Baby-uitzet: Miskopen en toppers!

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels 31 weken zwanger, en heb inmiddels al heel wat aankopen gedaan. Heb bijna de hele standaard baby-uitzetlijst bij elkaar. Ik vraag me nu af of je werkelijk alles nodig hebt en gebruikt. De een zweert namelijk bij overslaghemdjes en de ander vindt het maar ondingen, om maar 's een voorbeeld te geven.

Ook de grotere aankopen of uitgaven  zoals: wipstoeltje, nappy wrapper luieremmer, baby nomad wikkeldeken, maxi cosi voetenzak, tender me wikkeldoek (met matrasje) vellux dekens, enz. enz.   Hiervan vraag ik me ook af: wat is zinvol om aan te schaffen, en wat juist niet?

Kortom: wat zijn jullie toppers en miskopen?

hoi wolkje10

ten 1e gefeliciteerd met je zwangershap. de laatste loodjes komen in zicht

Nu over je vraag het gaat er voornamelijk om wat vindt jij handig?
Ik vind die omslaghempjes ook 3x niets maar rompertjes veel makkelijker.
En in plaats van een voetenzak voor een maxi-cosi (toch gauw 40,- euro) kan je ook een fleecedeken om  het einde  doen deze kan je dan ook weer gebruiken voor in de box
Zo'n tummy-tub vindt ik persoonlijk ook niets. Ik geloof best dat er genoeg kinderen zijn die het lekker vinden. Maar voor die prijs en een kind merk echt niet of het nu in een dure tummy-tub zit of in een goedkope emmer. Het effect is hetzelfde. En dit gebruikt je maar heel kort. Een badje kan je heel lang mee doen deze kan je zelfs in het grote bad zetten om de overgang makkelijker te maken of in de douche als jullie geen bad hebben.
Wipstoel is wel handig voor als je baby fruit en groente hap krijgt en om in de spelen met een activityboog en om even in te zitten/liggen als hij/zij de fles/borst heeft gehad.

Maar hou er rekening mee dat je ook heel veel zal krijgen van familie/vrienden/collega's enz. en wat vindt jij belangrijk en hoeveel geld wil je ervoor uitgeven?  

En als je er niet al te veel geld voor wilt uitgeven vraag zulke dingen dan aan vrienden/collega's of kijk op markplaats.
Je moet bij jezelf nagaan is dit iets waar ik mij goed bij voel en gebruikt ik dit ook echt voor mijn kind en hoe lang? en kijk of er geen andere goedkopere oplossingen zijn. zoasl ik net al zei een fleecedeken ipv een voetenzak. een gewone emmer ipv een tummy-tub. een babycape of omslagdoek ipv zo'n dure wikkeldeken

Ik hoop dat ik je zo wat geholpen heb en ik wens je veel succes in de laatste paar weken
liefs Danielle

hoi
Ik heb altijd rompertjes gebruikt voor mijn meiden. Een ook bij ons was de tummy tub (geleend) geen succes.   Mijn oudste dochter is eind februari geboren en we hadden dus geen voetenzak nodig, inderdaad gewoon een dekentje die paar keer dat we met haar op pad gingen. Mijn jongste is in   oktober geboren en dan ga je toch 4-5 maanden winter tegemoet. Van mijn ouders heb ik toen een voetenzak gekregen, was toch ook wel praktisch. Wipstoeltje is ook altijd handig, ook als je bijv. ergens op visite gaat en je kindje niet aldoor op schoot wilt houden.  
In de wieg had ik normale dekentjes, maar in het ledikantje heb ik een Velux dekentje gekocht. In combinatie met een zomer/winter slaapzak is 1 dekentje dan altjid warm genoeg. Op het matras ligt een aero-sleep, erg handig als je kindje spuugt of zoals onze jongste vaak ziek/snotterig was. Je matras blijft dan schoon.
Verder hebben wij veel dingetjes geleend, bijv. de box , wieg (familie-erfstuk, door mijn opa zelf gemaakt) , kolfapparaat en kleertjes.   Toen de 2e werd geboren was de oudste 20 maanden en hebben wij van familie ook een extra ledikantje geleend.
Geniet van je zwangerschap en over een tijdje van je kleintje.
groetjes Melanie

Hallo,
idd rompertjes zijn ideaal, die andere omslagdingetjes is een boel gefrutsel.
Ook hebben wij een gewoon badje met standaard, daar kun je lang mee doen.
Onze zoon, nu 3 jaar, heeft er zelfs deze zomer nog lekker mee in de tuin gespeeld met die hitte. Een tummy tub kost veel geld en is niet eens zo gek lang te gebruiken.
Wij hebben in het begin wel eens de luieremmer gebruikt, geeft hetzelfde effect (niet zelf verzonnen hoor maar de kraamhulp kwam ermee om het eens zo te doen).
Ook zo'n speciale luieremmer kost een hoop geld en in principe niet echt nodig.
Een gewone luieremmer (met plasticzak erin) voldoet prima, maar doe  de poepluiers wel in een plastic(boterhammen)zakje dat scheelt een hoop stank. Overigens heb je in het begin zoveel vuile luiers dat je de emmer elke dag wel leegt.

Voor ons was de grootste miskoop de kinderstoel, een chicco van hard plastic met wieltjes eronder. Die hebben we ingeruild voor een gewone "ouderwetse". Die stond toevallig in prima staat bij het grofvuil en die hebben wij toen meegenomen.
Anders had het een soort trip-trap ding geworden, ook handig voor als het kindje wat ouder is.

Wat ik absoluut aan zou raden is een slaapzak! Mocht je baby onder de dekens/lakens vandaan kruipen dan wordt hij/zij in iedergeval niet te snel koud.
Ik had er een heel stel, echt ideaal ook voor in de box.

Sterelisatie spullen voor de flesjes: érg duur en ook niet nodig. Gewoon elke dag even alles uitkoken in een pan heet water. Flesvoeding warm je op in de magnetron of in een pan met heet water (dit duurt natuurlijk wat langer, met een waterkoker is het water eerder heet).

Ook geen overbodige luxe zijn  katoenenluiers en heel veel spuugdoekjes. Die kun je echt overal voor gebruiken.

Nou ik kan nog wel even voor je doorgaan, haha
Mocht je dus nog meer vragen hebben: shoot!!
En natuurlijk nog even lekker genieten van je zwangerschap

Josina

Een absolute topper: De wipstoel van Babybjorn! Mijn oudste zoon had binnen een paar weken al in de gaten hoe hij erin moest wippen, mijn jongste zoon iets later. Hoe groter en sterker ze worden hoe harder ze kunnen wippen. Mijn jongste van 9 maanden zit er nog heel veel in en mijn oudste van 21 maanden gaat er vaak in zitten om een boekje te kijken en even tot zichzelf te komen. De gewone wipstoel die mijn schoonouders hebben valt lang niet zo in de smaak als de onze.

Een absolute miskoop (of -cadeau in ons geval): Een buikdrager. Ook al hebben wij een hele ergonomische van Babybjorn. Wij hebben erg grote kinderen dus binnen de kortste keren sjouwde ik me een breuk. Ik heb dat ding alleen helemaal in het begin gebruikt, maar zelfs wanneer ze nog zo heel klein zijn heb je al gauw last van je rug en bekken. Waarschijnlijk is dat dan weer te wijten aan de zwangerschap en bevalling die dan per slot van rekening nog maar net achter de rug is. Ik denk dat ik hem niet meer dan 5 keer gebruikt heb in totaal. Je kunt dan beter een fijne kinderwagen kopen die je gemakkelijk opvouwt en uitklapt.

O, en over die omslaghemdjes; Ik had er een paar van op voorraad, maar er niet 1 van gebruikt.
En inderdaad, katoenen luiers en spuugdoekjes. Daar kun je er niet genoeg van hebben.

Een fijne zwangerschap nog!

Mijn toppers zijn de  wipstoel (een gewone van Chicco maar je blijft niet zeulen met je kindje), een mobiel voor in de box (een op batterijen, niet zo een met een koordje, je blijft bezig) en de luieremmer van diaperchamp (hier kunnen gewone vuiliniszakken in, je betaalt je niet blauw aan navulverpakkingen en geen geurtjes, een hele goede uitvinding!).

Voetenzak voor de Maxi Cosi vind ik onzin, gewoon een klein wiegdekentje overheen doen, werkt hetzelfde. Wel slim is om een voetenzak voor de wandelwagen te kopen. Je kind is dan groter en beweeglijker waardoor ze zichzelf bloot trappen.

Ingeborg

Hoi Wolkje,

Waar ik heel veel plezier aan heb gehad is een voedingskussen van de Hema. Ik heb flesvoeding gegeven en dan legde ik het kussen dubbel onder m'n arm als steun. Het is, dacht ik, oorspronkelijk bedoeld als hulp bij borstvoeding, maar daar heb ik dus geen ervaring mee. Ook kon ons meisje er heerlijk op liggen, want ze zakken er een beetje in weg. We hebben het kussen later zelfs gebruikt als een soort stootkussen en afbakening toen ze begon om te rollen. Multifunctioneel dus.

Onze dochter vond de tummy-tub wel heel fijn. En bij de Hema is hij niet zo duur. Wij zetten de tummy-tub dan in het gewone badje op standaard en dat was veel prettiger voor je eigen rug. En voor de waterspetters!

Succes met je zwangerschap en geniet ervan,
Bobbie

hallo

ik was onverwacht zwanger geen geld dus heb alles gekregen of overgekocht via marktplaats en een paar dingetjes nieuw gekocht maar idd dekentje van de wieg was net zo goed als deken in maxi cose en kinderwagen te gebruiken en ook als wikkeldoek
ideaal ik heb wel een echte fleece babydeken gekocht omdat ik bang ben/was voor wiegedood maar dan nog niet de duurste
ik heb nooit overslag hempjes gekocht en een emmer werkt net zo goed als luieremmer en als tummy tub
idd tegen de stank van poepluiers kun je boterham zakjes gebruiken of gewoon gelijk in de container gooien
box hebben we gekregen van vrienden die hem ook weer hebben gekregen
wat echt een topper was en nog steeds is , is haar mobile die boven de box hangt die heb ik nieuw gekocht een hele vrolijke van chico ik vond hem zo leuk en ze als ze dat ding nu ziet (ze kruipt en zit inmiddel) begint  ze steeds te zwaaien en in haar handjes te klappen als ik hem aan zet
ook de katoenen luiers   kun je niet teveel hebben ik gebuirk ze voor alles  als handdoek ,als kussensloop  ,om onder haar te leggen tijdens het verschonen ,als grote slabbetje aangezien ze de normale slabbetje gelijk afdoet sinds ze weet hoe dit moet hihi ideaal en als ze eens overgeeft zijn ze ook ideaal ze liggen altijd in handberijk hihi
je krijgt ook altijd wel veel als kraamkadootjes
ik wens je verder een hele fijn zwangerschap toe en hoop dat je wat de tips hebt
groetjes chantal

Terug
Bovenaan