Bang voor de bevalling!!!

Hallo,

ik ben nu 36 weken zwanger en we hebben gisteren een draaipoging gehad maar deze is helaas mislukt.

Nu moeten we gaan nadenken over wat voor een bevalling we het liefst willen.
Stuitbevalling of een ks.

Nu is het zo, dat ik erg bang ben om te bevallen. op welke manier dan ook.

Wie heeft hier nog meer ervaring mee en ook met het maken van de beslissing tussen 2 bevallingen.

GRoetjes

Hetty

Hoi,

ik heb geen ervaring met een stuitbevalling of een ks. Ik ken wel iemand die een stuitbevalling heeft gehad, zij vond het een makkie. Mijn zus heeft een keizersnee gehad om dezelfde reden als jij en kon na 5 dagen 'alles' alweer, voelde zich kiplekker.
Maar ja, geen van beide weet hoe het was gegaan als ze  voor het andere hadden gekozen.

Bij een stuitbevalling krimp ik eerlijk gezegd al in elkaar ook al heb ik het nooit meegemaakt.....

Heel veel succes met je beslissing en makkelijk gezegd, maar probeer niet te bang te zijn, je weet van tevoren toch niet hoe het gaat.

Groetjes Gieneke

Hoi,

Bij mij kwamen ze er in week 37 achter dat ik een stuitligger had. Twee draaipogingen zijn niet gelukt. Toen kon ik kiezen: stuitbevalling of ks. Tja, wat te kiezen, ik had met beide opties geen ervaring! Hierna ben ik in een scan-apparaat gegaan, om mijn bekken te meten t.o.v. het hoofdje van de kleine. Wat bleek, haar hoofd was te groot voor mijn bekken, oftewel, de kans dat ik haar er doorheen zou krijgen was zo klein dat het ziekenhuis geen stuitbevalling aandurfde. Dus toen werd het -in week 38-  een geplande ks.

De ks is mij heel erg tegen gevallen. Het herstel, het op gang  krijgen van bv (wat uiteindelijk is mislukt), etc Maar een stuitbevalling was voor mij dus geen optie. Ik ben nu zwanger van de 2e, en mocht deze weer in stuit liggen, dan zou ik toch -helaas- weer voor een ks gaan; ik vind dat er te veel risico's zitten aan een stuitbevalling.

Succes met je keuze en de laatste loodjes!

Groeten van Babet

Hoi

Ik kan me voorstellen dat je even niet weet wat je moet kiezen. Ik wilde even reageren omdat ik zelf een ks heb gehad, omdat de ontlsuiting niet vorderde. En ik vond het echt helemaal meevallen. Het is dan wel een operatie, maar ik voelde me echt heel snel weer prima. Ik heb mijn zoon 10 maanden bv gegeven, geen problemen gegeven. Als ik voor jouw keuze stond, zou ik zeker voor een ks kiezen. Misschien kun je eens informeren hoe riskant een stuitbevalling nou eigenlijk is? en een keziersnee? Een keizersnee is tegenwoordig veel simpeler dan vroeger. Ik heb een snee van 10 cm net boven de schaamstreek en het valt niet op. Daarnaast kan ik bij een tweede nog wel normaal bevallen, en dat was vroeger, met zo'n verticale snee, niet mogelijk. Bovendien ben je tijdens de operatie gewoon 'bij'. Het enige jammere is, dat je je kindje niet meteen vast kunt houden.

Succes met je keuze, en natuurlijk met de bevalling!

Groetjes Jedi

Beste Hetty,

Ik ben benieuwd waar je voor gekozen hebt: vaginale bevalling of keizersnede.
Vorig jaar stond ik om dezelfde reden ook voor die keuze. Ik heb gekozen voor een vaginale bevalling. Ik heb volledige ontsluiting gehad, maar de uitdrijving lukte niet. Toch   een keizersnede geworden. Ik herstelde zeer goed en snel, maar elke bevalling of ks is weer anders.  

Ik hoop dat e.e.a. goed is verlopen.

Groetjes,
Marian    

Hallo,

Ik ben 37 wk en 5 dagen nu en mijn kindje ligt gelukkig wel netjes met het hoofd ingedaald al, maar ik geloof als ik voor jou keuze stond en eigenlijk de doorgang niet groot genoeg was dat ik voor een keizersnede koos.
Succes met je keuze.

Groetjes Tamara

Hoi,

Hypnotherapie speciaal gericht op zwangerschap en bevalling kan helpen om je minder bang te maken. Wanneer je toch in paniek raakt weet je hoe je jezelf weer kunt kalmeren. Een of twee sessies is genoeg, als je tussendoor maar oefent. Het helpt bij wat voor bevalling dan ook.

Danielle

Hoi, weet niet of je inmiddels al bevallen bent, maar toch nog even mijn reactie. Hierboven een aantal zeer positieve ervaringen met een ks, maar je moet toch wel beseffen dat het een zware buikoperatie is! Heb zelf vorig jaar een spoedkeizersnede gehad (misschien dat dat qua pijn later anders is dan een geplande, geen idee), maar ik heb daar toch wel behoorlijk van moeten herstellen hoor, mede door fors bloedverlies tijdens de operatie.
En dat is het grote verschil. Bij een natuurlijke bevalling ben je vaak na afloop toch veel sneller weer op de been en kun je alles weer. Bij een ks ben je de eerste paar dagen echt even uitgeschakeld. Dat kan ook onhandig zijn bij het op gang krijgen van de borstvoeding. Het hoeft natuurlijk niet, maar je moet er wel rekening mee houden dat het kan gebeuren.
De denkfout die de meeste mensen maken is dat ze het idee hebben dat je er met een ks gemakkelijk vanaf komt omdat je minder pijn zou hebben. Zodra de verdoving is uitgewerkt krijg je alsnog je portie pijn wel te verwerken, vond ik tenminste.
Maar goed, een stuitbevalling is ook een mogelijk risico (al ken ik in mijn omgeving iemand die zo is bevallen en dat is prima verlopen).
Lastige keuze dus, succes ermee in ieder geval!

Terug
Bovenaan