Basisschool keuze

Oktobermama

New member
Wij hebben het allemaal hier in de buurt: Protrstant-christelijk, Rooms Katholiek, openbaar, Dalton en Jenaplan.
Variërend van 160 leerlingen naar 600 leerlingen.
Welke basisschool hebben jullie gekozen en waarom?
Klein of groot, voor en nadelen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wij gaan bij de RK, PC en Dalton kijken en sfeer proeven. Jenaplan zit net te ver weg denk ik.
Wat we belangrijk vinden:
Kind volgend, veel buiten zijn, natuur, creatieve vakken (handwerken, muziek, toneel), niet te veel schermen en toetsen, goede sfeer, belangrijk normen waarden en iets van de bijbel mee te krijgen, feesten en vieringen. Man houd zich vooral bezig met: goede uitstroom en resultaten, pestprotocol, klassikaal onderwijs, niet te apart/zweverig/creatief.
Ik kan eindeloos lezen wat de school aanbied en wat voor soort onderwijs, maar ik weet het niet!
 
Wij hebben gekozen voor een Montessorischool. Hadden daar vooraf absoluut geen voorkeur voor, maar de sfeer op de school was erg fijn en dat heeft voor ons de knoop doorgehakt. Uiteindelijk valt of staat de kwaliteit van de school voor het kind en ouders bij de juf of meester die voor de klas staat. Of je kind gezien wordt en een klik heeft. Dat weet je vooraf nooit en kan ook nog eens wisselen door de jaren heen. 
Een tip. Ga eens kijken wanneer de scholen uit gaan op het schoolplein. Zie je jezelf daar tussen staan. Op de school die bij ons het dichtst in de buurt zit stonden allemaal rokende ouders, veel verkeerd geparkeerde auto's en de handhaving kreeg een paar flink woorden terug toen hij ouders daarop aansprak. Daar wilde ik niet tussen staan, ongeacht het goede oordeel van de inspectie. 
Ik ben door zoon juist niet meer per se voor klassikaal onderwijs. Hij loopt inmiddels zo ver voor dat zijn leerjaar niet meer past. Juist door het niet klassikale kan hij in zijn klas blijven, bij zijn vriendjes. Iedereen werkt op zijn eigen niveau en niemand is daardoor een uitzondering. Ook het uitstroomniveau zegt niet alles over een school. De school van mijn kinderen heeft een hoog uitstroomniveau, dat komt vooral ook door het instroomniveau, niet alleen door de kwaliteit van de school. Staar je daar niet blind op. 
Uiteindelijk wil je een blij kind op school, want alleen dan kom je denk ik tot leren. En een blij kind krijg je alleen op een fijne plek, niet op een school die het op papier goed doet. 
Succes met de keuze, want ik weet hoe lastig dat is. 
 
Ik denk dat je aan veel al zelf gedacht hebt. Daarnaast zou je nog kunnen informeren naar het pestprotocol.
Als je mensen kent waarvan de kinderen naar 1 van de optionele school gaan, kan je vragen hoe zij de school ervaren. Natuurlijk is een ervaring altijd persoonlijk. Maar het kan in ieder geval een indruk geven.
 
Inderdaad geen makkelijke keus! Ik zou een top 3 maken van de dingen die jullie het belangrijkste vinden. Waarschijnlijk heeft elke school goede en minder goede punten, dus dan wordt het lastig kiezen. Behalve als jullie voor jezelf duidelijk hebben welke 3 (of 4, 5..) punten voor jullie het zwaarste wegen, dan is het wellicht iets makkelijker kiezen. Succes! 
 
Terug
Bovenaan