balen; darmkrampjes en reflux

Mijn mannetje huilt behoorlijk veel. Eerst weet ik alles aan darmkrampjes, maar nu hij twee en een halve week oud is, herken ik zijn huiltjes beter. En zag ik toch wel erg veel dingen die op reflux wezen; veel slikken, huilen als ik hem plat leg etc. Alleen spuugt hij (gelukkig) niet, wel mondjes maar verder niet. Vandaag naar huisarts geweest en die heeft bepaald dat hij inderdaad reflux heeft. Daar nu medicijnen voor gekregen, iets wat zorgt dat hij minder maagzuur heeft, dus dat wat hij opgeeft in ieder geval niet zo brand. Ik hoop dat dit beter gaat, want het is echt sneu. Hij ligt eerst lekker bij mij te drinken, valt in slaap en nog geen vijf minuten later begint de ellende. Die vannacht bijvoorbeeld van 2 tot 4 duurde. Dan valt hij uitgeput in slaap om vervolgens 1 a 2 uur later weer wakker te worden voor de volgende voeding.
Nou moest even mijn verhaal kwijt.
groetjes

Wat vervelend voor je kleine kereltje! (en natuurlijk ook voor jullie). Wel fijn dat je nu medicijnen hebt gekregen en hopelijk slaan ze snel aan. Het is zo zielig om te zien dat ze zo'n pijn hebben.
Heel veel sterkte ermee!

Hoi Hoi

Heel herkenbaar je verhaal! Jasper is nu 7 weken en heeft ook een flinke reflux en darmkrampjes. Hij heeft van de kinderarts Zantac en Motilium voorgeschreven gekregen en ik doe Johannesbroodpitmeel door zijn fles. Het spugen is erg verbeterd moet ik zeggen, nog steeds wel mondjes, maar zeker minder. Heb wel het idee dat hij er nog wel last van heeft want het slapen is nog steeds niet echt goed en hij huilt ook nog best veel en slikt veel. Misschien heeft het even tijd nodig... (zeg ik nu wel gemakkelijk, maar zo voelt het niet altijd hoor :-( !)

Ik ga met Jasper naar de osteopaat, heb een vrij heftige (vacuum) bevalling gehad en mogelijk  houden de klachten daarmee verband.
Ben 1x geweest en had wel het idee dat het wat opleverde, Jasper was erg relaxed nadien...
Misschien ook iet voor jullie? Google maar eens op osteopathie  voor baby's, ik vond die verhalen allemaal erg herkenbaar...  

Succes!!!! en als je de gouden tip gevonden hebt... laat het me weten  Of las je gewoon ff wilt kletsen....

lfs Dana

Hoe weet je of je kind daar last van heeft?
Olivier wil overdag niet slapen en is steeds wakker. Hij is nu 2.5 week. 's nachts is er niks aan de hand en slaapt hij wel. Als hij tegen me aan ligt, ook gewoon op z'n rug op mijn buik (hij ligt dan plat), dan is er niks aan de hand en valt hij in slaap. zodra hij ligt begint hij te huilen. Hij is ook zeer gehecht aan zijn speen en zuigt er veel op. De kraam en wijkverpleegkundige zeggen dat hij erg veel behoefte aan contact heeft maar ik kan niet de hele dag hem op mijn arm nemen.
Hij heeft wel de eerste week in het ziekenhuis gelegen waar ik hem 4 keer per dag kon verzorgen (1 uur per keer).

Groetjes Minke

Hoi Minke,

Gefeliciteerd met Olivier, mooie naam!!
Lastig he, als het niet lukt om je kleintje weg te leggen... Wij zijn Jasper gaan inbakeren in een puckababy-bakerzakje dat hielp wel vind ik. Ook nu moppert hij wel een poosje als ik hem weglg, maar valt dieper en langer in slaap. Als het echt niet lukt in zijn bedje doe ik hem een poosje in de draagzak, loop ik een klein blokje om met de honden en dan valt ie na een paar meter al in slaap. Maar soms wil het gewoon even niet of maakt ie een klein hazeslaapje. Heb wel gemerkt dat ie t later wel weer inhaalt. Maakte me er erg zorgen om (jeee hij moet nu toch wel slapen, wat is er aan de hand???) Maar kan hem niet in slaap toveren... probeer de omstandigheden zo gunstig mogelijk te maken (goed gevoed, evt. warm badje of massage, rust etc.)

Maar wb de reflux: Jasper spuugde best vaak, niet veel, maar wel tot aan de volgende fles mondjes teruggeven. Verslikte zich ook regelmatig als hij lag en huilde daarbij. Hij rook de hele dag beetje zurig. Verder sliep hij, ondanks het inbakeren weer steeds maar kort en was gewoon heel onrustig. Wij moesten op controle bij de kinderarts(vw ziekenhuisopname bij geboorte) en die constateerde de reflux.
Alle baby's hebben dit wel een beetje, omdat het maagklepje nog niet volgroeid is, maar als ze er echt last van krijgen geven ze medicijnen.

Je zou de huisarts eens kunnen vragen als je twijfelt, of het consultatiebureau. Wat je zelf iig kunt doen is zijn bedje een beetje scheef zetten (bijv. boeken onder de pootjes bijhet hoofeinde) wat rechterop voeden, na de voeding wat langer rechtop laten zitten etc.
Als hij veel spuugt kun je johannesbroodpitmeel aan zijn voeding toevoegen, waardoor het wat dikker wordt en beter in de maag blijft zitten. (en langzamer gedronken wodt, moet meer moeite doen...)

succes!!!!

lfs Dana

hoi,

ik schrijf mee op het forum van April maar zag hier iets staan, en misschien heb ik een tip.

mijn mannetje (nu bijna 2 jaar) heeft ook erg veel last gehad van spugen enz. ik heb hem altijd in de box gehad, in zijn wipstoel, had zijn matras iets op gehoogt en in de kinderwagen had ik dat ook.. misschien een tip voor jullie!!??

suc6 dames

groetjes Simone

mv Mart en 36wk zw

Mijn mannetje krijgt ook Zantac, via de huisarts. Het andere mag alleen door een kinderarts worden voorgeschreven. Ik geef borstvoeding, dus ik kan het helaas niet dikker maken. De bv wil ik er niet voor op geven, is de huisarts ook geen voorstander van. Het lijkt wel iets beter te gaan. Hij 'gromt' in ieder geval minder.
Het ging een paar dagen stukken beter, maar vannacht had hij weer twee en een half uur last van kramp. Heb je dat weer!
Verder slaapt hij wisselend. Ook hij ligt het liefst bij mama op schoot. Als ik hem wegleg, komt hij vaak binnen vijf minuten weer. Maar nu ligt hij bijvoorbeeld al weer twee uur te slapen in de wagen. Als hij eenmaal echt slaapt, gaat het goed.
Slecht slapen herken ik vooral   van mijn dochter van anderhalf. Die sliep het eerste jaar nooit langer dan anderhalf uur achter elkaar. Ze was overdag ook altijd erg wakker en alert. Ook 's nachts is ze een slechte slaper. Met een jaar sliep ze voor het eerst af en toe door. Nu komt ze vaak nog steeds 1 a 2 keer op een nacht; dan weer door dromen, dan de speen kwijt etc.
In verhouding tot haar slaapt ons mannetje nu al veel en lang, ondanks de kramp en de reflux.

Oh, en ik heb inderdaad het bedje wat omhoog gedaan met boeken eronder.

Nog een vraagje; hij vindt de zantac verschrikkelijk vies en probeert het direct zijn mond weer uit te werken. Hierdoor krijgt hij vaak een stuk minder binnen. Is dit herkenbaar?

Misschien een tip: Jasper werkte de medicijnen ook zoijn mond weer uit, misschien ook omdat nog niet weet hoe hij t kwijt moet?? Maar Jasper krijgt flesvoeding en ik mocht het op zich wel door de fles doen, maar ik vind het zo'n vies geurtje die Zantac, hihi ruikt mijn baby de hele dag naar Zantac ;-P

Dus ik doe het nu in de speen van de fles en geef het hem na t verschonen als hij nog op t aankleedkussenligt. Uit de speen drinkt ie t zo op, want die vaardigheid kent hij natuurlijk....

Weet niet of t bij ju werkt, want jij geeft borstvoeding, maar misschien kun je t proberen...

Bedoel je met dat grommen dat het rochelt in zijn keeltje, of dat ie een grommend geluidje maakt?

grtjs!

Terug
Bovenaan