Baby wordt 'te vroeg' wakker

Je kindje is pas 6 weekjes oud, mijn dochter had toen nog niet echt een ritme, volgensmij heeft wakker maken/houden dan ook nog niet echt zin. Ik deed dat alleen als ze echt al lang sliep en een voeding nodig had.
Als ze op deze leeftijd enigzins een dag/nachtritme hebben is al heel fijn. Dat echte ritme gaat nog wel komen hoor. Ik heb het boek ook gevolgd, vanaf een week of 12 geloof ik. Ze slaapt nu meestal tot 6:30/6:45. Maar er zijn ook nachten dat ze langer of korter slaapt, of flink ligt te spoken s nachts.

Als ze nog erg jong zijn dan is dat nog helemaal niet erg. Niet slapen na 16.30 deden we hier pas rond 4 maanden toen ze in het 3 slaapjesritme schoot (op eigen verzoek). 
En elke dag op vaste tijden naar bed is ook pas iets van 4+ mnd. Hier daarna ook een strak slaapritme 19 uur naar bed. 6 uur wakker hoor. Maakt niet uit hoe lang je haar laat liggen en hoelang ik vind dan het nacht is. Dat was lang een grote krijspartij omdat zij gewoon uitgeslapen was. Een uurtje later naar bed hielp niet. Pap voor het slapen gaan, een late voeding, een nachtvoeding, etc maakte geen bal uit. Nog even bij ons in bed was eerder feest. Langere of kortere wakkertijden overdag maakte geen verschil. Minder of meer prikkels niet. Verschillende soorten nachtkleding en kamertemperaturen geprobeerd. Etc etc. Een vroege vogel is een vroege vogel. Ik bespaar mezelf de frustratie tegenwoordig en ga gewoon zelf ook vroeg slapen. 
Het is makkelijk zeggen dat het te sturen valt als je kindjes makkelijke uitslapers zijn. 

[quote quote=10547593]Als ze nog erg jong zijn dan is dat nog helemaal niet erg. Niet slapen na 16.30 deden we hier pas rond 4 maanden toen ze in het 3 slaapjesritme schoot (op eigen verzoek). En elke dag op vaste tijden naar bed is ook pas iets van 4+ mnd. Hier daarna ook een strak slaapritme 19 uur naar bed. 6 uur wakker hoor. Maakt niet uit hoe lang je haar laat liggen en hoelang ik vind dan het nacht is. Dat was lang een grote krijspartij omdat zij gewoon uitgeslapen was. Een uurtje later naar bed hielp niet. Pap voor het slapen gaan, een late voeding, een nachtvoeding, etc maakte geen bal uit. Nog even bij ons in bed was eerder feest. Langere of kortere wakkertijden overdag maakte geen verschil. Minder of meer prikkels niet. Verschillende soorten nachtkleding en kamertemperaturen geprobeerd. Etc etc. Een vroege vogel is een vroege vogel. Ik bespaar mezelf de frustratie tegenwoordig en ga gewoon zelf ook vroeg slapen. Het is makkelijk zeggen dat het te sturen valt als je kindjes makkelijke uitslapers zijn.[/quote]
Baseer je de 4 mnd op je eigen ervaring of...? En hoe ging dat met die 19 u. bedtijd introduceren, ze waren vast niet altijd moe op dat tijdstip?

Vroege vogels zat in mijn omgeving, maar dit zijn dingen die we zelf geprobeerd hebben. Veel andere ouders om me heen zeiden destijds dat vroeg naar bed vanzelf kwam rond 4 maande. Ik geloofde er niks van. Ik had namelijk een huilbaby die van begin van de middag tot laat op de avond hysterisch krijste. 
Maar vanaf 12 weken zoiets, zijn we haar om 20 uur gaan badderen en daarna in de cosleeper met mij ernaast. Ik offerde dus wel een tijdje mijn avond op. In het begin ging dit net zo rampzalig als beneden. Maar langzaam werd het huilen steeds iets korter. Binnen enkele weken viel ze rond 20 uur in slaap en met ruim 4 maanden werd dat 19 uur. Het duurde wel even voor ik relaxt beneden zat, want bij de minste piep schoot ik in de stress. Ik koos voor deze methode omdat ze beneden absoluut niet tot rust kwam. Alleen maar meer geprikkeld. Toch denk ik achteraf dat ik er ook wel vertrouwen in had kunnen hebben dat het vanzelf beter zou worden. Nu met de tweede ben ik er veel relaxter mee. 

[quote quote=10547647]Vroege vogels zat in mijn omgeving, maar dit zijn dingen die we zelf geprobeerd hebben. Veel andere ouders om me heen zeiden destijds dat vroeg naar bed vanzelf kwam rond 4 maande. Ik geloofde er niks van. Ik had namelijk een huilbaby die van begin van de middag tot laat op de avond hysterisch krijste. 
Maar vanaf 12 weken zoiets, zijn we haar om 20 uur gaan badderen en daarna in de cosleeper met mij ernaast. Ik offerde dus wel een tijdje mijn avond op. In het begin ging dit net zo rampzalig als beneden. Maar langzaam werd het huilen steeds iets korter. Binnen enkele weken viel ze rond 20 uur in slaap en met ruim 4 maanden werd dat 19 uur. Het duurde wel even voor ik relaxt beneden zat, want bij de minste piep schoot ik in de stress. Ik koos voor deze methode omdat ze beneden absoluut niet tot rust kwam. Alleen maar meer geprikkeld. Toch denk ik achteraf dat ik er ook wel vertrouwen in had kunnen hebben dat het vanzelf beter zou worden. Nu met de tweede ben ik er veel relaxter mee. [/quote]

Heb helemaal geen uitslapers!

Ja mijn oudste is een slaapkop dat is zo. Maar mijn jongste van nu 1 is geen slaapkop

Hier werken de 3 r super goed
Rust, ritme, regelmaat

Op vaste tijden opstaan, eten, bad, bed

Ieder kind is verschillend. Mijn oudste 2 zijn beide jongens en totaal verschillend. Ja ook hier was het het eerste half jaar erg puzzelen. Vooral omdat de jongste ook besloot dat die geen dutjes meer nodig had in de ochtend met 4 maanden. Nu in verwachting van kleine meid en die zal in het ritme van haar broers moeten komen want de oudste gaat zo dadelijk naar school dus ze heeft niet echt een keuze.

Je kunt ze prima zelf sturen maar als ze idd wakker zijn zijn ze vaak ook wakker. Dat is gewoon zo en je kunt je daar als ouder het beste in meebewegen.

Ik probeerde toen onze jongste om 0600 standaard wakker was het iedere x op te schuiven. Iedere dag ietsje later naar bed en na een maandje slaapt ook hij lekker door tot half 8.

Mijn kindjes zijn ook geen stilzitters. Hele dag druk bezig scheelt misschien ook wel. Maar jou kindje is ook nog erg jong om er een goed ritme in te krijgen.

Zelf ook lekker op tijd naar bed gaan is ook geen slecht plan. Succes!

Ja hier eigenlijk net als bij Lewis met een maand of 4/5 wat meer ritme s avonds en tot 6 maanden deden ze nog wel een klein dutje van 16.30-17.00 ongeveer.
Met 6 weken kun je echt nog in de flow meegaan en mag je kindje gewoon nog slapen wanneer ze dat nodig heeft, ook na 17.00!

De eerste 4 maanden zaten wij sowieso altijd met een krijsende baby s avonds, krampjes etc. Uren rondlopen en hobbelen en als we geluk hadden sliepen ze om 22.00 eindelijk. Pas met een maand of 4 hadden we het geluk ze om 20.00/20.30 weg te kunnen leggen en vanaf een maand of 7 (toen ze echt overgingen op 2 slaapjes en geen 3e dutje om 16.30 meer deden) werd het eindelijk 19.00/19.30.

Ik ben nu zwanger van de 3e, en ga dexe keer veel neer mee in de flow van de baby. Bij nummer 2 was ik ook al veel relaxter hoor, maar nu met 2 kinderen erboven nog veeeel meer. De baby zal gewoon moeten meedraaien in het schoolritme van de oudste etc.

Ik geloof gewoon niet dat je een baby van 6 weken al zo kan slaaptrainen. Ze zijn dan nog mega klein en je mag allang blij zijn als ze 's avonds op een redelijke tijd gaat slapen en een uurtje of 4/5 doortukt zonder voeding.
Vanaf een maand of 4/5 komt er vanzelf een beter ritme en vaste slaaptijden. Maar echt, dan nog heb je het niet in de hand hoeveel uren je kindje doorslaapt of hoe vroeg ze wakker is s ochtends. Sommigen slapen gewoon altijd keurig tot 7.00, dat is heeeeel veel geluk hebben. Anderen zijn altijd s nachts onrustig of om 5.30 uitgeslapen helaas ;) Je kunt niet alles sturen.

Ik heb veel tips van slaapcoaches gevolgd en ook boeken gelezen over het slapen van babys en hetgeen wat het me opgeleverd heeft is alleen maar stress omdat het lijkt alsof ik of mijn baby het niet dien zoals het "zou moeten". Tuurlijk heb ik er een paar goeie tips en algemene kennis door opgedaan, maar al die richtlijnen... het zijn zoals ze zeggen alleen maar richtlijnen. Wij als volwassenen zijn ook allemaal anders en ik kan me niet voorstellen dat er in een boek zou staan om welke tijd een volwassenen wakker zou moeten worden en het dan verkeerd is als ik als volwassene om een ander tijdstip wakker wordt. Ik laat het vanaf nu allemaal los en volg mijn kindje! Mijn baby (5 maanden) wordt overigens ook altijd tussen 0600 en 0630 wakker. Dan knuffelen en kletsen we gewoon nog even lekker wat in bed en tegen 0700 uur staan we op voor de fles. Het js denk ik heel normaal dat kleintjes zo vroeg wakker zijn. En als ze later wakker worden is dat denk ik net zo normaal! Doe wat goed voelt voor jou en wat jij ziet als mama dat je kindje nodig heeft! Niemand die jouw kind beter kent dan jij en kan aanvoelen wat hij/zij nodig heeft. Mij heeft het in ieder geval geholpen om al die wakkertijden,slaaptijden etc. Los te laten.

Het lijkt wel alsof iedereen slaapcoach is tegenwoordig.. ook niet gek, want elk kind is uniek en heeft zijn eigen manier om toe te groeien naar ritme en zelfstandigheid...

Terug
Bovenaan