Baby wordt 'te vroeg' wakker

<p>Hi,</p><p>In het boek van Stephanie Lampe, Slapen in een droomritme, staan richtlijnen voor slaaptijden omschreven. Het zou voor mij ideaal zijn als mijn kindje (6 weken) om 7 uur wakker wordt, maar vandaag was het bijv. kwart over 6. Omdat ik het haar wil leren heb ik haar gevoed, gewacht op een gaapje en haar toen teruggelegd tot 7 uur met de gordijnen dicht. Ze bleef wakker (co-sleeper, lag ernaast) maar ging niet huilen. Om 7 uur de gordijnen open gedaan en de dag begonnen. </p><p>Hoe doen jullie dit? Valt dit überhaupt zo aan te leren of gaan jullie mee in de wisselende ochtendtijden van jullie kindjes?</p>

Sorry maar mijn mening is dat je dat echt niet kan sturen, ook niet als je kindje groter wordt. Mijn dochters zijn nu 4.5 en 2.5.
En al 4.5 jaar is elke ochtend een verrassing haha. Tuurlijk, ik wil ook graag dat m'n kinderen 7.00 of later wakker worden maar dat gebeurt in de praktijk zo'n 5x per jaar.

Er zij weken geweest dat het 5.00 was, weken dat ze 's nachts urenlang onrustig waren en vervolgens wel tot 7.00 sliepen. Maar meestal is het 6.00/6.30 dat ze wakker zijn. En weet je, dat is echt een heeeeel normale tijd voor kinderen. Zeker als ze de hele nacht hebben doorgeslapen is 6.00 echt een prima tijd.
Ja, dat vinden wij wat vroeg maar ach, na 4.5 jaar weet ik dat het écht onmogelijk te sturen is. Ik ben allang blij als ik er 's nachts niet uit hoef en in 1 ruk tot 6.00 kan doorslapen. En er zijn genoeg dagen geweest dat ze 5.00 wakker waren, pffff. Dat is pas vroeg.

Volg je kindje, 6.15 wakker worden is heeeel normaal!

6 uur is helaas een heel normale tijd voor babies en peuters om wakker te worden. 
Onze dochter is nu bijna 2 en doet dit al sinds ze rond 5/6 mnd een lange ruk ging slapen vanaf 22.30. we hebben zelfs een tijd 5/5.30 gehad. Doe je niet zoveel aan in mijn ervaring. Je hebt nou eenmaal ook onder babies slaapkoppen en vroege vogels. Gewoon meebewegen geeft hier de minste frustratie. We hebben wel nog heel lang bij het wakker worden een fles gegeven zodat we op een iets schappelijker tijdstip kunnen ontbijten. Maar dat is pas een ding als ze mee gaan ontbijten. 

Bedankt tot zover. Ik moet je eerlijk zeggen dat meegaan in het ritme ook iets beter bij mijn 'stijl' past, het voelt zo geforceerd. Iets wat natuurlijk niet samengaat met baby's... 
Andere vraag: in het boek staat ook dat je je kindje niet na half 5/5 moet laten slapen voor het laatste slaapje omdat ze er anders te moe voor zouden zijn. Op die manier zou je ze leren een langere ruk in de nacht te maken. Doen jullie dit? Ook dit voelt weer geforceerd en als mijn kindje ligt te dromen rond die tijd wil ik haar eigenlijk niet wakker maken. Zeker als ze daarvoor lang wakker is geweest en dan eindelijk net slaapt...
Verwarrend hoor die slaapexperts!

Ons kindje is nu 11 weken en ik houd de wakkertijden aan. Dat is nu ongeveer 75/90 minuten.

Meestal gaat ze dan haar ‘lange’ slaap in als ze na 20.00 uur naar bed gaat. Maar de ene keer is dat om 20.00 uur en de andere keer om 22.00 uur. Het ritme is elke dag weer anders.

Maar als ik haar wakker zou houden na 17:00 dan denk ik dat ze zo oververmoeid zou zijn en tegen de tijd dat ze dan haar laatste voeding moet in slaap valt en dan dus minder drinkt en eerder weer wakker wordt in de nacht.

Ik vond het in het begin ook erg lastig! Maar ik heb wel gemerkt dat meegaan met het ritme van je kindje het beste werkt en hierin sturen erg lastig is.

Onze jongens zijn 3 en 1 en gaan iedere dag tussen 1900 en 1930 naar bed. Slapen dan vrijwel direct en staan rond 0700 0730 op. Je kan dit zeker wel sturen!! Er zijn zeker wel dagen dat dit niet lukt natuurlijk. En dat ze een x wakker zijn

Ik.probeerde altijd een vaster ritme vanaf maand of 6. Dan kun je de voedingen ook ietsje beter reguleren. Ik heb daar ook hele makkelijke kinderen in.

Ga dit zeker bij de 3e ook weer doen

Hier een baby die standaard om 0500 uur dacht, het is ochtend. Maar sorry, alles voor 6uur is nacht. Dus of we lieten hem liggen en gingen er steeds uit voor een speen of namen hem bij ons in bed. Als zijn zus dan wakker werd om 0700 uur, begonnen we pas de dag. Moet zeggen, hij is nu 14 weken, dat hij tegenwoordig ook steeds meer rond 0700 uur wakker wordt.

Overdag houd ik ook de wakker tijden aan, nu dus ongeveer 1,5 uur. Tussen 1600 en 1630 is vaak zijn laatste slaapje, maar dit is vaak maar 30 minuten en tussen 1800 en 1900 gaat hij de nacht in.

Tja hier gaan ze ook 19.00/19.30 naar bed, maar hebben ze gewoon genoeg aan slapen tot 6.00/6.30. Niet alle kindjes slapen klokje rond, 12 uur lang helaas :) Ik kan er niks aan doen dat ze 6.00 uitgeslapen zijn haha. Wel laat ik ze elke dag liggen tot 6.30/6.45 (met slaapwekker) en dat werkt prima, maar om 6.00 hoor ik ze echt al zingen en kletsen. Ik kan ze niet dwingen langer te slapen, ook al laat ik ze elke ochtend langer in hun bed liggen ;)

Terug
Bovenaan