen met kinderen hebben hem verboden om daarover te praten, rotzak ? (onderling grapje he)
Maargoed dat en mijn broer zijn de enige verhalen die ik ken over vroeg doorslapen. En verreweg iedereen in mijn kringen heeft tot een jaar of 2 a 3 gebroken nachten in meer of mindere mate.

Zoals al door veel mensen is gezegd, het is volstrekt normaal. Even een extra tip die mij wel heeft geholpen. Ik las ergens dat je moest proberen het te zien als tijd voor jezelf / jou en je kindje. Ik ben vanaf toen tijdens nachtvoedingen naar beneden gegaan. Met een kop thee er bij keek ik allerlei programma's terug waar mijn vriend niets om gaf. Vanwege reflux moest ik m'n dochtertje na de voeding nog 20-30 minuten rechtop houden dus ik was altijd wel minimaal een uurtje zoet. Toen ik nog in bed voedde had ik moeite om wakker te blijven en ik had veel last van mijn nek en rug. Daar was ik vanaf toen van af en ik merkte dat ik me ook kon verheugen op iets wat ik s nachts in alle rust lekker kon kijken. Ik zette hem trouwens wel meteen af wanneer ik weer naar boven kon... zodat ik iedere minuut die ik in bed kon liggen ook echt in bed lag haha.

Terug
Bovenaan