baby voelen ?!?!

Ik ben vandaag 18 weken zwanger van mijn 2de kindje.

Ik weet nog goed hoe de zwangerschap van de eerste was. Met de 20-weken echo vroeg die vrouw of ik de baby voelde en zo ja, elke dag ??? Ik vond dat een rare vraag. Ik voelde al een paar weken de kleine heel goed en meerder malen per dag.

Nu dus niet. Ik voel de baby wel (tenminste in denk het) maar zó weinig !!
Ik heb heel erg last van mijn darmen dus het is vaak moeilijk te onderscheiden wat de darmen en wat de baby is. Heel af en toe voel ik een soort duwtje maar voordat het tot me door is gedrongen is het alweer weg en voel ik helemaal niks meer.

Nu ben ik heel erg druk de laatste tijd en zie het op het moment ook helemaal niet meer zitten. Ben moe en voel me futloos. Niet perse door de zwangerschap maar ook door mijn 1,5 jaar oude zoontje en mijn verplichtingen.

Ik merk dat ik niet zo goed voor mezelf, mijn lichaam en dus de baby kan zorgen. Dus ik ben een beetje bang dat ik daarom de baby niet voel ?!?!
Misschien dat ik zoveel van mezelf vraag dat ik te weinig voedingsstoffen aan de baby kan geven en dat hij/zij daarom zo rustig is ?!?!
Ik haal me van alles in mijn hoofd.

Ik weet dat ik over een paar weken me ga belegen hier, hoe erg de kleine me trapt en dat ik bont en blauw ben van binnen en daarvan niet kan slapen…..maar nu maar ik me zorgen om het gebrek aan beweging.

Waarschijnlijk maar ik me zorgen om niks en is elke zwangerschap anders. Maar toch kan ik het niet los laten. Ik hoef pas over 3 weken terug naar de verloskundige. Heb eerst de 20 weken echo. Misschien dat ik het dan even kan navragen.

Wie heeft ervaring met dit ???

Groetjes Jeanine
 
Hoi,
Dat kan meerdere oorzaken hebben, waar je placenta ligt (ik heb hem voor dan is er kans dat je de baby minder voelt, al is dat bij mij niet zo) hoe druk je het hebt, zoals je schrijft heb je nogal wat dingen dus dan kan het zijn dat je baby wel schopt maar je het niet beseft, een rustig kindje en je kindje heeft doordat je vaker zwanger bent geweest vaak meer ruimte en dus kan het zijn dat zij/hij de buitenkant/of je organen eigenlijk nog niet veel raakt en je het daardoor dus ook niet zo voelt!
Wanneer heb je je 20wk echo? Anders bel je gwoon even je vk en vraag je haar om raad, misschien mag je wel even langskomen om het hartje te luisteren en ben je dan wat gerustgesteld!
Liefs MJ
 
@ MJ

wat ik begrepen heb van de laatste echo en de echo met de vruchtwaterpunctie ligt de placenta achter/onder. daar was ik zelf ook al over aan het denken.

Je theorie dat de kleine meer ruimte heeft (omdat het de 2de is) had ik nog niet aan gedacht maar klinkt wel logies. Het is dat je zo snel onzeker wordt al je van andere juist verhalen hoord dat de kleine zo druk in de buik is.

Mijn 20 weken echo is ............. uhm .......... 16 december.
Nu zie ik ook meteen dat ik gelogen heb. Ik schreef dat ik eerst de 20 weken echo had en dan pas terug naar de verloskundige ging. Zo te zien is het toch andersom.
6 dec uitslag punctie, 9 dec verloskundige en 16 dec echo.
 
Ik ben zwanger van de eerste en mij is verteld dat het "normaal" is om vanaf week 28 je kindje elke dag te voelen. tot die tijd is het maar net hoeveel ruimte het kindje heeft tussen hem/haar en jou buik.
dus eigelijk wat MJ zegt.

Hopelijk kom je weer lekker tot rust, geniet zoveel je kan. En vergeet je zelf niet meid.

liefs smooty
 
hoi jeanine,

mijn oudste zus heeft 2 kinderen (1 van 7 en 1 van 8 maanden nu) en bij beide kinderen voelde ze haar kinderen pas rond de 19 weken. dus zeker niks om je zorgen om te maken.
ook als je druk bent kan je je kindje wat minder voelen. misschien een idee om savonds een keer lekker niks te doen en dan echt te gaan ontspannen?
 
ik herken je verhaal helemaal..
heb een zoontje van 14.5 maanden, ben nu 30 weken zwanger. Nu met 30 weken heb ik eindelijk voor mijn gevoel dat ik de kleine meer voel. Maar het geeft natuurlijk steeds minder ruimte.
Ik denk dat ik met de vorige 1e zwschap veel bewuster bezig was, ook met het voelen van de baby. Nu wordt ik idd zo bezig gehouden door de 1e, en alle dingen daar omheen dat ik denk ik minder bewust ben van het frummeltje in mij.
Als mijn zoontje 's middags slaapt neem ik vaak bewust een uurtje tijd voor mezelf op de bank!
Ik mis soms het naïeve van de 1e zwschap, ik ben nu ook veel sneller bezorgd en veeeel onzekerder dan bij de 1e.
 
Ik herken je verhaal zeker. Ik hoorde vanaf week 17 van iedereen "en...voel je het baby'tje al?"...Nee dus, en nog steeds maar heel zelden of in ieder geval niet heel duidelijk (ben nu 21 weken). Blijkt bij de echo: mijn placenta ligt dus precies voor onze kleine, dus ik maak me er maar niet meer druk om...
 
Misschien nog ter toevoeging. Heb je van je eerste niet de hele duidelijke trappen in je hoofd van de laatste weken? Dat had ik namelijk. Dat gevlinder van de eerste periode was ik helemaal vergeten. Succes, 't gaat vast allemaal goedkomen!
 
Terug
Bovenaan