Baby van bijna 3 maanden wilt niet meer slapen

Hi SN,

Alle eerste bedankt dat je je verhaal deelt en voor je advies! Wij zitten precies in het zelfde situatie de klachten en de symptomen die jij beschrijft maken wij ook dagelijks mee. Vandaag stortte ik in van het huilen omdat onze kleine al paar dagen achter elkaar onrustig was. Misschien een persoonlijke vraag wat was uit eindelijk de oorzaak van de klachten ? En gebruiken jullie ook diëet voeding ? En zoja welke? Gebruikt jullie kleine nu ook iets voor de maagzuur? Echt heel sneu en erg dat ze dit allemaal moet meemaken maar ook als ouder is dit zo heftig en je voelt je machteloos want je wilt het beste voor je kleintje! Ik hoop je reactie te mogen zien.

 
Ach ja zwaar hè! Niet aan jezelf gaan twijfelen hoor! Ik heb het boek Reflux baby gekocht en had daar heel veel herkenning in en leerde veel over wat er achter zit. Want (gecompliceerde) Reflux ontstaat nooit zomaar, soms zit er een koemelkeiwitallergie onder bijvoorbeeld. Ook heb ik nu gezien dat de reflux ook erger werd doordat wij helemaal alle structuur kwijt raakten doordat ze niet sliep en heel veel huilde. Ik ging veel te vaak voeden (geef borstvoeding) dus wat ze teveel kreeg, kwam ook weer omhoog natuurlijk en kon het huilen zo erg niet meer horen dat ik het ook niet kon verdragen haar gewoon in bedje wat te laten sputteren. Ik zat uren naast het bed omdat ik te moe was om naar beneden te lopen, omdat ik toch bij elke kik weer naar haar toe ging (en haar daarmee soms juist stoorde als ze zich een beetje in slaap aan het jengelen was..). Naja mega negatieve spiraal dus met zowel medische oorzaak en behandeling, maar ook in onze aanpak moesten we wat anders doen maar daar was simpelweg de energie niet meer voor (haar s nachts aan de borst bij me bij bed leggen was sneller dan in bedje laten en op en neer de gang op om te troosten in bedje). De opname was dus in die zin heel hard nodig, maar ook de medicatie want zonder dat wilde ze sowieso niet liggen en had ze ook echt pijn. Ze krijgt Nexium als medicatie en als voeding borstvoeding. Ik heb 3 maanden zelf strikt koemelkeiwitvrij gegeten (word je ook niet bepaald energieker van) maar ik vermoedde dat het geen effect had. Inmiddels is ze getest en blijkt idd geen koemelkeiwitallergie te hebben. Heb na enig zeuren begeleiding van een diëtiste om de zuivel weer langzaam op te bouwen.
Mijn advies is in elk geval om zeker aan de bel te trekken, bij huisarts, cb en kinderarts, even kijken wie je mee krijgt hierin. En proberen op de een of andere manier in een ritme te komen zodat ze aan haar rust en slaap komt (en jij ook...). De technieken die we in het ziekenhuis hebben geleerd lijken sterk op het boek van je baby in een droomritme, alleen ging ik dus achteraf echt te snel op elk huiltje af en was de reflux niet voldoende behandeld. En tsja op regelmatig 2 uur slaap per nacht en nog een drukke peuter thuis, weet je soms echt niet meer hoe je het redt, laat staan dat je nog helder aan ritmes etc kan werken. Naja een heel verhaal zo, maar vraag vooral. Ik besef me ook dat het misschien heel anders is bij jou en wil je ook niet aan het schrikken maken ofzo, maar als elke dag als een 'sprong' of 'groeispurt' voelt, dan is dat gewoon heel zwaar. Voor jezelf en ook voor je kindje. En dan is een opname voor een goede observatie wat nou precies wat is, plus een neutrale plek waar je kindje tot rust komt (waar je zelf ook heel veel bij mag zijn), helemaal geen slecht idee.
 
Jaa het is indd zwaar en zo wat hebben jullie al wat mee gemaakt zeg! Ik heb al vaak gezegd tegen mijn vriend dat ik denk dat onze dochter geen last heeft van koemelkallergie maar ik vermoed heel sterk dat ze last van reflux heeft. De voeding die wij nu al paar weken geven lijkt alsof het erger is geworden. Bij de cb komen we niet uit ik ben zovaak boos geworden want alles wat ik benoem wat onze dochter heeft gaan ze gewoon tegen in… Ik moet wel zeggen dat wij gelukkig verder een heel vrolijk meisje hebben en die zich prima vermaakt alleen bij het voeden begint de drama zeg maar.. het boek die jij hebt heet die : Baby reflux of baby in een droomritme? Of heb je ze allebei?
 
P.s. Ik heb thuis het boek van: Slaap
Acteur: Susanne Willekes. Tot nu toe wel goed boek. maar als je die andere 2 boeken ook adviseert ga ik die ook zeker bestellen!
 
Ja herkenbaar, mijn dochtertje lag ook overal lief te lachen en dan in de maxi cosi op weg naar huis keihard brullen de hele weg.. een paar tips:
- niet teveel boeken, baby reflux is wel handig met goede info, ook over slapen, maar ik vind dat dat boek ook wat dramatisch is dus goed om vooraf vast te weten. Verder zou ik geen andere slaap methode proberen maar je houden aan wat je al deed en wat je kindje kent. Als dat niet werkt, dan is er gewoon meer aan de hand.
- houd een dagboek bij met bijv aantal uur huilen, voedingen, gedrag/symptomen en slaap. Ga hiermee naar je huisarts en benadruk vooral dat je je zorgen maakt omdat je kind niet slaapt en dat dat essentieel is voor de groei.
- het reflux protocol van de huisarts begint met johannesbroodpitmeel toevoegen aan de fles. Ik zou naar je huisarts gaan en vragen of je het reflux protocol mag volgen omdat je hier sterke vermoedens voor hebt. Het boek over reflux is hier heel stellig over dat je dat johannesbroodpitmeel niet moet proberen, maar het kan volgens mij wel helpen heb ik van anderen gehoord (ik gaf bv en wilde niet alles kolven dus heb dat niet geprobeerd). Wees je wel bedacht dat het met 2-3 dagen moet werken (op de reflux en dan evt nog een dag oid om eventuele irritaties aan de slokdarm te verhelpen) en dat je kindje ervan kan verstoppen, dan zou ik ermee stoppen. Volgende stap is medicatie (Rantinide) wat effect zou moeten geven, maar bij ons helaas wel met 1,5 week ging uitwerken. Volgende stap is Nexium (medicatie die we nu hebben). Zo kom je met een gedegen plan en voorstel. Al deze stappen kan de huisarts ook doen, zo niet dan vraag je verwijzing kinderarts (maar besef je dat die vaak alleen heel ernstige gevallen zien, dus je zoals ik misschien niet in eerste instantie serieus genomen wordt, dus probeer zelf vast via via aan een naam te komen van de kinderarts die meelevend is en hier ervaring mee heeft, wij troffen het type 'als ze geen bloed kotst en niet afvalt, is het geen reflux', terwijl ze bij verborgen reflux voeding wegslikken die opkomt en dus idd niet afvallen).

Hoop dat je hier iets mee kunt!!
 
Ohja en als je een bezoekje hebt voor een check van je kind, doe dat op een moeilijk moment. Ik ging de eerste keren steeds met haar comfortabel in draagzak, maar dan zien ze niet hoe het is. Heb daarna haar na een voeding in de maxi cosi gelegd en toen brulde ze de hele wachtkamer en daarna het ziekenhuis bij elkaar en was de boodschap wat duidelijker ?
 
Wauuw wat heb je dit allemaal mooi verwoord en beschreven! Heel erg duidelijk en erg bedankt voor je tips! Ik vind het wel speciaal dat ik via deze weg jou moest treffen dat we bijna het zelfde hebben. erg mooi om zo met elkaar dit te delen! Hahaha goeie tip die laatste! Ik zal het onthouden ? nogmaals bedankt voor je tijd en uitleg! Heb er zeker wat aan! ??
 
Wat fijn om te horen, helpt graag iemand verder want het is echt super super zwaar en pittig. Nu ze weer normaal slaapt, merk ik pas hoe pittig het was, de dagen zijn nu vol met een baby en een peuter, maar er zijn ook eindelijk rust momenten en die gun ik jou ook. Veel succes met de acties allemaal, hoop dat je snel de negatieve spiraal doorbroken krijgt!
 
Terug
Bovenaan