Bang voor de bevalling

Hallo dames

Zoals ik al schreef in de topic van Esme, worden mijn angsten voor de bevalling steeds meer.
Ik zal kort even vertellen hoe mijn eerste bevalling was.

Ik was uitgeteld begin juli (hittegolf).
Omdat de baby groot was, was ik onder behandeling van de gyn. Iedere keer als ik op controle was, had ik een andere arts in opleiding.

Ze hadden allemaal hun mening klaar over onze reus (zo werd hij genoemd en wij werden er erg bang van).

De KS zou plaatsvinden op donderdag en in die nacht braken mijn vliezen.
Dus naar ZH (weer andere arts die nergens van op de hoogte was).
De weeen kwamen gelijk. Pas om 14.30 (we waren 's nachts om 3u in ZH) kwam er voor het eerst iemand kijken hoeveel ontsluiting ik had.
Toen ging alles heel snel.
Ik had onvoldoende vorderingen en er werd direct besloten tot een KS omdat hij zo groot was.

De ruggenprik ging niet goed. Drie keer toe werkte hij niet en de vierde keer schoot hij omhoog, waardoor ik onvoldoende zuurstof kreeg. Zo benauwd, ik dacht dat ik doodging....

Gelukkig ging de KS verder goed, ik heb alleen veel bloed verloren.
Het vervelende daarvan vond ik dat ik zolang in ZH moest blijven.

Daarom ben ik nu bang voor herhaling en bang dat ik mijn zoontje lang moet missen.

Zou graag jullie tips en adviezen krijgen. We gaan nu ook een geboorteplan maken, dus hopelijk hebben we meer dingen in de hand.

Bedankt voor het lezen...
Groetjes
Margo

Hoi Margot,

Heel erg vervelend dat je nu al tegen de bevalling opziet. Ik kan me het wel goed voorstellen na zo'n bevalling hoor!
In het kort is mijn bevalling gegaan: 's morgens gestript omdat ik 8 dagen over tijd was, 's avonds om half 12 begon het, vanaf half 2 een weeenstorm (been, rug en buikweeen) 7 uur heeft de vk mijn vliezen gebroken en vanaf 8 uur mocht ik meepersen. Om 10 uur (na 2 uur persen!) werd ik door de ambulance opgehaald en om 10.23 is Feline met vaccuum geboren (is er een paar keer afgeschoten omdat hij niet goed werkte, gebeurde wel vaker..) Verder heeft een arts-assistent de vaccuum bediend en trok ze omhoog, dus extra beurs van onder.
1 liter bloed verloren en mocht een transfusie of ijzerpillen. Gekozen voor IJzerpillen omdat ik een transfusie eng vond. Ze hadden me niet verteld dat het dan weken zou duren. Dus na een paar dagen thuis alsnog een transfusie, dus weer een nacht in het ziekenhuis...
En de eerste 2 nachten in het ziekenhuis waren ook een drama want er was niet veel personeel waardoor ik dus 2 nachten met Feline in bed heb geslapen (kon haar zelf niet terug leggen) en de bv ging niet goed doordat ik verrot was.

Nu is het, sorry daarvoor, alsnog een lang verhaal.

Ik wilde echt nooit een tweede kindje, maar het ging toch kriebelen. Nu ik zwanger ben heb ik meteen bij de vk aangegeven dat ik wel een plan van aanpak wilde bespreken. Ik ga 6 februari (na een groeiecho) weer naar de gyn en dan bespreken hoe en wat.
Wel staat er vast dat als er na een half uur persen nog geen kindje is ik een keizersnee krijg. En als bij de groeiecho al blijkt dat het kindje groter is dan Feline was dan wordt het meteen een keizersnee.

Ik begrijp dat jij ook wel een plan hebt gemaakt voor de bevalling. Kun je je daarin vinden of niet? Is wel belangrijk dat je er zelf achter staat.
En dat ze steeds over je kindje spraken als reus is natuurlijk echt niet leuk! Dan zou ik me vooraf ook al druk hebben gemaakt en rot hebben gevoeld. Heb je dit wel besproken toen en geklaagd? En zit je nu bij andere gynaecologen?

groetjes Maris

Oh wat vervelend meiden,.... Kan me vorostellen dat jullie bang zijn.
Ik ben zwanger van ons 1e kindje en heb aan de ene kant zoiets van: kom maar op, laat maar komen die bevalling! Iedereen kan t dus waarom ik niet?
Maar weet ook wel dat het niet altijd in 6uur gepiept is.

Misschien is het een voordeel als je t nog nooit hebt meegemaakt?

Sterkte, hopelijk neemt de angst nog wat af?

Greets Janneke

Kan me de angst wel voorstellen na zulke ervaringen en je goed voor te bereiden met een geboorteplan lijkt me dan wel rust geven. Toch is geen bevalling hetzelfde en wie weet heb je deze keer een veel betere ervaring.
Ik heb zelf een snelle bevalling gehad, 4 uur en een kwartier. De kans bestaat dat het nu nog sneller gaat, vind ik ook wel spannend straks is de verloskundige veel te laat of zo.
Ik probeer me er niet druk om te maken en het maar gewoon te laten gebeuren tegen die tijd.
Groetjes Laura mv Thom en 29 wkn zwanger

Hey!

Moet zeggen dat ik me nu ook banger kan maken voor de bevalling dan bij Joris.
Was dan wel niet een echte drama bevalling als hierboven..maar toch weet niet helemaal wat me te wachten staat.

Bij Joris braken om 1.00u s nachts mn vliezen. Hij had in vruchtwater gepoept dus ik moest naar het ziekenhuis. Had toch wel flink pijnlijke rug en beenweeën en ook buikweeën maar die hielden niet echt aan.  's ochtends kwam er iemand kijken hoeveel cm ik had. Ik dacht toen niet op teveel rekenen, maar de 1 cm kwam toch wel hard aan! Mijn baarmoedermond was ook nog niet goed verweekt. Ik kreeg toen een pilletje die normaal weeën opwekt. Toen maar blijven doorgaan(moet zeggen dat de tijd wel aardig snel ging hoor) Rond een uur of 3 s middags kwamen ze weer kijken. Met de 3 dubbele dosis pillen als 'normaal' had ik inmiddels 2 cm ontsluiting. Dat schoot dus niet op. Toen begon de gynaecoloog over een keizersnede als de ontsluiting na een uur nog niet gevorderd was. Ik kreeg nog zo'n pilletje en na een uur kwam hij kijken. Owwww....de ontsluiting is wel iets gevorderd kreeg ik te horen, de opluchting was groot toen bleek dat het maar een halve cm was en ik alsnog een keizersnede kreeg. De ruggeprik ging pas de vijfde keer goed. Na de derde keer liep de anestesist zelf weg (wat een enorm nare man was dat zeg!)  Maar een andere heeft hem uiteindelijk goed gezet...wat een opluchting!  Toen ging het allemaal heel snel om kwart voor 5 werd Joris geboren. Omdat hij veel vruchtwater binnen had gekregen en het niet helemaal goed met m ging moest hij worden opgenomen. Ik was toen blij dat alles achter de rug was en helemaal wappie van de ruggeprik, maar achteraf is het toch heeel erg vervelend als je je kind niet meteen in je armen kunt houden!

Na 8 dagen mochten we het ziekenhuis pas verlaten (na nog wat complicaties bij Joris, hij kreeg koorts!)

Nu weet ik dus echt niet wat me te wachten staat. De gyn zei destijds dat de oorzaak van de niet vorderende ontsluiting m in de ligging van Joris zat en dat er dus niks in de weg staat voor een 'gewone' bevalling. Dit wil ik ook heel graag omdat je dan je kindje meteen in de armen kunt nemen en ook zo'n lange ziekenhuis opname zie ik deze keer echt niet zitten!
Maar we zullen het zien! Ik kan me er erg druk om maken, maar heb besloten dat maar niet te gaan doen!

Groetjes

Ik zie zelf helemaal niet tegen de bevalling op maar ik heb dan ook drie makkelijke, snelle bevallingen gehad. Mijn verhalen zal ik hier niet neerzetten, is niet te vergelijken dus daar hebben jullie niet veel aan.
Maar wat ik me wel afvroeg: waarom controles bij de gyn en een keizersnede bij een grote baby? Wisten ze van te voren al dat jullie bekken te smal waren voor een "gewone" bevalling of was er een andere reden? Of waren het echt kindjes van 12 pond ofzo?
Niet omdat ik het veroordeel ofzo hoor, ik vraag het me gewoon echt af.

Ik had 3 grote kinderen, geboren met resp 37+1, 37+5 en 39 weken en ze wogen 4490, 4380 en 4530. Maar dat was in mijn geval voor de vk geen reden om me over te dragen aan de gyn. En nu is nummer 4 onderweg, weer geen kleintje en weer loop ik gewoon bij de vk.

Groetjes, Esmeralda

Hier niet bang voor de bevalling,.. vind het wel enorm spannend!

Ik zie alleen heel erg op tegen de weeen. Moet er dan wel bij zeggen dat ik alleen maar been- en rugweeen heb gehad van begin tot einde en dat 16 uur  wat dan  erg lang is!  Die waren dus behoorlijk pittig,..

Maar voor de rest zie ik wel hoe het straks komt.. Er is toch niks van te zeggen hoe het dit keer gaat verlopen, we wachten af!!

Esmé mv Kay en ???

(30.5 wk zwanger)

is nummer 4 onderweg, weer geen kleintje en weer loop ik gewoon bij de vk.

Groetjes, Esmeralda

Hoi Esmeralda,

Bij de eerste hebben ze er niet naar gekeken terwijl mijn buik heel groot was. Feline woog 4240 gram en was 52 cm. Nu zie ik dat jouw kindjes zwaarder waren, maar Feline had een grote bolle toet en mijn bekken is heel smal en ze heeft dus klem gezeten. Mijn moeder heeft het 2 keer gehad dat het moeizaam ging en vaccuumbevalling. Dus ik denk dat het in de familie zit.
En natuurlijk veroordeel je niet, ik heb het voor de 1e bevalling ook wel eens gelezen en dan dacht ik: iedereen bevalt toch en in afrika zelfs op de hurken. Maar helaas mijn bekken is smal en als ik nu weer een fors kindje krijg dan wordt het dus een keizersnee.

groetjes Maris

Terug
Bovenaan