Bedtijdritueel

Hoi Wilmi,

Wij gebruiken een peuterbijbel. De verhalen zijn heel kort (een paar zinnetjes) En de platen zijn heel kleurrijk dus leuk om naar te kijken.

Opvallend dat er bij het bedritueel vaak uit de kinderbijbel wordt gelezen en een gebedje. Zijn de papa's en mama's zelf ook gelovig en willen die dat graag aan hun kinderen doorgeven of zijn er andere redenen? Zijn jullie kindjes ook gedoopt of opgedragen?

Wij heisen Iris in haar pyama en slaapzak, dan krijgt ze nog een BV.
Ik leg haar in bedje en lees haar een verhaaltje voor uit een boekje waarin hele korte verhaaltjes staan. Voor iedere dag 1, is echt voor het slapen gaan.
Dan zing ik een liedje en geef haar een paar kusjes.
Papa geeft ook een kusje en draait haar speeldoosje op.

Wij zijn gelovig en willen dit heel graag aan ons kindje mee geven.
Ik heb ook iets van: vroeg genoeg kun je niet beginnen.
Het neemt een grote (de grootste) plaats in in ons leven, zonder kan ik me niet voorstellen.  Ik wil dat ons zoontje dat meekrijgt.
Hij is trouwens opgedragen.  

Wij zijn niet gelovig. Ik weet wel wat dopen is maar wat wil het zeggen als je kindje opgedragen is?

Hier doen we voor het slapen gaan:
naar boven en in bad of gewoon even wassen (om de dag in bad)
Schone luier en pyama en slaapzak aan, rolluiken alvast dicht maken
naar beneden en een papfles
Even boeren, knuffelen en dan naar bed
Ik geef haar altijd een kusje en zeg dat ik van haar hou ("mamma loves you" hahaha is er echt zo ingeslopen..)

Hier dus geen verhaaltje nog ofzo.
Het valt mij inderdaad ook op dat er zoveel gelovige mensen zijn! Had ik niet gedacht eerlijk gezegd! Ik (wij) zijn zelf niet gelovig, dus hier geen bijbels enzo.

hoi,

Nou.. het wil nog wel eens anders zijn. want papa brengt haar om de dag naar bed, en ik dus ook. Ieder zijn/haar eigen ritueel, en ik weet ook echt niet wat hij precies doet. (hoeft ook niet ;)
Als ik het doe is het dus zo;
of boven in bad, beneden in de teil (ook errug leuk!) of beneden met de washand.
Pyama en een schone luier  aan met het nodige dollen/stoeien en klieren.(duurt soms wel een 1/2uur haha)
Rustig een flesje op schoot.
Papa (of mama) weltrusten (kusje) geven en zwaaien bij de huiskamerdeur.
Naar boven tandjes poetsen en slaapzak aan, en B'Elanna zelf de spiegel laten kijken en zwaaien (met hulp van mij)
Dan neem ik haar nog "onderhanden" kussjes en knuffels ed.
in bed leggen en haar konijn en speen geven, en zwaaien en zeggen slaap zacht en tot morgen. (ook geen verhaaltje nog)

Groetjes Debby mv B'Elanna

Hallo

Wat leuk om jullie ritueeltjes te lezen!

Eigenlijk begint ons ritueel al bij het groente eten. Hij krijgt zo tegen 1830 zijn groente hap. In principe zit hij dan bij ons aan tafel tot ook wij klaar zijn met eten. Daarna mag hij nog lekker even op de grond spelen en we stoeien en knuffelen met hem. Om 1900 krijgt hij zijn fles, lekker op schoot. Daar nog lekker knuffelen. Dan vertellen we hem dat we lekker naar bed gaan. Met z'n drietjes gaan we naar boven, bij de trap hangen vier foto's die we allemaal weltrusten zeggen. Dan op het aankleedkussen, schone luier, pyama aan en nog een beetje gek doen. Gordijntjes dicht en in zijn slaapzak in bed. Pappa of ik lezen dan een verhaaltje voor uit Jip en Janneke ( doen we eigenlijk al vanaf het begin, waarschijnlijk snapt hij er nog niets van, maar schijnt goed te zijn voor de woordenschat, hij luistert ook wel echt naar het verhaal.)

Daarna krijgt hij van pappa een aantal kussen en ik geef hem altijd drie met de woorden: weltrusten, slaap lekker en tot morgen ( deed mijn moeder ook altijd bij mij). Dan zetten we een speeldoosje aan en doet pappa nog even gek. Meestal slaapt hij voor het speeldoosje is afgelopen.

Groetjes Carina

Terug
Bovenaan