bang voor de bevalling

Hoi Jenny,
Dat onrustige ken ik wel, hoor. Ik word af en toe een beetje moe van mezelf. Ikzit niet echt te wachten en voor de bevalling ben ik ook niet echt bang. Ik heb een beetje het gevoel dat ik een soort examen moet gaan maken, alleen weet ik niet wanneer ze het me voorleggen. Zo'n soort zenuwachtigheid heb ik er voor.
Maar ik doe dingen dubbel, vergeet andere dingen. Spullen die in de koelkast thuishoren belanden in keukenkastjes, waar ze enkele dagen later weer uitwandelen enzo.
Ik ben er neit meer helemaal bij. Ik moet zeggen dat ik ook slecht slaap en dat komt je concentratie ook niet ten goede.
Succes als het begint en niet teveel zorgen maken. Het gaat toch anders dan je denkt.
groejts
greet (38+5)

Hoi,

Meid, ik kan je een ding zeggen. Relax. Je weet echt niet hoe het gaat. Ik heb twee kids, twee echte knullen.
En zo zwaar als sommigen zeggen dat een bevalling is, zo erg viel het mij mee. Ja, het doet wel pijn......Maar dat weet je. Ik vond zelf het heel goed te doen.
De eerste duurde 4 uurtjes. En de tweede....50 min. Had niet eens door dat het was begonnen. Na een half uur had ik al persweeen maar, dat had ik niet eens door. 20 min later braken mijn vliezen en tegelijk viel mijn zoontje eruit!
Bij beiden geen hechtingen oid en ook geen naweeen. Een makkie, bevallen!
Veel succes en denk aan wat je straks op je buik krijgt, dat is het mooiste wat er op de hele wereld is.
Liefs Nelle

Hallo, niet iedereen bevalt zo snel als Nelle, hoor. Dat lijkt mij geweldig, maar mijn ervaring is anders.
Bij  mijn 1e kindje duurde alles bij elkaar 28 uur, bij  het 2e meiske (11 aug jl) 6 1/2 uur, maar die bevalling vond ik vele malen erger  dan de 1e die zo lang duurde.
Iedereen ervaart het anders, iedere bevalling is anders en de enige tip die ik kan geven is probeer je niet te verzetten maar ga mee in het geheel. Zie het als een groot avontuur, en probeer er ook een beetje van de unieke gebeurtenis te genieten, hoe raar dit ook klinkt.
Een knip of scheur hoeft helemaal niet pijn te doen, en ach....als het wel zo is, ook dat gaat voorbij!
Ik wens je een onvergetelijke ervaring toe en heel veel succes!
Groeten, Claudia.
(moeder van 2 prachtige dochters)

Ik was ook heel bang voor de bevalling, maar het het is me meegevallen. De bevalling duurde gelukkig maar 5 en een half uur, maar ik heb wel giga buik en rug weeen gehad. Probeer goed op je ademhaling te letten, dat hielp bij mij het meeste van de tijd, behalve op het einde toen de persweeen in een super snel tempo achter elkaar aan kwamen en ik vergeten was hoe je moest adem halen. De bevalling van iedereen is anders, dus luister maar niet teveel naar andermans verhalen en wacht af.

Ik heb maar 1 advies voor je (als je niet intussen al bevallen bent: laat het over je heenkomen! Ik ging vrij blanco de bevalling in, dacht: ik zie wel hoe het loopt. Uiteindelijk heeft het 18 uur geduurt, maar wat ze zeggen dat de tijd veel korter lijkt klopt wel! Ik ben uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen met de vacuum (ons kindje kreeg het moeilijk tijdens de bevalling, dus kon toch niet thuis bevallen maar op dat moment wil je alleen maar dat je kindje gezond geboren wordt, de rest maakt niets meer uit) Omdat er haast bij was hebben ze geholpen met de vacuum, maar het persen ging verder heel goed. Ik ben ook niet door het hoofdje ingescheurd, maar door zijn schouder. Het scheuren voel je wel goed, maar op dat moment ben je alleen maar bezig om je kindje 'naar buiten te krijgen', en mijn verloskundige vertelde ook van tevoren dat je pijngrens tijdens de bevalling steeds verder opschuift naar boven, en bij mij klopte dit ook inderdaad. De vk zei dat ik een hele pittige bevalling had, maar zelf vond ik het heel erg meevallen.
Ik ben naar voren ingescheurd, tussen mijn schaamlippen door. Dit hebben ze met 16 hechtingen moeten hechten, maar als ik zelf had moeten schatten hoeveel het er waren had ik op de helft gegokt. Het verwijderen deed bij mij wel zeer, maar dat was omdat ze het heel strak hadden moeten knopen (lastige scheur). Het zitten en lopen ging bij mij al heel snel goed, maar ben wel snel overgestapt naar gewoon maandverband (ik vloeide niet zoveel, en juist met zo'n zachte laag van het kraamverband ertussen was het lastig zitten (liefst een zo hard mogelijke stoel!)

Ik wens je veel succes met je bevalling (en laat je inderdaad aanmoedigen, dit is erg prettig!)

Ik heb mijn bevalling als heel goed ervaren. Natuurlijk is het gevoelig, maar de ontsluitingsweeen vond ik erg goed te doen. Hard werken, maar niet onoverkomelijk pijnlijk. Mijn verhaal staat bij de augustusmoeders (greet2) als je het hele verhaal wilt lezen. Ik heb er een positief gevoel aan overgehouden en had het zeker niet willen missen!
groetjes en sterkte
greet

Hoi,

Ik kan je alleen maar zeggen dat je je niet te druk moet maken. Ik snap best dat je de kriebels hebt hoor, maar er valt inderdaad helemaal niets over te zeggen. Ik heb me er eerlijk gezegd nooit zo'n zorgen over gemaakt. Miljoenen vrouwen hebben het gedaan, dus dan lukt het mij ook wel, dacht ik toen.

Ik zelf heb een hele snelle bevalling ( nog geen 5 uur) gehad. Je bent er wel snel vanaf in ieder geval, maar de weeen schijnen dan wel veel heftiger te zijn dan wanneer een bevalling wat langer duurt. Ik heb dan ook de laatste 2 uur een verschrikkelijke weeenstorm gehad, ik ging nog net niet op mijn kop staan om te proberen of ik het zo wel uithield. Toen ik uiteindelijk mocht persen zakte de persweeen ineens grotendeels weg, dat was ook niet erg fijn.

Omdat de bevalling zo snel ging en 3 weken te vroeg hadden we nog niet alles klaar liggen en kon de kraamhulp niet op tijd zijn, dus mijn vriend moest alles nog klaarleggen en de verloskundige assisteren.

Ik ben thuis bevallen, maar moest direct na de bevalling alsnog naar het ziekenhuis, omdat de verloskundige dacht dat ik een totaal ruptuur had.

Dit klinkt allemaal niet lekker, maar nu komt het   goede nieuws: Het bleek een subtotaal te zijn en het is heel goed gehecht en ik heb er niets van gevoeld. Ik heb daarna vanaf de dag van bevalling geen last van gehad en kon gewoon poepen (sorry hoor) zonder pijn en tijdens het plassen liet ik water uit een kannetje meespoelen, dan gaat dat nog wel. Ik heb helemaal geen naweeen gehad.

Al met al kan ik ondanks de wat negatievere kanten met een positief gevoel op de bevalling terug kijken, omdat ik het vooral als een groot wonder heb beschouwd en dat ik me vereerd voel dat ik dit heb mogen meemaken.

Het viel achteraf dus best mee.

Laat het op je afkomen en probeer er niet teveel bij stil te staan, je zal er toch doorheen moeten.

Groetjes

moeder van elin

Terug
Bovenaan