Bang om kindje te verliezen met overgewicht??

Ik heb overgewicht en wil toch graag een kindje.
Zijn er personen die ook overgewicht hebben met ervaringen hiermee?? Ik ben namelijk erg bang om het a.s. kindje te verliezen.

Gr. Victory
 
hoi victory,
toen ik zwanger raakte was ik 35 kg te zwaar en alles is goed gegaan.... het enige is dat je tijdens je zwangerschap nog zwaarder wordt en dat kan erg zwaar zijn voor je lichaam.... ik had met name last van mijn enkels en knieen.

succes met zwanger worden.... hopelijk duurt het niet te lang...

groetjes,
petra
 
Hoi,

Ik heb ook overgewicht. Niet extreem maar ben wel te zwaar. We hebben al een gezonde zoon van 4 en ik ben nu ruim 32 weken zwanger van de 2e. Dus waarom zou dat bij jou niet kunnen. Als je erg twijfelt waarom praat je dan niet een keer met je HA. Misschien dat die je twijfels kan wegnemen.
Succes!
 
Hoi Victory

er is zeker een verhoogd risico in de zwangerschap als je overgewicht hebt, maar ik weet niet zozeer in hoeveel procent van de gevallen dit lijd tot het verliezen van je ongeboren kindje. Het ligt er helemaal aan of je voor de rest gezond bent of niet, en hoeveel overgewicht je hebt.

Ikzelf heb ook overgewicht, mijn BMI was ongeveer 28 toen ik zwanger werd en liep in mijn zwangerschap op tot boven de 30 (ik weet niet precies hoeveel ik ben aangekomen). Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik last van mijn bekken en een hoge bloeddruk waardoor ik uiteindelijk in het ziekenhuis moest bevallen. Omdat mijn baby heel groot was (ikzelf was ook erg groot en lang toen ik geboren werd) is het uiteindelijk een ingeleide bevalling met kunstverlossing geworden. Maar met de baby is voor de rest alles goed gegaan.

Als je je erg zorgen maakt zou ik er eens met mijn huisarts over gaan praten en kijken of je niet eerst wat gewicht kan verliezen voordat je probeert zwanger te worden.

Eghosa
 
Ik heb ook zo`n 30 kilo overgewicht en ik ben nu bijna 36 weken zwanger van onze derde.
Ik denk niet dat het iets is om je heel druk over te maken, maar je kan het idd eens met de ha bespreken.
 
Hi Victory,

Ik heb zelf ook overgewicht (weet natuurlijk niet hoeveel jij het hebt, maar ik ben zeker een kilo of 15 te zwaar voor mijn lengte), maar ik heb al een zoon van ruim 2 jaar. Nu ben ik zwanger van de 2e. Een kennis, die nog meer overgewicht heeft, heeft 3 gezonde kinderen op de wereld gezet. En dat terwijl we beide toch echt niet meer de jongste mama's zijn (35+).

Ik denk dat je je een beetje voor niets zorgen maakt. Ik weet dat gezegd wordt dat als je extreem overgewicht hebt, je minder kans hebt om zwanger te worden, maar ik was beide keren vlot zwanger.

Probeer te genieten van je zwangerschap en laat je geen rare verhalen aanpraten! Als je verder goed en gezond eet, dan komt het allemaal goed. Geen alcohol, geen sigaretten en voorzichtig met rauwe producten. En natuurlijk oppassen met medicijnen. Maar verder gewoon genieten!

Zwanger zijn is echt bijzonder, je maakt het maar 1 of een paar keer mee in je leven.

Gr. Tamara.
 
Beste Victory,

Gewicht en zwangerschap

Met een normaal gewicht (wat is eigenlijk een normaal gewicht? ) hebben we meer kans om
spontaan zwanger te worden en een soepel verloop van de zwangerschap en bevalling.
Normaal op gewicht zijn is in het algemeen goed voor onze gezondheid en vitaliteit.
Schommelen in gewicht mag en kan.

Om nu gelijk te denken aan het verliezen van de baby door een hoger gewicht is in mij kijk op de
zaak nogal zwart-wit denken. Ik ken heel wat zwaardere vrouwen die prachtig spontaan bevallen
zijn van geweldig gezonde kinderen.

Onderzoekers in het buitenland moedigen vrouwen met overgewicht aan om af te vallen voordat
zij in verwachting willen raken.
Zij schrijven dat het beter is tijdens het afvallen niet in verwachting te raken, maar te wachten
tot je op je streefgewicht bent.

Wat is eigenlijk te zwaar zijn?
Wat informatie over de Body Mass Index zoals wij die in Nederland gebruiken. Zelf berekenen is
Gemakkelijk via de MBI meter op internet van o.a. CZ of het Voeding Centrum.

De BMI Body Mass Index is een van de manieren om te meten of je op een juist lichaamsgewicht
bent in verhouding met je lengte en leeftijd. Maar de middel-heup ratio, meting van het
vetpercentage en de taille-omtrek is ook handig. In combinatie met elkaar krijg je een goed
beeld van je gewicht en je vetpercentage.

De BMI houdt alléén rekening met het gewicht van de persoon. Niet met de verhoudingen tussen
spieren, botten en vetweefsel. Sporters die weinig vet hebben maar wel veel spieren, zullen toch
hoog scoren op de BMI. Zij hebben een hoger gewicht, maar geen ongezond gewicht.
Vandaar 3 manieren om een redelijk beeld van je gewicht te krijgen.

Taille-omtrek

Mannen Vrouwen
Gezond < 94 cm 100 cm >90 cm


Middel-heup ratio

De vetverdeling is ook belangrijk. Hoe meer vet rond de buikstreek, hoe slechter het is voor
het hart en de vaten.

Berekening; buikomvang delen door de heupomvang
Mannen Vrouwen
Gezond <0.95 0.95 >0.80


Body Mass Index, BMI

Met de BMI bereken je de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon. Met een simpele
berekening kan men kijken of u een gezond gewicht heeft.

Berekening; gewicht delen door (lengte x lengte)

Voorbeeld
Iemand is 1.79 m en 80 kg
1.79 x 1.79 = 3.2041
80 kg / 3.2041 = 24,9

Bhattacharya, Campbell, Liston en Bhattacharya deden onderzoek in 2007 in Aberdeen in de UK
bij vrouwen die voor het eerst zwanger waren en gingen bevallen Zij stelden de volgende
categorieën voor vrouwen die zwanger willen worden vast.

Te ligt in gewicht BMI 35 Kg/m2

Eensluidend zijn schrijvers en onderzoekers hierover overigens niet.
Ook in de praktijk van iedere dag denken en gaan verloskundigen er genuanceerd mee om.

Het is overigens heel natuurlijk om aan te komen tijdens een zwangerschap. Zelfs al verander je
het eetpatroon niet, je komt normaal ongeveer 11-12 kilo aan.
Dat wat samen 11-12 kilo weegt is namelijk nodig voor de gezonde ontwikkeling van de baby.
Uiteraard verschilt de aanbevolen gewichtstoename per individu.

Hoe zwaarder je weegt, hoe minder je mag aankomen gedurende de zwangerschap en hoe lichter je weegt, juist hoe meer je mag aankomen.

Zit je wat hoger in gewicht en ben je nog niet zwanger, dan kun je ook eens met een
verloskundige erover gaan praten op haar preconceptie spreekuur bij je in de buurt.
Daarop trek je dan je kinderwens plan. Wat je zelf doet om in goede conditie en op gewicht te komen is eerste winst en een geweldige voorbereiding op je zwangerschap bevalling en moederschap.

Succes….. je kunt meer dan je denkt.

Lieve groet,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Literatuur

Bhattacharya S, Campbell DM, Liston WA, Bhattacharya S (2007). Effect of Body Mass Index
on pregnancy outcomes in nulliparous women delivering singleton babies.
BMC Public Health. 2007, Jul 24;7(147):168.

Fontein Yvonne (2008).A clinical decision: making sense of decision made through reflective
practice . MIDIRS, Midwifery Digest. 18;(1) March 2008:35-38.
 
hoi Victory,

ik heb ook overgewicht... ik heb jaren gesport en ben zoals ze dat hier noemen Hollands Glorie...

ook ik heb een gezonde zoon mogen krijgen in 2006; de dingen waarvoor ik het meest bang was wegens het overgewicht gebeurden niet; de complictaties kwamen compleet uit een andere hoek die zelfs de slankste vrouwen overkomt... maar alles is goed afgelopen en nu 20 weken zwanger van de 2e...

ik wilde eerst flink afvallen maar onze gynaecoloog zei; tja, misschien doe je er wel een jaar of langer over om weer zwanger te worden... en om dan eerst een jaar te gaan afvallen en dan nog een jaar misschien dat het niet lukt... tja...

dus wij inderdaad na dat gesprek een de "klus"... en binnen 3 weken zwanger... grin grin.. en geen kilo kwijt dus...

nu let ik wel heel heel goed op wat ik eet en ook dat ik genoeg wat er drink en beweeg. Daarnaast heb ik een bloeddruk om van te dromen en elke 4 weken voorafgaande aan de controleafspraak met de gynaecoloog prik ik s'ochtends nuchter mijn suiker met het meetapparaatje van mijn vader.

en dan in januari 2010 een gezonde dochter op de wereld brengen, goed aan het werk voor de borstvoeding en verder gaan met afvallen.... nou, de eerste voornemens voor 2010 zijn er al....

Succes en maak je niet teveel zorgen....

liefs
sunny

 
Terug
Bovenaan