Baby wilt geen potjes eten

Hey lieve allemaal,

Mijn zoontje is bijna 5,5 maand (8 weken te vroeg geboren) verder was hij met starten heel goed en snel vandaar dat we van de arts ook al met 4 maanden potjes mochten geven.

Zijn schema gaat als volgt:

07:00 uur fles 180 ml
Dutje tot 11:00 uur
11:00 uur fles 180 ml
13:00 uur potje fruit
Dutje tot 15:00 uur
15:00 uur fles 180 ml
17:00 uur potje groente
19:00 uur fles 180 ml
Vanaf 20:30 uur slapen en dan maak ik hem om 23:00 uur wakker voor fles 180 ml met rijstenbloem.

Nu is mijn vraag waarom eet mijn zoontje geen potjes hij eet ongeveer een kwart potje fruit en daarna begint hij heel hard te krijsen. Zijn groente eet hij wel goed ongeveer 3kwart potje.

Ik maak me een beetje zorgen om de potjes aangezien hij over een halve maand de 6 maanden potjes krijgt die een stuk groter zijn als de 4 maanden potjes. Heeft iemand tips?
 
Die van mij heeft de potjes nooit echt lekker gevonden en kreeg met een jaar nog niet de 6 mnd of ouder potjes leeg. Rond 7 mnd ging ik zachter fruit in stukjes geven. Banaan, mango, rijpe peer, mandarijn, aardbei etc. En van ons avondeten wat zachtere geschikte stukjes. En een boterham tussen de middag. Vanaf toen ging het eten prima. Een incidenteel potje uit gemak was een drama, want ze wilde niks geforceerd krijgen, en dat at ze dus maar half. We zijn daar vrij snel mee gestopt. 
Maargoed, de potjes geven niet aan wat je kindje "moet" eten he. Als ie nog wat langer behoefte aan meer melk heeft en de vaste voeding wat laat staan is echt geen probleem. Pas vanaf 6 mnd loopt de hoeveelheid langzaam op en gaan ze steeds iets minder melk drinken. Dat is een proces waar echt wel maanden overheen mag gaan. Neem er de tijd voor en volg lekker je kindje. Experimenteer een beetje met wat hij wel lekker vind. Tot 6 maanden is een paar hapjes per keer al voldoende.
 
Op die leeftijd hoeft hij nog niet een heel potje op te eten hoor. Waarschijnlijk zit hij dan gewoon vol en begint hij daarom te huilen. Gewoon blijven aanbieden, hij geeft zelf aan hoeveel hij wil. Pas als je een fles gaat vervangen voor fruit, zal hij waarschijnlijk meer gaan eten.
 
Hoihoi,

Ik begon pas met hapjes met 6 maanden met 4 maanden potjes. Dit omdat mn ventje tevreden was met zn flessen en op deze manier de darmpjes goed kunnen rijpen. Mn dochtertje is nu 3.5 maand en ga ik ook pas geven wanneer ze er aan toe is en anders met 6 mnd. Mijn zoontje heeft echt tot ruim een jaar glad gemalen gegeten en is nu 2 en eet alles gewoon. Geef het wat tijd en geniet nog even van de fles/bv periode!
 
Eerlijk, als ik het schema bekijk vind ik het enorm veel. Ik zou nog eens overleggen met de arts hoeveel hij verwacht dat hij eet. En wanneer je kan uitbreiden. Hij/zij heeft het advies gegeven en zal daar ook ideeën over hebben.

Je zou nog kunnen proberen om het zelf te maken. Misschien houdt hij niet van de structuur van potjes. Ik had een mini blender van watshome. Of banaan prakken. Je kunt het ook invriezen als je het te veel vindt. In een ijsblok houder. Hoef je steeds maar 1 of2 ijsblokjes eruit halen en verschillende smaken mengen
 
Ik vind 3/4 potje groente al heel veel. Toen mijn dochter zo jong was, at ze 3 happen om te proeven, ene dag groente en andere dag fruit. Fruit uit potje is nooit succes geworden, ze at liever stukjes. Als ouder bepaal je wat een kind eet, het kind kan bepalen hoeveel.
 
Ik zou lekker op verzoek geven en als hij niet meer wil, is het prima. Op zijn tempo opbouwen. Zelf wat maken is overigens super makkelijk, zeker nu nog. Bijv straks met 6 maanden zoete aardappel, eitje en een beetje bloemkool koken, staafmixer erop en verdelen over kleine bakjes. Nu is alleen een beetje groente wat je hebt liggen koken al genoeg. Klein beetje geven en de rest in porties in de vriezer. Of idd een halve banaan prakken. Vind ik persoonlijk minder gedoe en mijn kindje eet dat liever dan een potje.
 
Terug
Bovenaan