Bang om te vertellen op werk

<p>Hoi, </p><p>Ik ben bang om op mijn werk mijn zwangerschap te vertellen. Bij mijn vorige zwangerschap is mijn contract niet verlengd terwijl dat 2 weken voor ik vertelde zwanger te zijn wel verlengd zou worden.</p><p>Ik werk nu voor de zelfde organisatie maar op een andere locatie. Ik krijg hier een vast contract, maar dit gaat pas over een tijdje in. Ik ben bang dat als ik het vertel dit ook allemaal ineens niet door gaat. Ik heb wel wat bewijs op de mail, maar niets moeten ondertekenen nog.</p><p>Ik kan niet lang meer wachten. Ben bijna 15 weken en je gaat het nu wel een beetje zien. </p>

Probeer het zwart op wit te krijgen dat je een vast contract krijgt. Dus stuur bijvoorbeeld een mailtje, waarop je dan een antwoord krijgt waaruit dat blijkt. 
Je werkgever mag geen contract weigeren met als reden dat je zwanger bent. Uiteraard gebeurt dit nog steeds wel, maar dan zogenaamd om een andere reden (heel sneaky), vandaar dat je moet zorgen dat je het ergens zwart op wit hebt staan. Mochten ze dan uiteindelijk besluiten je "omdat je toch ineens niet goed functioneert" geen vast contract te geven, heb je een poot om op te staan en kun je er ook iets tegenin brengen.
Ik wil je natuurlijk niet bang maken met deze reactie en ik hoop natuurlijk dat ze gewoon positief reageren en dit niet in de weg staat van een vast contract. Toch heb ik helaas zelf ervaring, en zie ik bij kennissen om me heen dingen gebeuren, waardoor ik weet dat je als zwangere extra kwetsbaar bent. Jij hebt zelf die ervaring ook, dus hoef het je niet uit te leggen - maar ik wilde dit toch even zeggen. Het is heel vervelend dat het nodig is, maar onthoud in ieder geval dat je juridisch gezien 100% in je recht staat als je kunt aantonen dat ze vóór ze wisten van je zwangerschap het voornemen hadden tot het geven van een vast contract, maar erna ineens tot een andere conclusie kwamen.

Hier een positief verhaal. Ik kreeg wel een vast contractr ondanks zwangerschap . Je zult het toch moeten vertellen en als ze je graag willen kan ik mij niet voorstellen dat ze je de deur uit werken. Ook wel bijzonder dat je weer voor hetzelfde bedrijf werkt waar je eerst niet mocht blijven.. 

[quote quote=10320775]Hier een positief verhaal. Ik kreeg wel een vast contractr ondanks zwangerschap . Je zult het toch moeten vertellen en als ze je graag willen kan ik mij niet voorstellen dat ze je de deur uit werken. Ook wel bijzonder dat je weer voor hetzelfde bedrijf werkt waar je eerst niet mocht blijven..[/quote]
Ik werk in een branche waar niet heel veel banen in zijn.. Ik heb niet zoveel keus. Heb het hier ontzettend naar mijn zin. Heb niets te maken met mijn vorige leidinggevende gelukkig. 
Ik heb al wel dingen zwart op wit op de mail. En ik wil gewoon blij zijn met mijn zwangerschap en geen geheim mee dragen. Alleen de angst is ook gewoon heel erg groot..
Ik denk dat ik eind deze week maar langs ga op het werk... 

Als je inderdaad een mailtje hebt waarin staat dat je een vast contract hebt dan zit het wel goed. Wel vervelend dat je je zwangerschap moet verbergen op deze manier. Ik zou het nu toch wel vertellen. Succes en veel geluk verder!

Je kan het inderdaad aanvechten, maar bewijs dan nog maar eens dat de zwangerschap de reden is van je ontslag, dat zal heel moeilijk worden! Ze verzinnen toch wel wat.. en als je het aanvecht, is de verhouding nog wel goed dan? Je wil natuurlijk ook niet op je tenen lopen op je werk.. Maar dat is mijn kijk er op, iedereen heeft er natuurlijk een andere kijk op! 

Helaas heb ik zon zelfde ervaring. Alleen maar goede verhalen gehad steeds en ik hoefde me geen zorgen te maken. En vervolgens nadat ik vertelde zwanger te zijn moest ik op gesprek komen en kreeg ik te horen dat mn contract niet verlengd werd. Na mijn verlof een tijd thuis gezeten en nu weer begonnen bij een nieuwe werkgever en ben nu weer zwanger. Heb nog een tijdelijk contract maar wel meteen kenbaar gemaakt dat ik zwanger was en gelukkig reageerden ze heel erg positief!
 Zet hem op met je gesprek!! Laat je weten hoe het is gegaan?

Terug
Bovenaan