Ik ben 1,5 week geleden in bad bevallen van mijn tweede zoon. Ik raad het iedereen aan!
Als er smurrie was heb ik er niets van meegekregen, je zit op dat moment met al je concentratie bij je lichaam en je ademhaling en de rest sluit je buiten. De voordelen voor mij:
- het warme water helpt je enorm om goed te ontspannen, waardoor de ontsluiting ook sneller vordert
- de warmte verzacht de pijn (bij mijn eerste bevalling heb ik tijdens de ontsluitingsweeen in bad gezeten. Toen ik er uit ging wilde ik acuut pijnbestrijding omdat de pijn heviger was dan in bad)
- je kunt vrij bewegen in het water, bent ineens niet meer zo log en zwaar. Veranderen van positie is ook heel gunstig voor een soepele bevalling!
- voor de baby is de overgang zo veel rustiger, van jouw warme buik naar het warme water.
Praat er vooral ook over met je verloskundige, die van mij hebben ook alleen maar positieve ervaringen met badbevallingen. Omdat ons voorkeurs-zkh maar 1 bad had hebben we er voor de zekerheid zelf 1 gehuurd bij bevallingsbaden.nl. Was 1 dag na bestellen al binnen. Uiteindelijk hebben we het zkh-bad kunnen gebruiken, wat heel fijn was omdat mijn bevalling heel snel ging en het wel een uurtje duurt voor je man anders het bad klaar heeft.
Hopelijk heb je hier wat aan! Groetjes Frederike