Baby valt in slaap aan de borst

[quote quote=10251048] Yes, heb ik ook last van.. maar tegen mij werd gezegd pas vanaf vier tot zes weken te kolven.. en hoeveel moet ik dan afkolven voordat ik heb aanleg? De kraamhulp zei wel dat ik na een voeding, bij dr volgende voeding de borst moest geven die ik als laatste van te voren had gegeven. Ook iets met vette melk..[/quote]
je kan met de hand de ergste druk wegkolven. Als je voelt dat de druk er een beetje af is kun je hem aanleggen. 
Luier verschonen na de eerste borst hielp hier goed om m'n dochtertje wakker te krijgen voordat ze de tweede borst kreeg. 

Als je nog niet met een kolf werkt, kun je gewoon een hydrofiel tegen je borst houden en met je handen zo masseren dat de eerste lading melk er al uit is. Hoeft niet heel veel, gewoon totdat je borst niet meer helemaal gespannen is. Ik gebruik zelf een handkolf (medela), was niet zo duur in aanschaf en had in begin van zo’n 30-50 ml melk uit mn borst voordat ik mijn dochter aanlegde. Je mag de melk die je binnen 24h kolft samenvoegen, ik heb dat gedaan en ingevroren voor later. 
Het klopt inderdaad dar als je dezelfde borst weer geeft, je voorkomt dat je zoon 2 keer ‘waterige’ melk krijgt, waardoor hij sneller weer honger krijgt, de melk die er later uitkomt schijnt wat vetter te zijn en meer verzadiging te geven, vandaag het ‘volhouden aan een kant’. Mijn lactatiekundige gaf iets anders aan, namelijk 10 minuten ene borst, dan wakker houden en dan 10 minuten andere, maar dan hd mijn dochter twee keer een soort melk-explosie, waardoor ze heel hard moest werken en in slaap viel, juist door een kant vol te houden ging het steeds wat beter, van een op andere dag lukte het om in een keer ‘goed’ te drinken, nu drinkt ze elke voeding in principe 1 borst. 

Hai! Ik zou lid worden van het borstvoedingsforum of la leche league op Facebook. Heel veel handige en bruikbare tips. 

Lactatiekundige meekijken heeft hier heel veel geholpen!

Hoi! Je bent 2 weken geleden bevallen, je maakt veel melk aan zo te horen. Ik zou proberen je niet te veel zorgen te maken. Ik had hetzelfde probleem als jij beschrijft en was dagelijks ook uren bezig met voeden. Geef je lichaam en je baby de tijd om op elkaar af te stemmen. Je zal uiteindelijk minder melk gaan aanmaken en je baby zal efficiënter gaan drinken. Mijn meisje, nu 6 maanden, drinkt nu in hooguit 2 minuten een borst leeg. Echt bizar, maar dit is gewoon hoe ze het doet en alles gaat goed. En als je baby in slaap valt en niet genoeg heeft gehad maar vervolgens wel wakker wordt en aangeeft de borst te willen, dan is dat toch prima? Ja het is misschien niet ideaal, maar die eerste weken zijn gewoon heel zwaar en eisen veel geduld. Daar moet je ff doorheen en het wordt gelukkig alleen nog maar makkelijker!

Terug
Bovenaan