Bang

Momenteel ben ik (voor het eerst!) bijna 8 weken zwanger, aanstaande dinsdag eerste afspraak bij de vk voor een echo.
Ik ben echt vreselijk zenuwachtig; bang dat het hartje niet klopt, of juist bang dat het alles er wel goed uitziet, maar dat ik vooralsnog een miskraam krijg en voor niks blij ben geweest.
Om mij heen zie ik best vaak vriendinnen/familie die een miskraam hebben gehad, en ik denk dat ik mede daardoor zo bang ben. Ik durf bijna niet blij te zijn met mijn zwangerschap, uit angst dat het fout gaat en de klap dan harder aankomt.

Ben ik nu de enigste, of zijn er meer die zich best veel zorgen maken over de verloop van de zwangerschap?
Mensen die misschien tips hebben om die angst een beetje opzij te zetten en meer te gaan genieten van de zwangerschap?

Nee hoor dat heb/had ik ook! Eerst voor de 8 weken echo, bang dat t hartje nidt klopte. Bij 10 weer en NIPT vond ik al helemaal spannend.. Daarna werd het iets minder maar merk dat ik nu voor de 20 weken echo over 2 weken toch weer allerlei dingen in mijn hoofd haal. 
Ik ben normaal super nuchter en helemaal niet iemand die mij snel zorgen maakt, maar als t om mijn zwangerschap gaat merk ik dat ik het echt spannend vind.
Tips heb ik niet echt, behalve dat zorgen maken weinig zin heeft. De tijd vliegt voorbij en het is veel fijner om ervan te proberen te genieten. Een miskraam kàn voorkomen, maar ga er niet vanuit! 

Wat ik heb geleerd is dat het juist belangrijk is dat je probeert te genieten van je kindje. Natuurlijk is er altijd een kans dat het fout gaat maar is het dan minder erg als je niet hebt kunnen genieten?
Dat maakt het juist erger omdat je kindje er nu al is. En of hij nu overlijd of blijft leven dit kindje heeft bestaan en heeft een plekje bij jou. 
Wij zijn onze tweelingdochtertjes verloren met 23 weken en ondanks de hele moeilijke zwangerschap ben ik heel blij dat we van ze hebben genoten. Ze zijn bij ons geweest en we hebben ze heel veel liefde gegeven en dat is wat je onthoud. 
Stel dat we van onszelf niet mochten genieten, dan is het toch alleen nog maar verdrietiger?
Ik ben nu weer zwanger inmiddels over de 20 weken en voor ons is het ontzettend eng en is er heel veel angst en trauma. Maar we genieten ontzettend. De box staat al in de kamer en over een maand kopen we de baby uitzet. Dit kindje is er en zal er altijd zijn. En we hopen en geloven dat het dit keer wel goed mag gaan. Die liefde en die hoop verdiend jouw kindje ook. Ondanks je angst. En natuurlijk mag je angst er zijn maar laat ook de blijdschap en de liefde toe. Je kindje heeft daar recht op. 
Liefs

@Janneke1991
Oh dat lijkt mij echt vreselijk! Je hebt wel gelijk, maar zulke ervaringen als jij verteld maken mij nu juist zo bang...
Wat fijn dat jullie nu toch opnieuw kunnen genieten!

Begrijp het heel goed hoor! Maar echt, probeer te genieten! Ik ben ook echt veel banger geweest deze zwangerschap door een eerdere miskraam maar heb ook de eerste zwangerschap genoten waardoor ik er niet alleen maar negatief op terugkijk. 
Het is een feit dat miskramen gebeuren maar bedenk: bij 90% gaat het wel goed en dat is echt een flink groter percentage dan de 10% waarbij het helaas niet mis gaat. Probeer je op de positieve dingen te focussen, hoe moeilijk dat ook kan zijn!
Xx

Ik herken het heel goed.. Ben ook voor het eerst zwanger, en heb een aantal bloedingen gehad... 
Je vreet jezelf op dan! In mijn geval bleken de bloedingen ergens anders vandaan te komen, en was er niets aan de hand met hrt vruchtje. 
Ik probeer ook echt te genieten maar ben bij elk afwijkend gevoel dan weer bang dat het nu dan toch wel mis is.. Wij hebben afgelopen week een echo gehad en die was zooo mooi dat ik nu probeer om toch echt gewoon te genieten, want zwanger zijn maak je niet heel vaak mee, en het is wel zo bijzonder dat het kan.. 

Je voelt je niet voor niets zo onzker, je geeft je kindje, hoe klein ook, nu al alles wat je kan.. Je hebt er nu al alles voor over.. 
Probeer het zorgen maken een beetje los te laten en geniet ervan. 

Hoi,
Ik was ook zo bang in het begin van de zwangerschap. Niet op miskraam (vanwege me leeftijd was ik daar niet bang voor, ben 24 jaar) maar bang op afwijkingen of dat het een syndroom zou hebben. Deed de NIPT test, uitslag was goed, bij de 20 wkn echo was alles goed. Kocht nog een apparaatje waar ikzelf thuis naar het hartje van de baby kon luisteren om mezelf gerust te stellen.
Dit apparaatje wordt eigenlijk afgeraden omdat je niet altijd het hartje kan vinden. Dat zorgt dus voor grote onrust by zwangeren die al aan het stressen zijn.
Zodra ik de kleine kon voelen bewegen (bij 15 wkn) verdween bijna al me zorgen en begon ik te genieten. Ben inmiddels 27 wkn zwanger en kan niet wachten op haar komst.
Maak je niet te veel zorgen want het slaat alleen op jezelf en ook op de baby. Stress is niet goed voor jou als voor de baby. 

Dat is niet  vreemd hoor
Dat had ik ook
Ik kreeg met de 8.5 week mijn eerste echo en was onwijs bang  en toen ik een kloppend hartje zag  was ik zo gelukkig  . Er vien grote last van mijn schouders.
Daarna wat meer rust gehad en heb met de 11 weken mijn termijn echo gehad ook in die week had  ik weer wat spanning.  Ook daar was alles helemaal  goed.
Nu gaan we de nipt test doen dus dat is het volgende  spannende.  Het blijft spannend. 
Maar weet zeker dat je na je 1e echo al een heel stuk meer rust hebt en er al meer van kan genieten.  Nog eventjes 2 daagjes volhouden 

Succes . X

Terug
Bovenaan