Bedtijd

<p>Wij hebben een dochtertje van 15 weken. Ze accepteert het sinds twee weken dat we haar ‘s middags in bed leggen en slaapt dan ongeveer 1,5 uur. Verder is ze overdag veel wakker. ‘s Avonds wil ze absoluut niet naar bed en raakt dan zo overstuur totdat we haar weer oppakken en mee naar beneden nemen. Dan slaapt ze wel op de arm. Na de laatste fles die we meestal rond 22.15 geven brengen we haar naar bed en is er gene probleem! Ze slaapt dan vaak door tot een uur of 6.00. Soms in een keer en soms is ze (max.2x) wakker, maar dan is het even speentje geven en slaapt ze weer verder. Hoe kan het dat zij ‘s avonds niet naar bed wil? Hebben meer mensen hier ‘last’ van?</p>

Vanaf hoelaat is dit? Het zou namelijk haar rommeluurtjes kunnen zijn. Die hadden wij in het begin tussen 16u-20u. Ze sliep dan alleen in de draagzak. Overig doet ze het nu niet meer. Na de 18u fles gaat ze tegenwoordig de lange ruk maken. En wordt tussen 03-05 wakker voor de fles. Verschilt nogal per dag.Overdag slapen is momenteel weer erg moeilijk. Ze zit zichzelf door de 4e sprong behoorlijk in de weg. Dat zou het ook kunnen zijn ? Lijkt het op sprong gedrag?

Mijn dochter kon ik pas rond 5 maanden rond 19.00 naar bed brengen en dat ze dan ook bleef slapen. Toen verviel ook de late avondvoeding. Dit heeft ze eigenlijk zelf zo geregeld. Daarvoor deed ze vaak korte slaapjes savonds of ook vaak huilerig. 
Probeer het gewoon elke avond en als ze niet wil lekker mee naar beneden nemen. Er komt vanzelf een avond dat ze wel wil gaan slapen. 

Ze krijgt meestal tussen 17.30 en 18.30 een fles. Daarna wil ze alleen nog op de arm slapen (nadat we een hele tijd rondjes door de kamer hebben gelopen). Vaak als je gaat zitten begint ze gelijk weer te huilen. Zodra we dan weer met haar opstaan is het weer goed. Voor mijn idee is dit geen sprongetjes gedrag, want dit id al heel erg lang zo. Meestal valt ze rond 19.45 op de arm in slaap en kun je wel met haar gaan zitten. Dan slaapt ze wel tot de laatste fles om 22.15. Na die fles slaapt ze in haar bedje.

Ik denk dat ze juist overdag te weinig slaapt overdag, waardoor ze over haar vermoeidheid heen is?
Mijn dochter is bijna 12 weken, wordt 7.00 wakker, gaat 8.30 weer naar bed tot 10.00/10.30 dan weer eten. Dan slaapt ze meestal tijdens het boodschappen doen enzo, of gewoon thuis op mij zo'n 3 kwartier tot een uur. Dan 1 uur eten, 2 uur weer naar bed tot 4 uur a half 5. En dan 7 uur eten en naar bed. En dan maken we haar om half 11 wakker voor een fles en slaapt ze tot 7 uur. Ze slaapt overdag zo'n 5 a 6 uur. 
Als wij haar in de avond naar bed doen, dan doen we ook alles boven en in het donker. Dus luier verschonen, kleertjes uit, slaapzakje aan, en de fles geven in haar slaapkamer, dan even 5 minuutjes wiegen in de schommelstoel en dan leggen we haar in bed. Soms moeten we nog terug voor de speen maar verder is ze vrij rustig. Misschien is zo'n soort bed ritueeltje wat?
In de ochtend doe ik ook altijd hetzelfde. Gordijnen open, dekentje eraf en even laten rekken. Dan luier verschonen, aankleden, handjes en gezichtje afnemen met een washand, gezichtje insmeren en naar beneden voor de fles

Ik denk dat ze juist overdag te weinig slaapt overdag, waardoor ze over haar vermoeidheid heen is?
Mijn dochter is bijna 12 weken, wordt 7.00 wakker, gaat 8.30 weer naar bed tot 10.00/10.30 dan weer eten. Dan slaapt ze meestal tijdens het boodschappen doen enzo, of gewoon thuis op mij zo'n 3 kwartier tot een uur. Dan 1 uur eten, 2 uur weer naar bed tot 4 uur a half 5. En dan 7 uur eten en naar bed. En dan maken we haar om half 11 wakker voor een fles en slaapt ze tot 7 uur. Ze slaapt overdag zo'n 5 a 6 uur. 
Als wij haar in de avond naar bed doen, dan doen we ook alles boven en in het donker. Dus luier verschonen, kleertjes uit, slaapzakje aan, en de fles geven in haar slaapkamer, dan even 5 minuutjes wiegen in de schommelstoel en dan leggen we haar in bed. Soms moeten we nog terug voor de speen maar verder is ze vrij rustig. Misschien is zo'n soort bed ritueeltje wat?
In de ochtend doe ik ook altijd hetzelfde. Gordijnen open, dekentje eraf en even laten rekken. Dan luier verschonen, aankleden, handjes en gezichtje afnemen met een washand, gezichtje insmeren en naar beneden voor de fles

Kan het niet zijn dat ze honger heeft? Onze dochter clusterde 's avonds en wilde elke 2 uur drinken. Ik zou gewoon eens een flesje proberen te geven rond 8 uur (en dan natuurlijk ook nog de fles rond 10 uur). Kijken of ze dan relaxter is. Kan sowieso geen kwaad.
Onze dochter was veel liever en rustiger toen we haar 's avonds op verzoek gingen voeden. En ze is keurig op gewicht, nu bijna 9 maanden oud.
Succes!

Lijkt wel alsof je het over onze dochter hebt! :) 
Onze dochter is ook 15 weken en eigenlijk heeft zij dit ook vanaf het begin. Ze krijgt volledig bv op verzoek, ik twijfel wel eens of het daarmee te maken heeft. 
Tussen 21 en 22.30 uur slaapt ze en komt ze pas in haar diepe slaap. Daarna komt ze meestal nog 1 keer ‘s nachts, rond 4 uur.
Het is heel duidelijk dat ze zich verzet tegen haar slaap, ook als ik met haar naar haar slaapkamer loop. Ze wil dan absoluut niet neergelegd worden of spelen of aandacht. Er is 1 positie waarop ze vastgehouden wil worden, met haar rug tegen mijn buik/borst en dan m’n arm om haar buik, ze leunt dan naar voren en kijkt rond, naar de grond vooral omdat daar speelgoed van onze zoontje ligt (denk ik) Alleen zo wordt ze rustig totdat ze niet meer kan. Vaak wil ze dan nog drinken en zo valt ze in slaap, aan de borst. Ik baker haar dan in en leg haar in haar bed. 
Ik heb al van alles geprobeerd, zo leg ik haar overdag wel eens in bed in de hoop dat ze vanzelf in slaap valt, maar dit kan ze heel lang volhouden. Ze huilt dan niet, maar komt ook niet in slaap zelf. Alleen als ze drinkt, word ze slaperig en dan wieg ik haar nog heel even en dan laat ze zich meestal probleemloos wegleggen.  

Terug
Bovenaan