Bang voor uitscheuren door verleden

Hoi meiden,

Ik las de totaal-ruptuur berichten en dacht, dan kan ik mijn vraag misschien ook wel stellen. Misschien hebben jullie tips. Ik kan me de angst voor de meiden met de totaal-ruptuur heel goed voorstellen.
Ik heb in het verleden twee vaginale operaties gehad (één met de laser en één "snijdend") omdat mijn huid door vele vaginale schimmelinfecties chronisch was onstoken. Ik heb daar veel pijn aan gehad, door de pijn ging ik verkrampen en heb daardoor heel lang een moeizaam seksleven gehad. Na de operaties en met behulp van sexuoloog en bekkenbodemoefeningen, is het uiteindelijk na jaren goedgekomen. Ooit dacht ik nooit "normaal" zwanger te zullen worden, maar ik ben nu toch echt zwanger! Al 23 weken! Ik zie alleen enorm op tegen de bevalling, ik ben heel bang voor uitscheuren en dat ik dan weer in die cirkel van pijn en verkrampen terecht kom. Ik zal dit sowieso bespreken met mijn gyn, maar wat vinden jullie? Kiezen voor een keizersnede kan volgens mij ook niet zomaar en ook daar zitten veel nadelen aan. Preventief knippen schijnt het ook niet te zijn, dus hebben jullie ideëen?

Dank alvast,

liefs, Sanne

Hoi Sanne,

Tja die angst voor de bevalling heb ik idd ook, ik ben 1 van de vrouwen die een totaalruptuuur heeft gehad en heb het er met de gyn over gehad om een ks te kiezen...maar ja dat is ook niet alles, je bent er 6 weken mee bezig(als het niet meer is en het is een echte operatie waarbij ze alle buikspieren door moeten om bij je bm te komen....Ik heb voor mezelf nu besloten dat ik wacht met de keuze tot het moment daar is, als de angst dan zo de overhand neemt kan ik altijd nog zeggen dat ik het zo niet wil...die afspraak heb ik met mijn gyn en dat maakt me een stukje rustiger.

Ik zou nogmaals een gesprek aan gaan met een gyn en je laten voorlichten over de risico's. Neem geen overhaaste beslissing en probeer net als ik een beetje vertrouwen te hebben(is heeel moeilijk) in je eigen lichaam.

Groetjes Odette(31 weken zw. van de 2e)

hoi Sanne,

Ik heb ook al eerder gereageerd in het stukje over ruptuur.
Natuurlijk eerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik denk ook, net als Odette, dat het verstandig is om je uitgebreid
voor te laten lichten door je gynaecoloog.
Hij / zij is degene die je verleden kent, en de eventuele risico's in kan
schatten. Het lijkt mij bijna onmogelijk om vantevoren al een keuze te maken,
ks of vaginaal bevallen.
Ik kan alleen maar zeggen, uit eigen ervaring, dat een knip niets voorstelt
in vergelijking met een flinke ruptuur.
Ik zie mijn bevalling dan ook vol vertrouwen tegemoet,
met preventieve knip, maar ik heb natuurlijk wel het voordeel dat ik weet
hoe ik moet persen.

Succes en sterkte met je beslissing!

groetjes Linda, 39w+3d zwanger van de 3e!

Hallo,

Allereerst moet ik zeggen dat ik helemaal geen ervaring heb met bevallen. DUs ik niet uit ervaring spreek. Ik ben nu namelijk 37w 5d zwanger van mijn eerste. Een hele tijd geleden heb ik op tv een keer een waterbevalling gezien. Eigenlijk toen heb ik voor mijzelf al besloten dat als ik ging bevallen ik dat op deze manier wilde doen.Toen ik wist dat ik zwanger was heb ik mij dan ook verder verdiept in de waterbevalling. Wat je  veel leest is dat de kans op inscheuren c.q. inknippen toch een heel stuk kleiner is als bij een gewone bedbevalling. Nu denk ik niet dat je met een waterbevalling het inscheuren/knippen kan voorkomen maar wellicht helpt het toch. Helemaal als je nu bijvoorbeeld ook graag voor de ontspanning in een bad zit. Je zou ook misschien een gedeelte van de weeen in  (eigen) bad kunnen gaan zitten als je er bijvoorbeeld geen wil huren. Want ze zijn best duur. Ook sommige ziekenhuizen hebben een bad. Het ziekenhuis in Den Helder bijvoorbeeld ook.

Natuurlijk wil niet elke vk of gyn een waterbevalling doen maar tot vlak voor het eind in een bad mag voor zover ik weet vaak wel.

ZIe de sites van o.a. www.aquababy.nl en www.waterkinderen.nl en www.oerbron.nl

Hopelijk hebben jullie hier nog iets aan.

groetjes en succes
Ann

Hallo,

Ik heb wel ervaring met bevallen.. haha, maar het blijft nog steeds doodeng. Bij de vorige was ik ingeknipt, maar dat litteken is hartstikke taai en ik heb dus ook een moeilijk sexleven daardoor. Ik heb ook nagedacht over een keizersnee. Ik had namelijk ook heel erge aambeien van de vorige.. bevordert je sexleven ook niet echt.

Maar na een lang gesprek met de VK kies ik toch voor een natuurlijke bevalling.

A. omdat ik niks liever zou willen.
B. omdat de verloskundige zegt dat het juist voor mijn litteken goed zou zijn om nog een x te bevallen.
C. omdat alle operaties die nodig zijn na de bevalling om jezelf weer "heel" te maken, altijd minder ingrijpend zijn dan een keizersnee.

Ik heb wel duidelijke grenzen gesteld, als ik op een gegeven moment er geen vertrouwen meer in heb of het toch niet durf, ik alsnog naar het ziekenhuis ga.

En met dat in mijn achterhoofd zie ik het wel zitten.

Wat wel goed is, is om heel veel te lezen over bevallingen. Ik was bij de vorige echt een leek en liet het maar allemaal over mij heen komen, met het resultaat dat het helemaal niet ging. Nu dat ik van alles lees snap ik mijn bevalling ook, wat er gebeurde en waarom. Dus mijn tip is LEES ZOVEEL MOGELIJK! Want inscheuren komt doordat je niet gedoseerd genoeg perst. En een klein scheurtje maakt niks uit( veel beter dan knip) maar een totaal reptuur komt omdat je dan je helemaal laat gaan op een sterke perswee en dat je je vagina niet de kans geeft om te wennen aan het hoofd wat er doorheen moet. Als je een branderig gevoel in je vagina krijgt betekent dat het hoofdje er bijna is, op dat moment moet je heel voorzichtig persen en puffen! Wat ook helpt is op handen en knieen persen dan met je hoofd naar benden, zo helpt de zwaartekracht je om je baby niet te lanceren. Op de baarkruk kan het dus te snel gaan, als je sterke persweeen hebt. Als je er onzeker over bent, vraag het dan tijdens de bevalling of de VK je je daar goed in wil begeleiden.

Tip voor leesvoer: Veilig bevallen, echt een TOP boek!

Staat alles precies zo in als dat het straks zal zijn!

Nou dames succes!

Fijn dames, om jullie ervaringen te lezen. En ook dat ik (hoe naar ook) niet alleen ben met deze angsten. Ik ga zeker een goed gesprek aan met de gyn en ook zal ik veel gaan lezen!
En Linda, voor jou is het nog maar heel even! Heel veel succes en ik ben heel benieuwd hoe het is gegaan en naar je kindje. Kan ik je ergens volgen, ben je op één van de maandfora actief?

Nogmaals dank, liefs, Sanne

hoi Sanne,

Fijn toch, dat we elkaar een beetje kunnen steunen?
Vooral  over dit onderwerp, ik ken verder niemand in mijn direkte omgeving
die hetzelfde heeft meegemaakt.
Dus we zijn lotgenoten!
Ik ben vaak aktief op het februari-forum.

groetjes, Linda
(39+4) jaja, weer een dag erbij...

Beste Sanne,

Ik kan me jou angst goed voorstellen.
Ik kan je de perineumolie aanraden. Die moet je dan vanaf week 34 dagelijks inmasseren op de perineum huid. Dit verkleint de kans op inscheuren en knippen met 65 %.
Bij mijn heeft het in iedergeval geholpen. Ik heb een 8 ponder op de wereld gezet zonder in te scheuren!!
Terwijl mijn eerste nog geen 6 pond was. En bij haar was ik heel ietsd gescheurd, maar was niet genoeg om te hechten. Daar heb ik veel pijn (met de sex dus) aan over gehouden. Uiteinderlijk ben ik bij de gyn terecht gekomen. Die had mij een verdovend creme voorgeschreven. Dus iedere keer als we sex wilde moest ik de huid insmeren met die creme, even wachten, en verdoofd was het. Toen deed het dus ook geen pijn meer. Later was ik er over heen en hoefden we de creme niet meer te gebruiken.

Heel veel sterkte.

Ris

Terug
Bovenaan