Bang voor bevalling?!

ik wil dolgraag zwanger worden, maar ben door verhalen van anderen toch wel een beetje bang geworden voor de bevalling.
Hoe ging bij jullie de bevalling? Graag positieve en negatieve ervaringen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes Victory

Nou mijn bevallingsverhaal....

Een dag na de uitgerekende datum kreeg is 's nachts voorweeën die niet heftiger werden, niet echt heel pijnlijk waren en die vanzelf weer over gingen. Balen!!!
De nacht daarna kreeg ik dit weer en nu zette het om 4.00 's nachts toch door. Ik ging klokken en kon de weeën makkelijk opvangen. De vk kwam om 8.00 uuur en ik had 3 cm. Jippie! Ik wilde nog vanalles gaan doen... huis stoffen ed, maar daar kwam ik niet meer aan toe want daarna zette het pas echt goed door. ik kreeg flinke rugweeën die ik echt weg moest puffen. Een goede concentratie op je ademhaling kan je gedachten afleiden van de pijn. Om 12. 00 uur had ik flinke weeën en riep steeds: "Au, au, au... ga weg.. ga weg...!" na die tijd biggelden de tranen me over de wangen zonder dat ik het doorhad. Ik had nog maar 4 cm, grr!
daarna bleven de weeën maar komen en mijn man heeft mijn rug zo hard gemasseerd, dat gaf enige verlichting. Ook onder de douche hielp, maar bij elke wee had ik het gevoel dat mijn stuitje bijna brak. om 15.00 uur had ik nog maar 5cm en toen hebben ze om 16. 00 uur mijn vliezen gebroken omdat het anders te lang zou gaan duren. nou en toen werden ze nog pijnlijker. Af en aan, bijna geen pauze en ik heb alles weggepuft.. puffen puffen puffen puffen puffen puffen... een uur later had ik al 8 cm en mocht ik op de baarkruk. ik kreeg gelijk persweeën, beter op te vangen dan gewone weeën... ik heb een uur persweeën op gevangen en toen mocht ik mee persen. 10 minuten duurde dat en toen was ons meisje er! om 18.20 uur! Dat was zo'n heerlijk gevoel, geen pijn meer... alles voorbij!

Meid, ondanks de pijn zou ik het zo weer doen. En er is pijnstilling in het ziekenhuis hoor, daar mag je om vragen! De vk zei dat ik wel een behoorlijk pijnlijke bevalling had gehad, dus de meeste bevallingen doen minder pijn.
En bedenk dit: 9 maanden zwanger... 1 dag pijn... en dan heb je je kindje... ja het doet pijn en ik zou er misschien bij een tweede wel een beetje tegenop zien maar het zou mij niet tegenhouden om nog eens zwanger te raken. Ondanks dat het pijn doet is bevallen een heel bijzonder proces, wat ik niet had willen missen!

Dus ga ervoor!

Een bevalling is heel spannend en pijnlijk, maar ook een enorme ervaring met een heel mooi resultaat. De meeste vrouwen met kinderen hebben meer dan 1 kind en hebben zich dus niet laten afschrikken door de 1e bevalling. Ik ken eigenlijk niemand die geen kinderen meer wil, omdat de 1e bevalling zo verschrikkelijk was.
Ik heb wel 1 vriendin die enorm opzag tegen de bevalling en bang was en achteraf het allemaal zo mee vond vallen dat ik echt bijna van mijn stoel viel.
Je wil graag bevallingsverhalen hier mijn verhalen.
Mijn eerste zwangerschap was heel goed verlopen en ook tijdens mijn verlof was ik nog heel actief. Twee dagen voor de uitgerekende datum had ik 's ochtends nog vanalles gedaan, zwemmen, boodschappen, langs een feest op mijn werk. Daarna was ik even gaan liggen op bed. Daar braken mijn vliezen en het vruchtwater was troebel, dat is niet goed. De verloskundige gebeld en die kwam. Ik ook mijn man gebeld en met de verloskundige naar het ziekenhuis. Daar bleek onze dochter in stuit te liggen. Omdat ze helemaal goed lag en niet te groot was hebben we ervoor gekozen om een gewone bevalling te proberen. Ik kreeg een infuus om weeen op te wekken, die had ik nog niet. Vanaf de eerste wee had ik een weeenstorm, heel heftig en pijnlijk. Maar het ging wel snel. Na 3 uur volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Na nog een half uur was onze dochter geboren. Snel en heftig.
Bijn onze tweede dochter had ik al een aantal keer last van voorweeen gehad, maar deze keer bleven de voorweeen. Ik had voorweeen vanaf een uur of 5 's avonds. Tegen 10 uur 's avonds de verloskundige gebeld voor de zekerheid, toen had ik 3 cm ontsluiting. Het kon nog alle kanten uit gaan. Rond half twee 's nachts werden het echte weeen. Toen kwam de verloskundige en is gebleven. Dit keer geen weeenstorm, maar rustig opbouwende weeen. Vanaf 7 cm ontsluiting steeds pijnlijker. Met 8 cm vliezen gebroken en 10 min. later was onze dochter er al. Die laatste 10 min. waren heel heftig, maar heel kort. De bevalling duurde ongeveer 4 uur. Ze is thuis geboren.

Hi Victory,

Hier ook iemand die zeer bang ik voor de bevalling. Waar ben je bang voor? Voor de pijn? Want dat kun je aankaarten bij je vk en je kan om pijnbestrijding vragen. Iets wat ik niet durfde bij mijn vorige zwangerschap maar wat ik nu wel gelijk aangekaart heb en ze waren er heel open over.

Maar goed, mijn bevallingsverhaal:
Onze zoon lag in een stuit. En met 36 weken hebben ze geprobeerd hem te draaien. Een natuurlijke bevalling is altijd beter dan een stuitbevalling of een keizersnede. Maar helaas, de kleine spruit was toen al eigenwijs en wilde niet naar beneden met zijn hoofd. Een week later zou ik dus met de gyn gaan bespreken hoe nu verder. Wat waren de voors en tegens van een keizersnede tegenover een stuitbevalling.

Maar al na 4 dagen braken mijn vliezen. Ik had me de dagen er voor vreselijk druk gemaakt: stel dat ik voor een stuitbevalling zou kiezen, ik zag mezelf al helemaal inscheuren (wat echt niet zo hoeft te zijn) en vreselijk pijn lijden. Maar ja, de andere optie was de ruggeprik en daar zag ik als een berg tegen op. Misschien wel omdat ik me zo druk maakte, heeft de bevalling zich plotseling in gang gezet.

Ik was heel relaxed op het moment dat mijn vliezen braken. Net 37 weken stond mijn tasje nog niet klaar. Ik was er van uit gegaan dat ik wel de 40 weken zou halen. Dus midden in de nacht mijn man nog heerlijk gedoucht en ik mijn tasje gepakt en op ons gemak naar het ziekenhuis gegaan. Een kindje in een stuit kan niet thuis geboren worden. Daar aangekomen werd ik aan de ctg gelegd en waren er totaal geen weeen te zien. De vk in het ziekenhuis liet duidelijk haar voorkeur merken voor een vaginale stuitbevalling. Ik werd daar angstig van.

Om half tien in de ochtend kwam de gyn kijken. Zij had het gauw bekeken: geen indaling, geen weeen, een kindje in de boedha houding: dat werd geen vaginale stuitbevalling. De keizersnede werd ingepland. En dan begint het circus. Kleding uit, operatieschort aan, infuus (was ik erg bang van, viel best mee), cathether (vond ik ook erg eng, maar heb ik niks van gemerkt, het was fijn dat ik niet meer ieder half uur naar de wc hoefde) en tot slot werd ik weg gereden. Ik zei nog tegen mijn man: wat er ook gebeurt, je blijft bij die ruggeprik. Ik moet iemand kunnen knijpen!

Toen ik in de voorkamer van de OK kwam, zag ik allemaal uiterst rustige mensen. En die brachten de rust ook goed over. Een verpleegkundige legde mijn hoofd tegen haar schouder en sprak op zeer vriendelijke wijze tegen mij. Intussen kneep ik toch voor de zekerheid maar in de hand van mijn man. Toen mocht ik rechtop gaan zitten en ineens voelde ik weinig meer in mijn tenen. Binnen no-time lag ik toen ook op bed. Dat gaat zo super!

Een uurtje later was onze zoon er! Ik heb nergens iets van gemerkt. Ik zat gezezllig te kletsen met man en verpleegkundige, totdat ik ineens een baby hoorde huilen: Die is van mij! En toen hielden ze onze zoon boven het laken uit.

Wat wel jammer was, was dat mijn man en mijn zoon al naar de afdeling mochten en ik dus nog even naar de vercouverkamer moest om te kijken of ik de operatie echt zo goed had doorstaan. Dat duurde een half uurtje. Ik heb er ook wel gelachen, maar toch.

Dit was een lang, maar positief verhaal. Laat je niet bang maken, lieve Victory. Praat met mensen. Volg cursussen (ik heb veel baat gehad bij zwangerschapsyoga), overleg met vk of ha. Probeer er straks als het zover is, ontspannen in te staan.

Gr. Tamara.

Hallo allemaal,

@Bloempje27
Heel erg bedankt dat je je verhaal met mij wilde delen.

@Reisa
Snelle bevalling zeg! En ook heel erg bedankt dat je je verhaal met mij wilde delen.

@mamatamara
Ja ik ben bang voor de pijn en vind het erg vervelend om allemaal atributen te zien tijdens de bevalling in het ziekenhuis (ik weet al dat ik in het ziekenhuis wil bevallen) Ik kan normaal al heel slecht ontspannen, dus moet dan echt mijn best doen....
Een cathether lijkt me ook niet echt geweldig, maar als jij er niets van gevoeld hebt.

@allen
Het probleem is vaak dat je alleen maar de horror verhalen hoort van de bevallingen en de bevallingen die heel goed zijn verlopen daar praten ze niet veel over;) Maar jullie hebben al wat stress weggenomen, eerst maar de 9 maanden doorkomen. Ik ben nu nog geneens zwanger en nu al bang, erg he? Ben wel druk bezig om zwanger te worden hihi. Bedankt!

Victory in alle ziekenhuizen hier in de buurt hebben ze open dagen op verloskamers. Ze geven dan rondleidingen en je kan vragen stellen. Dit is voor zwangere vrouwen, maar je zou nu al langs kunnen gaan, of al heel vroeg in je zwangerschap.
Dat zou je wel eens heel erg gerust kunnen stellen, want ik weet niet wat voor atributen je bedoelt, maar op een verloskamer staat een bed, een tafeltje met stoelen en een wasbak met kastje.
Geen attributen ofzo hoor, die pakken ze er pas bij als het nodig is. En dan heb je andere dingen aan je hoofd.
Er zijn zelfs ziekenhuizen waar de verloskamers steeds meer op hotelkamers gaan lijken, waar je na de bevalling op die kamer blijft en je partner ook de nacht door zou kunnen brengen. Als je moet blijven tenminste.

Beste allemaal,

Bang en onzeker voor de as bevalling?

Stuur een mailtje naar network.woman@planet.nl en ik stuur je direct de10 TOP Tips voor vrouwen.

Daarin zit veel om positief je angst te lijf te gaan.

Succes.
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant

Terug
Bovenaan