Baby wil geen avondeten

Zeker geen strijd van maken, werkt alleen averechts en dan wordt het eten dalijk een negatief ding. Gewoon alles lekker voor zijn neus op tafel leggen zodat hij zelf kan pakken. Ja het wordt een kliederboel maar zo kan hij lekker alles ontdekken. Zoek maar eens op Rapley via deze methode geef je alles gewoon in vuistgrote stukjes en niks gepureerd
 
Dit is misschien niet wat je wilt horen... Maar hier gaat avondeten er ook pas sinds een maand weer een beetje in. Alles was 'nee', Wij hebben er geen strijd van gemaakt. Zelf laten eten als hij dat wilde en anders was het jammer. Nu eet hij wel weer, ik mag hem zelfs weer voeren;-)
 
Geen strijd van maken!
Eten moet iets leuks zijn en vooral niet met tegenzin. En eerste jaar is melk sowieso no1. Mijn peuter eet ook vaak niet. CB zegt dreumessen en peuters groeien op lucht... als ze echr honger hebben eten ze wel.
 
Heel herkenbaar hoor. Ook de frustratie. Je doet moeite voor een gezonde maaltijd en dat eindigt op de grond waarna je zelf koud kunt eten. En zorgen om voldoende voeding. Maar wat de anderen zeggen klopt wel. Zolang je kindje goed groeit en gezond blijft hoef je er niks mee te doen. Het is volstrekt normaal gedrag. 
Wij hebben een dochter die echt nooit gevoerd wil worden. Dus die hebben we al heel jong alles zelf laten pakken. En in het begin lukte niet alles natuurlijk. Maar oefening baart kunst. Je staat er echt van te kijken wat allemaal lukt. Ze at een tijdje zelfs met haar vingers een bakje yoghurt leeg, en toen ging er meer daadwerkelijk naar binnen dan nu ze eten met een lepel ontdekt heeft haha! 
Wij volgen dus ook soort van de rapley methode. Soort van, want superstrict ben ik niet. Ook ben ik erg fan van de division of responsibility. Dat wil zeggen dat jij bepaalt wat, waar en wanneer je kindje eet. En dat je kindje bepaalt of en hoeveel het eet. Zo krijg je geen ruzie en hou je eten leuk. 
Er zijn wel wat tips
-geef er altijd iets op het bordje bij dat je kindje wel graag lust. Zo was het avondeten laatst niks van dat alles, maar wel bijna een halve mango. Ook goed. 
-als je iets nieuws experimenteert, dan werkt het soms om een klein beetje, zeg hooguit een eetlepel, tussen bekende dingen op het bordje te leggen. Dan zijn ze eerder geneigd eraan te voelen en van te proeven
-de vorm kan uitmaken. Hier eet ze geen maiskorrels. Maar ze knaagt wel een halve maiskolf leeg bijvoorbeeld. 
-herhaling, herhaling, herhaling. Het duurde hier echt wel een paar weken dagelijks op verschillende momenten en manieren van aanbieden voor ze aardbei of wortel ging eten. Maar is er nu gek op. Voor nu... ;)
Verder is spelen met eten, dus kneden, vegen, op de grond gooien, door je haar smeren, je bord omdraaien en weggooien, de hond voeren, bedenk het maar, ook belangrijke blootstelling aan eten. Ze leren hier veel van. Gaan hun eten op den duur meer vertrouwen. Motoriek gaat vooruit. 
Je kunt op internet veel vinden als je googlet op Rapley of Baby Led Weaning, ook over veilige grootte van de stukjes enzo. Ik kan je het boek The Plant Based Baby & Toddler ook aanraden. Niet omdat er vegan recepten in staan. Maar wel omdat er heel veel info in staat over hoe de ontwikkeling rond eten gaat, wat ze nou echt precies nodig hebben (het is niet supererg dat avondeten niet lukt), tips over hoe om te gaan met slechte eters. Ik vond het heel leerzaam. 
Mijn dochter is nu 14 maanden en eet nog steeds slecht, maar wel al beter dan rond 10-12 mnd. Sommige avonden 2 happen en andere avonden wel tot een half bordje. En er is inmiddels enige variatie in wat ze eet. Maar al het nieuwe is nog steeds bij voorbaat eng en bah. Ze houdt het letterlijk een cm voor haar tong met een vies gezicht, steekt haar tong uit en gooit het eten op de grond. Dat is als ze het aan durft te raken. Soms mag haar bord niet eens op haar stoel staan, en dan belandt het dus op de grond. 
 
Pff loslaten, dat is het ja. Ik heb ook nog een zoontje van 2,5 en daarbij gaat me dat veel gemakkelijker af. Hij maakt ook regelmatig drama tijdens het avondeten, maar dan ga ik inderdaad de strijd niet aan en dan maar zonder eten naar bed. Ik weet echt niet waarom ik me er bij mijn jongste zo over kan opwinden en druk maken ?
 
Pff loslaten, dat is het ja. Ik heb ook nog een zoontje van 2,5 en daarbij gaat me dat veel gemakkelijker af. Hij maakt ook regelmatig drama tijdens het avondeten, maar dan ga ik inderdaad de strijd niet aan en dan maar zonder eten naar bed. Ik weet echt niet waarom ik me er bij mijn jongste zo over kan opwinden en druk maken ?
 
Heb je al geprobeerd of het verschil maakt als je de groente smiddags aanbiedt ipv savonds? En dan savonds de pap? 
Wij hadden ook altijd 2 lepels, 1 voor meneer zelf en 1 voor mam/pap om te voeren. 
Verder samen aan tafel eten, niet de kinderen eerst bijvoorbeeld.
Succes! En wat eerder al geschreven was, in het 1e jaar is melk nog steeds de belangrijkste voedingsbron, alles wat ze extra binnen krijgen is mooi meegenomen.
 
Terug
Bovenaan