Baby te klein

<p>vorige week 20 weken echo gehad. Daar zag alles er goed uit.. baby was alleen aan de kleine kant. </p><p>Vandaag bij de verloskundige geweest en ook zij heeft de metingen bekeken. Benen zitten op de juiste lengte. Buikje iets te klein en hoofdje zeker nog aan de kleine kant. Ze zit wel nog net binnen de gemiddelde metingen. Over 6 weken krijg ik een groei echo om te zien of de kleine gegroeid is. Nu zegt ze veder dat er nog geen reden is om me er zorgen over te maken maar dat doe je automatisch toch.. </p><p>iemand die hetzelfde heeft?? </p><p>Zit nu op de 21 weken ?</p>

Ja ik!
Ik ben nu 26 weken zwanger van onze dochter:)
Bij de 20 weken echo zag alles eruit hoe het moest, maar ze was ook een beetje klein. Ook bij ons nog wel binnen de marges, maar wel klein dus. Vandaar dat we groei-echo’s krijgen, ik krijg die over 1,5 week bij 28 weken, daarna bij 32 en 36 weken. 
Ook bij mij werd gezegd: geen aanleiding voor directe zorg dus geen stress, maar we willen het monitoren. 
Het kan verschillende redenen hebben: genetisch wat kleiner, misschien net even de 20 weken vlak voor een groeispurt en trekt het alsnog bij, zomaar 2 redenen waardoor ze klein kan zijn zonder gelijk een ‘erge’ oorzaak. 
Tot nu toe gaat bij mij alles goed, baarmoeder groeit volgens schema en ik voel haal heel veel en hard bewegen; daar zijn ze blij om want baby die veel beweegt heeft die energie niet nodig om te groeien zeg maar.
Als het wel zorgelijk was geweest hadden ze dat echt wel gezegd, en je krijgt groei-echo’s dus je wordt goed in de gaten gehouden wat dat betreft. Niet teveel zorgen om maken en zorgen dat je zelf gezond blijft, dat is alles wat je nu kunt;:)
ik zal na onze groei-echo wel even laten weten wat eruit kwam als je dat interessant vind

Mijn beide kinderen waren volgens de metingen aan de kleine kant. Benen waren meestal gemiddeld, buik iets onder de middellijn en hoofd helemaal bij de onderste lijn. Nooit zorgen om gemaakt, want zowel ik als mijn man hebben een klein hoofd dus was in ons geval genetisch. Wel ontwikkelden beide kinderen zich verder gewoon helemaal goed. Onze zoon (oudste) hadden ze wel iets zwaarder verwacht, dus toen hij met een geboortegewicht van 2700 gram ter wereld kwam (38 weken zwangerschap), hadden ze zich hier wat op verkeken. Maar geen probleem, want meneer dronk goed, groeide goed en heeft zich ondertussen tot een eigenwijze peuter van bijna 2 ontwikkeld zonder groeiachterstand oid. Bij mijn tweede zwangerschap kreeg ik extra groeiecho's omdat ze weer een kleiner kindje verwachtten. Ons meisje zat inderdaad met het hoofd weer aan de kleine kant met metingen, maar buik en benen waren in die zin prima. Verder geen zorgen, zowel bij ons niet als de verloskundige niet, maar volgens protocol moeten ze het wel in de gaten houden (zeker als de eerste ook al zo klein was). Ons meisje kwam uiteindelijk met 39 weken zwangerschap ter wereld met een geboortegewicht van 2660 gram. Weer een inieminie mensje, maar ze doet het super goed. Ondertussen is ze bijna 3 weken oud (morgen precies) en ze is al veel aangekomen voor zo'n kleintje, ze drinkt goed, is erg sterk en gewoon een heerlijk kind haha. Ik maak gewoon geen grote kinderen (wat niet erg is, want ik ben zelf ook maar 1.56m). Gelukkig had ik een verloskundige die ook in zag dat wat kleinere kindjes in mijn geval geen reden tot zorg zijn en verder haar werk gewoon goed heeft gedaan met protocollen volgen, maar verder geen rare of extra dingen heeft ingezet. 

Ja ik. Met de 20 weken echo constateerde ze klein hoofd en korte benen, ze zat op het onderste lijntje van de groeicurve. Moest toen na een paar weken terug komen en op een gegeven moment zelfs om de week. Soms zakte ze iets onder de lijn en soms iets erboven, wel redelijk stabiel. Met 37 weken de laatste echo gehad in het ziekenhuis. Mocht wel gewoon thuis bevallen en onder controle bij de verloskundige blijven. Bij de geboorte zou het een klein kindje zijn. Uiteindelijk een normaal gemiddeld kindje gekregen, ze zaten er 700 gram naast qua schatting van het gewicht. 
Mijn mening; goed dat ze het extra checken, en daar ook zeker van genieten want je krijgt vaker echo's dan gemiddeld, niet te druk maken en zolang het op de goede groeicurve blijft is er niets aan de hand. En mocht er wel wat zijn dan zijn ze er op tijd bij. En ja zoals bij mij kunnen ze er ook gewoon hartstikke naast zitten.

Ja ik. Met de 20 weken echo constateerde ze klein hoofd en korte benen, ze zat op het onderste lijntje van de groeicurve. Moest toen na een paar weken terug komen en op een gegeven moment zelfs om de week. Soms zakte ze iets onder de lijn en soms iets erboven, wel redelijk stabiel. Met 37 weken de laatste echo gehad in het ziekenhuis. Mocht wel gewoon thuis bevallen en onder controle bij de verloskundige blijven. Bij de geboorte zou het een klein kindje zijn. Uiteindelijk een normaal gemiddeld kindje gekregen, ze zaten er 700 gram naast qua schatting van het gewicht. 
Mijn mening; goed dat ze het extra checken, en daar ook zeker van genieten want je krijgt vaker echo's dan gemiddeld, niet te druk maken en zolang het op de goede groeicurve blijft is er niets aan de hand. En mocht er wel wat zijn dan zijn ze er op tijd bij. En ja zoals bij mij kunnen ze er ook gewoon hartstikke naast zitten.

Niet zozeer met een te klein kindje, maar wel een soft marker tijdens de 20 weken echo. Wij zijn toen met spoed doorgestuurd naar 't zkh en 2 weken later zaten we in 't radboud.  Er was gelukkig niks asn de hand. Wat ik daarmee wil zeggen: als ze zich echt zorgen maken, sturen ze je door. 
Wat betreft groei echo's, ze zitten er regelmatig naast. Ons kereltje was steeds groter dan gemiddeld. Ze schatten hem met 40 weken op 3800 gram. Hij kwam met 41+2 > 3500 gram. Toch niet zo groot dus. 

Terug
Bovenaan