Baby spullen/kleding

Ik ben in juni (vorig jaar) bevallen van een zoontje en had bijna alles van de zogeheten uitzetlijst gekocht, nou de helft blijk je echt niet nodig te hebben. Ik vind rompers met lange mouw geen doen, dus heb alleen rompers met korte mouw (en bijna iedereen in mijn omgeving). Qua kleding zou ik wel ongeveer 6 setjes kopen, ik had wel iets meer, maar dan met name in maat 56 en maar iets van maat 50. Maat 56 kon mijn zoontje al snel aan (en soms met omgeslagen mouwtjes). Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik bevallen ben in de zomer en we eigenlijk de hele zomer door alleen maar een baby in rompertje of kort broekje hebben gehad, de rest was niet nodig aangezien het zo warm was. Een dekentje heeft hij maar een weekje nodig gehad en kon daarna goed zijn temperatuur regelen, omdat het zo warm was op zijn kamertje hebben we die een tijdje niet gebruikt.
De items die ik wel heel handig vond:

voedingskussen
kleding in maat 56 en wat in maat 50
heeeel veel hydrofiele luiers
badcapes 2stuks
badje
thermometer 
nagelvijltje (zeker de eerste periode kunnen de nageltjes heel scherp zijn)
zonnebrand (zeker als je in de zomer bent uitgerekend! Waarschijnlijk zal je baby dan weleens lekker buiten in de kinderwagen gaan staan)
net voor over de kinderwagen tegen ongedierte
kruik hebben wij niet nodig gehad ivm de warmte
speen (BIBS vonden wij echt een aanrader)
Magnetron sterilisator

Ik vond dit ook zo lastig! Ik was in december uitgerekend en het was voor mij ook even uitzoeken hoe en wat.
uiteindelijk heb ik dit aangeschaft:
6 overslag rompertjes h&m maat 50/56
6 gewone rompertjes Hema maat 50/56
4 rompertjes maat Hema maat 50
1 boxpakje maat 50
2 boxpakjes maat 56
4 setjes kleding maat 50
6 setjes kleding maat 56
30 hydrofiele doeken (gebruik je ook heel veel) 
4 aankleedkussenhoezen
3 dekentjes (2 normale dekentjes en 1 dikkere)
3 lakentjes (uiteindelijk nog een stuk of 4 erbij gekregen)
3 hoeslakens ( hier ook nog 3 van bijgekregen en gebruik ze ook in de kinderwagen) 
Mijn dochter is uiteindelijk 4 week te vroeg geboren en maat 50 was nog te groot. (49cm en 3045gr). Nu zijn we 9 weken verder en past ze nog steeds maat 50. Ik heb de eerste 2 weken dan ook nog extra setjes kleding in maat 50 gekocht, anders bleven we wassen. 
Alle rompertjes in lange mouw, maar voor de zomer zal dat wel te warm zijn. Geen ervaring mee verder. 

Ik heb heel veel hydrofiele luiers in de normale maat, ik meen dat dat 60x60 of 70x70 is. is, 2 xl hydrofiele luiers en nog 4 kleine monddoekjes. Hydrofiele washandjes zijn ook handig. We kwamen er achter dat ik die was vergeten te kopen toen we onze dochter voor het eerst in badje gingen doen ?

Ik had 1 reuze hydrofiele doek gekregen van mijn schoonmoeder, super handig voor van alles en nog wat, afdrogen, inbakeren, etc. Hoef je geen stapel van maar kwam goed van pas. Verder een beetje flinke, niet te klein. Maar ik ben niet goed in afmetingen, iets van 50x50 ofzo?

Nog een hele handige: een snotuitzuigertje. Gebruiken wij nog steeds (dochter is nu 5,5 maand).
Verder idd voedingskussen. Wij hadden alleen maat 56 en groter. Dan maar een mouwtje omslaan. 6 rompers heb je wel nodig. Twee keer een doorlekkende poepluier en je hebt de helft al gebruikt ;) Succes!

Ik heb de overslag rompers van de lidl gekocht, maat 50/56. Daar hebben we er meerdere van. Verder nog overslagrompers maat 50 van de zeeman. Nu met 4 weken worden die wat krap. Ze past nog goed in maat 56 en sommige dingen van 56.
Alle rompers zijn met lange mouw ivm het seizoen. Wel is dat lastiger met aankleden. In de zomer zou ik voor korte mouw gaan. Wij kleden hier ook aan met laagjes. 
Ik merk dat ik teveel vestjes heb. Ik kleed haar elke dag opnieuw aan, heb haar nog niet vaak halverwege de dag hoeven verschonen.
Wel grijp ik snel naar hetzelfde, probeer wel echt op maat te kleden zodat wat ze aan heeft ook echt goed past. Gelukkig hebben we veel unisex kleding. Dus mocht er een tweede komen dan kunnen we het sowieso gebruiken. Ik ga binnenkort wel schiften in kleertjes.
Hydrofiel doeken normale maat worden hier veel gebruikt. Ook ivm de borstvoeding. Draag zelf geen bh snachts en bij het voeden en kolven gebruik ik een doek vanwege 'lekkage'.
2 of 3 omslagdoeken zijn ook voldoende. Wij gebruiken geen badcape voor na het badje. Wij baden op de slaapkamer direct naast het verschoonmeubeltje (ikea). We gebruiken dan 2 a 3 hydrofieldoeken en 2 washandjes.
Maat 50 was hier echt nodig hoewel ze 52cm lang was. Ze woog maar krap 3kg.
Extra kleertjes zijn zo bijgekocht. Zeeman en Hema zijn hier favoriet. 

Terug
Bovenaan