Baby spullen/kleding

<p>Ik ben morgen 15 weken zwanger en al begonnen met wat kleding en spullen kopen. Dit wordt ons eerste kindje en ik vindt het toch best lastig wat ik nou allemaal moet hebben. Ik weet dat er van die lijstjes zijn maar daar staan bv 6 rompertjes op en dan vraag ik me af of dat echt genoeg is of dat ik dan 2x per dag moet gaan wassen. Ik ben eind juli uitgerekend en vindt het ook lastig hoe warm de kleding/dekentjes moeten zijn.</p><p> </p><p>Wat hadden jullie voor de geboorte al klaar liggen qua spullen en kleding? Bij kleding ook welke maten en korte/lange mouwen? Wat was echt belangrijk en wat niet? Ik snap dat het voor ieder persoonlijk is maar ben benieuwd naar jullie ervaringen!</p>

Ik ben nu 12+4 en vind het ook lastig om dingen te kopen. Voor ik zwanger was dacht ik dat ik een moeder zou worden die meteen op dag 1 zich gek zou kopen maar dat valt reuze mee..
Mede omdat het dus inderdaad geboren word in de zomer vind ik het moeilijk wat ik moet kopen... Ik denk dat ik nog even wacht met kleding, maar al wel wat rompertjes etc/sokjes/mutsjes/speelgoed/inrichting babykamer etc. Tegen de zomer aan zullen er ook zomerkleertjes meer te koop zijn en is de keus groter/makkelijker denk ik :)

Ik ben over 3 weken uitgerekend en heb ook veel van dit soort vragen gehad! Ik vind het ook lastig en moet nog ondervinden of ik genoeg heb gehaald haha. Ik heb het volgende in huis:

2x overslagromper maat 50 
5x romper in maat 50
8x romper maat 50/56
2x romper maat 56
22x hydrofiele doeken 
3x hoeslaken+molton wieg 
2x wiegdeken en 2x wieglaken 
4x aankleedkussenhoes, waarvan 2 neutrale die ik als hoeslaken in de kinderwagen gebruik
2 setjes maat 50
3 boxpakjes maat 50
6 setjes maat 56
3 boxpakjes maat 56
8 paar sokjes

Dit is zo'n beetje wat ik nodig denk te hebben. Ik zou als ik jou was gewoon lange mouw kopen, ik denk dat pasgeboren baby's dat wel lekker vinden. Ik wil zelf meer overslag rompers, maar kan die niet goed vinden. Het lijkt me handig met aankleden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! 
Xx

Ik ben vorig jaar op 24 augustus bevallen en ik weet nog dat ik het ook erg lastig vond. Nou was de grootste hitte voorbij (38 graden) en ik denk dat het tussen de 20 en 25 graden was tijdens de eerste weken nadat mijn zoon geboren was. Als ik nu terug denk dan heeft hij voornamelijk kleding met lange mouwen gedragen of als het heel warm was een romper met korte mouw. Ook sliep hij gewoon onder een deken met lakentje en de eerste week zelfs met een kruik. Ik had wel wat meer kleding dan de standaard uitzetlijst. Je wast wel elke dag dus je zal wel met 6 setjes uitkomen maar met iets meer is het met iets gemakkelijker... wel hebben we echt veel hydrofiele doeken gebruikt en zelfs bijgekocht. Ik denk dat ik er rond de 15 heb (en zeker veel gebruikt in die eerste weken).
Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Goede zwangerschap gewenst! 

Ja ik heb ook al wat rompertjes enz gekocht en ook al wat gekregen van familie en vrienden. Maar dan vindt ik de maten ook wel lastig. Heb 1 rompertje maat 50 en een stuk of 8 maart 50/56 en nog een paar rompertjes nog een maat groter. En vooral veel met lange mouwen maar als het zo warm is als vorig jaar heb ik er misschien meer met korte mouwen nodig... Ik weet wel dat je zo wat gekocht hebt als je toch nog wat nodig hebt maar vindt het wel leuk om nu al dingen te kopen maar zou het ook zonde vinden als ik onnodige dingen koop

Het beste advies heb ik gehad van de kraamzorg ; alles is eventueel zo nog gekocht. Ga geen dingen kopen waaraan je twijfelt of je ze nodig gaat hebben die zijn gauw genoeg aangeschaft. Verder kun je sowieso rompertjes en pakjes aanschaffen mt 50/56. Hou er wel rekening mee dat veel kindjes mt 50 maar max een week aan hebben. Ik heb 6 rompertjes met lange mauw, twee boxpakjes incl. Mutsjes (1x mt 50, 1x mt 56) en nog twee "normale" kleding sets in beide maten gekocht. (ik ben over 2 weken uitgerekend dus heb ook extra wikkeldeken en een dik vest etc gekocht). Een dekentje moet je ook sowieso hebben en een lakentje maar ze kunnen je hierover bij de baby winkel goed adviseren over welke "dikte" je nodig hebt. Laat je vooral niets aansmeren. Daar zijn ze ook erg goed in. Succes ?

Ik vind zelf de checklist van 24baby heel handig. Ik zou iig in maat 50/56 genoeg rompertjes ed inkopen. En anders... mocht het blijken dat je echt te weinig hebt zijn er zat winkels die thuis bezorgen binnen een dag of is er heus wel iemand die even naar een winkel kan om wat te halen. Maten verschillen ook per winkel dus dat zal je ook een beetje moeten aankijken. 
Hydrofieldoeken heb je nooit genoeg:) wat betreft het weer zou ik gaan voor laagjes, zorg dat je met/zonder mouwtjes hebt en ook evt vestjes, mutsjes ed als het koeler is of als je kindje zich moeilijk warm kan houden.. 
Denk er ook aan dat mensen het leuk vinden om wat te geven in de kraamweek:) ik heb zelf ook nog niks in groter dan maatje 56 aangeschaft omdat ik verwacht dat veel te krijgen. Dekentjes zou ik gewoon de normale wieg/ledikantdekentjes aanschaffen. Evt kan je ze bij extreme warmte ook zonder dekentje of met minder kleertjes er in leggen. 
Succes met alle voorbereidingen en geniet van je zwangerschap!

Terug
Bovenaan