Baby wijst moeder af

Zwaluwtje

New member
Hallo allemaal,

Mijn dochter is inmiddels 8 weken oud (hallo sprongetje nummer 2) en slaapt overdag steeds minder goed. De nachten gaan over het algemeen prima en ook de eerste ochtendslaapje lukt vaak prima, maar daarna begint het gedonder. Tot de laatste voeding voor we de nacht in gaan rond half 10 wil ze niet slapen. Ook niet op of naast mij. Leg ik haar toch weg in de box of wagen dan kan ik rekenen op gehuil en gejammer. Boven in de co-sleeper is het hard huilen maar als ik haar bij me neem is het werkelijk hysterisch krijsen. Tot ik haar neerleg dan huilt ze of jammert ze. Of aan de borst dat helpt ook. Ze hoeft van mij absoluut niet alleen te slapen, op/naast mij of in mijn buurt is helemaal prima als ze maar slaapt.

Ze is dus continu oververmoeid en prikkelbaar. We doen wat we kunnen maar ik heb sterk het gevoel in een neerwaartse spiraal te zitten. Ik voel me echt enorm opgebrand en de situatie frustreert me enorm. Vooral haar afwijzing raakt me keer op keer diep dat moet zij toch ook aanvoelen zou je denken. Ik ben zo bang dat ik de hechting verstoor en dat ze later net als ikzelf onveilig gehecht zal zijn.

Ik weet alleen niet meer hoe we het kunnen keren. Ik raak steeds meer vermoeid en zij ook. Op deze manier kan ik er gewoon echt niet van genieten, om me daar dan vervolgens weer enorm schuldig over te voelen. Begrijp me niet verkeerd, ik zou haar voor geen goud willen missen en haar niet in mn buurt vind ik verschrikkelijk, maar door de situatie durf ik eigenlijk niet meer buiten de deur te gaan of mensen uit te nodigen waardoor ik sociaal een beetje afsterf, ik mis de sociale contacten en er soms even uit zijn.
Dat maakt dat ik soms gewoon even klaar ben met het moeder zijn, wat me vervolgens weer enorm schuldgevoel oplevert. Ik ben zo bang dat mn dochter mij niet moet en straks een hechtingsprobleem heeft door mij.

Zijn er moeders die dit herkennen? Of weten wat we kunnen doen om het positief te keren?

 
Gefeliciteerd met je dochter! Wat vervelend dat het nu zo zwaar voelt. Het is goed om te bedenken dat 8 weken echt nog heeeeel klein is, het lijkt voor jou misschien al lang, voor een baby is het nog flink wennen. Bij 8 weken is er voor de meeste baby’s nog geen sprake van een ritme. Als ik lees dat ze ‘s avonds vooral aan de borst wilt en anders gilt, dan denk ik dat ze aan het clusteren is. Lastig voor jou, maar heel normaal en gezond babygedrag. Mijn tip zou zijn; installeer je op de bank, trek iets makkelijks aan en hang haar aan de borst; kijk ondertussen lekker filmpje met je vent. Als dat een week lang goed gaat, kun je ook een vriendin uitnodigen, maar de baby wil gewoon tiet. Bij de meeste kinderen duurt dit tot maand 3/4. Maakt het lastig om dingen te doen ‘s avonds, maar acceptatie en rust maken echt dat je meer kunt hebben.

Succes!
 
Oh wat vervelend dat je je zo voelt. Maar al je gevoelens zijn niet raar en volkomen normaal. We zitten er allemaal wel eens door heen en willen dan even niet dr moeder zijn, voel je vooral niet schuldig. Vecht er ook njet tegen want dat werkt vaak averechts. Je zou eventueel naar de huisarts kunnen gaan om het aan te geven om er keer met iemand anders over te praten als je daar behoefte aan hebt. Ik denk dat je je aandacht en liefde blijft geven aan je kindje het echt goed komt met de hechting en zo te horen doe je dat!

Heb je een draagzak? Dat zou je ook kunnen proberen. Ook dit is weer even wennen vaak maar kan heel goed helpen om te slapen. En ik denk ook dat het clusteren zou kunnen zijn!
 
Ze wijst je niet af, ze wijst je acties af.
Verder zijn baby's heel gevoelig. Hoe moeer jij wordt, hoe moeer de baby wordt. Hoe slechte jij in je vel zit, hoe slechter de baby zich voelt. 
Bij ons begon het slechte slapen tegen de drie maanden. Tegen de zes maanden was het plotseling weer over.
Waarom niet naar buiten? Wandelen kan goed helpen de baby te kalmeren?
 
 
Hi lieve moeder..je doet het hartstikke goed hoor. Schuldgevoelens, herkenbaar, iedere moeder zit er.soms even doorheen. En dat mag.
Ik lees al een aantal goede tips, zoals draagzak/draagdoek, wandelen met de wandelwagen..ik zit zelf ook even te denken.. misschien white noise aanzetten ? Een beetje achtergrond geluid maken ?
Succes!
 
Lieve mama, hou vol! Je kleine wijst je zeker niet af. Daar is ze met 8 weken echt te jong voor. Want gefeliciteerd! Ze zit waarschijnlijk in een cluster fase. Zoals een andere mama al zei: trek je lekkere huispak aan, zet lekker eten en drinken rond je neer en binge netflix/videoland/disney+ zoveel je wilt. Als tiet-tijd het medicijn is, dan moet je daar lekker gebruik van maken. Daar is niks mis mee. Zit je de hele dag op de bank? Lekker doen! Kijk alleen uit voor slaap billen ? En op een gegeven moment gaat het "ineens" beter. Er gaat zo'n extreem drukke en grote wereld voor zo'n baby open. Maar dicht bij jou is ze altijd veilig en in haar kleine wereldje.
Loop soms met je kleine even naar buiten, het gebruik van een wikkeldoek is soms ook echt een verlichting.
Het komt goed❤️
 
Mocht het je echt boven de pet stijgen.. vraag om advies bij het consultatiebureau. Zij zijn er voor jou en je kindje en geen vraag of zorg is hun te gek. Wellicht heeft ze ergens last van en hebben zij het antwoord op je vragen. Ook bij hen aangeven dat het je soms te veel is, is ook oké! Zowat elke mama maakt mee wat jij voelt en dat is oke❤️ Ik denk dat je schuldig voelen bij het ouderschap hoort, hoe vervelend het ook voelt. Mijn dochter is 4,5 maand, m'n eerste kindje, en ik ben nog steeds intens emotioneel. Hoort erbij dus haha. Maar bij twijfel, maak het bespreekbaar. Je bent niet alleen
 
Terug
Bovenaan