Lieve Anoniem en Els,
Allebei mijn kinderen waren in het begin erg moeilijke drinkers. Mijn jongste was dysmatuur en ik heb bijna 12 weken lang na elke voeding moeten kolven en vingervoeden. Mijn zoon was van het hoofdschuddende soort. Erg prettig als je allebei het borstvoeden nog moet leren (maar niet heus).
Maar gelukkig zijn we wel doorgegaan. Want die eerste drie maanden zijn een leerperiode. De ene baby drinkt meteen goed, de andere heeft meer tijd nodig om het te leren. Net als met autorijden, de een haalt in een keer z'n rijbewijs, de ander moet 4 of 5 keer opkomen!
Nu geef ik inmiddels al 4,5 jaar onafgebroken borstvoeding, de jongste is nu 15 maanden. Door de lange periode van voeden *lijkt* die moeilijke beginperiode korter, maar echt beide leren waren het 10 zware weken. Ik bofte met een goede achterban die me aanmoedigde, hielp en stimuleerde om door te gaan met voeden. Daar ben ik nu heel blij om, want als borstvoeding eenmaal goed loopt is het het handigste en fijnste van de wereld.
Nu even specifiek op Anoniems problemen:
zit jij wel goed tijdens het voeden? Je moet er voor zorgen dat je op een manier zit of ligt die niet pijnlijk of geforceerd is, want dan is pijn een logisch gevolg. Dat is natuurlijk niet de schuld van de borstvoeding, maar dat ligt aan het verkeerd zitten of liggen en dat kan je even goed gebeuren als je fles geeft of achter een computer zit.
De tepelpijn kun je verhelpen door voor het voeden even je tepels wat op te rekken en door te kijken tijdens het voeden of je knid wel goed hapt. Bij het drinken horen de beide lipjes naar buiten gekruld te zijn, terwijl een groot deel van de tepelhof in het mondje moet zitten. Voel je tijdens het drinken pijn, dan hapt je baby niet goed. Als je na elke voeding pijnlijke steken in je borst voelt, kan het zijn dat jij en je baby een spruwinfectie hebben, vooral als de lippen van je baby erg rozig of parelmoerachtig zijn of als je in het mondje witte plekjes ziet.
Verder: heel wat pijnen en pijntjes en slapeloze nachten horen bij het prille moeder zijn, daar hebben alle moeders last van, of ze nou borst geven of niet!