beetje jaloers op flesvoeding moeders

Hallo mama3007,

Mijn zoontje is nu 3 maanden en ik geef ook bv gecombineerd met een half flesje 's avonds erbij voor het slapen gaan. Ik weet precies hoe je je voelt en heb een paar tips. Zorg dat je met je baby mee slaapt/rust, neem extra vitamine speciaal voor bij borstvoeding, eet goed en drink veel.(heel belangrijk) Zeg niet tegen jezelf ik moet het blijven doen, als je morgen wil stoppen dan stop je, zo haal je de druk van de ketel. Haal desnoods de flesvoeding al in huis en zet het in de kast. Je kunt altijd gaan combineren. Een andere optie is kolven en dan iemand anders laten voeden als jij door wilt slapen. En bedenk dat dit tijdelijk is. Het wordt echt makkelijker, ook voor je lichaam.

Heel veel succes!!

Hoihoi!

Ik sluit me helemaal aan bij wat Rimke zegt. Aan een uitgeputte moeder heeft je kindje niks! Mijn beide kindjes krijgen fv. En ook dat is niet altijd "ontspannen" natuurlijk. Bij Mika (nu 8 wk) zijn we inmiddels toe aan de 3e soort fv, omdat ie nogal hongerig bleek (van Hypoallergeen, naar Nutrilon standaard, naar Nutrilon Forte). En ik moet er ook meestal 's nachts nog uit (m'n man is een erg diepe slaper; 't zou mij 3 kwartier kosten om hem wakker te krijgen). Mika begint z'n nacht namelijk rond 20.00 uur en komt dan na een uur of 7 weer. Da's dan voor mij dus midden in de nacht. Hem om 23.00 uur ofzo nog wakker maken voor een laatste voeding heeft geen nut, dan komt ie alsnog na 4 uur weer...
Maar afijn, in principe kun je met fv wat makkelijker er zelf tussenuit en een ander laten voeden.

Laat het in ieder geval JOUW beslissing zijn en niet die van de BV-maffia. Let wel, minimaal de helft van die maffia is ook grootgebracht met FV. Dat was namelijk "mode" tussen 1970 en 2000 ofzo. (ik zeg niet dat BV een modegril is; het is het natuurlijkste, maar niet de enige voeding die bestaat)

Weltrusten alvast...

Jacoline.

Hoi hoi,
ik ben het ook met Rimke ed eens. ik was na mijn zwangerschap van mijn meisjes heel erg moe. de bevalling was ook nog eens best lang en zwaar. (de eerste zat vast en hebben ze met de pomp een handje geholpen)  ik had vanaf het begin al niet genoeg om volledige bv te geven. hoe graag ik het ook wilde. omdat de meisjes zo klein waren (prematuur) hadden ze niet de kracht om goed vast te pakken. ik heb dus voornamelijk in het begin bijna alles gekolfd. toen we na 2 weken beide meisjes thuis hadden probeerde ik het toch meer te stimuleren, maar alsnog ging het niet. ik heb me er toen bij neergelegd dat ze een combi fv en bv zouden krijgen. naar mate ze ouder werden, konden ze beter vastpakken en steeg mijn productie. toen besloot de een opeens met 9 weken dat ze geen bv meer wilde en de ander met 11 weken. dat vond ik heel erg want het blijft toch een mooi moment samen.
ik ben toen ook meteen gestopt met kolven. ik was helemaal brak van het weinige slapen door de nachtvoedingen en 's nachts kolven. (de meisjes hadden nl andere ritmes.) toen ik eenmaal die beslissing genomen had en de bv zo goed als weg was, voelde ik me al een stuk fitter. het scheelde zoveel tijd om niet elke keer te kolfen.

ik voelde me in het begin toch schuldig, maar mijn vriend heeft me erg goed gesteund. mijn moeder dramt ook al jaren dat je persee bv moet geven. ik denk dat ze zo dramt omdat het bij haar voor 2 van de 3 kids mislukt is. mijn zusje is de enige die bv gekregen heeft  en zij heeft de allergieen, mijn broertje en ik niet. ik denk dat dat gewoon van je genen afhangt.

voor mij was het de juiste beslissing. je moet naar je eigen lichaam luisteren en doen wat goed voelt. als jij te moe bent kan je ook niet van je kindje genieten en voelt de kleine het ook. het gaat al zo snel.

Succes ermee!!

Groetjes,
Petra

hoi!

Beetje jaloers? Tuurlijk! Ook ik geef / gaf borstvoeding en heb heel wat momenten gezegd; ik kap ermee, geef maar een fles! Slopend vond ik het, kolven lukte niet en had het idee dat ze me echt leegdronk! En dan ook nog een peuter rondlopen die op dat moment een driftbui moet krijgen! Ben het er mee eens dat als je zelf helemaal gesloopt bent je kindje dit ook aanvoelt en je in een negatieve spiraal dreigt te komen.
MAAR: Na een week of 5 lukte kolven (na de ochtendvoeding begonnen) ineens wel, al was het een druppie! Het ging steeds beter en na een weekje had ik wel een hele voeding gekolft! Joepie, manlief agekolfde fles opwarmen, ik ernaast kolven voor de volgende dag. MAAR: ze kon niet zo goed met de fles drinken en wat voelde ik me dan speciaal dat IK haar wel kon voeden!

Blijf er wel over praten, manlief heeft me na de voedin van 19:00 regelmatig met onze peuter naar boven gestuurd om ook een paar uurjes te kunnen slapen en gaf onze kleine om 23:00 een nieuwe luier en legde hij haar lekker bij me in bed! 20 minuten later lag ze dan alweer lekker in haar eigen bedje.

Omdat ik weer moet (fulltime) werken ben ik borstvoeding af gaan bouwen en geef ik nu alleen nog de avondvoeding zelf. MAAR: ik verlang terug naar de periode van borstvoeding, want op flesvoeding slaapt ze een stuk korter en slechter! Vooral de ochtend is ze echt sneller wakker en heeft ze alweer honger, terwijl ze op borstvoeding uitsliep tot 9:00 uur en dan vervolgens na de borstvoeding sliep tot 12:30!
Dus spijt dat ik bijna helemaal gestopt ben, kan nu echt nog niet genieten van die flesvoeding!
Dus mijn verhaal is misschien uniek, maar ik geef wel het advies om er goed over na te denken als je wilt stoppen, alles heeft tijd nodig en na een tijdje lukt kolven misschien wel beter, is je kleine langer verzadigd na borstvoeding en ben je meer gewend aan het korter slapen.

Praten helpt (ook op dit forum!)

Oh wat klinkt dit bekend! Borstvoeding is niet voor iedereen. Ik vond het ook helemaal niets. Raaf wilde bij mij niet goed aanleggen waardoor hij heel boos werd en uiteindelijk niets binnenkreeg. Ik werd er zo gestresst en uitgeput van dat ik besloten heb om te kolven. Voor mij betekende dat 6 tot 7x per dag kolven en dan voeden. Ik was zoooo uitgeput ervan, verloor 23 kilo in de eerste 2 weken na de bevalling (terwijl ik er maar 10 was aangekomen). Ik heb toen in overleg met de huisarts en lactatiekundige besloten minder te gaan kolven, met 3x kolven haalde ik namelijk ook gewoon de voedingen voor de dag. En uiteindelijk afgebouwd tot ie met 7 weken volledig flesvoeding krijgt. Het luchtte me enorm op, ik voel sindsdien ook echt zoveel beter en kan zoveel meer genieten van alles!

Ik heb gelukkig niet gehad dat de hele wereld over me heen viel dat ik geen borstvoeding meer wilde geven. De borstvoedingmaffia is hier natuurlijk ook, maar eigenlijk begreep iedereen het wel. Ik vind het alleen voor mezelf jammer, ik had daar zo'n romatische gedachte over hoe mooi het zou zijn als ik mijn eigen kind kon voeden, maar ja, hij vind het flesje heerlijk en papa vind het ook leuk om hem te kunnen voeden.

bvmaffia, mmmhhh, dat  klinkt niet echt aardig?!!
Maar goed, ik hoop dat je een beetje relaxter bent naar al deze adviezen en
dat je voor jezelf een goede keuze maakt!
Één ding ben ik het wel met voorgangster eens, het word echt makkelijker..

Succes

Ik ben een trotse bv-moeder van deense afkomst en ik heb gehoord dat BV veel meer gebruikt wordt in Scandinavie en met mijn opvoeding daar was er voor mij geen andere keuze - tenzij het echt niet zouden lukken met BV.... Ik was redelijk verbaasd over hoe vaak ik van verloskundige, kramzorg enzo... de vraag kreeg of ik BV wilden geven. In de handen van een lid van de 'FV-maffia'  (kraamverzorgster)  de eerste week,  was het einde BV geweest als ik mij niet sterk had gehouden en trots was geweest op mijn besluit om BV te geven. Vanwegen mijn achtergrond heb ik het meer gevoeld als er een FV maffia bezig is - in alle kraampakketten infor van nutricia, friso enzo en ze zijn volop aanwezig om de 9 maanden beurs en de jongegezinnen beurs - en ja dan de  kraamzorg die ik  nooit leuk vond.

Dat allemaal ten zijde:  Ik  begrijp echt  dat het een moeilijk keuze is en zeker als jij helemaal gesloopt wordt door de BV en ik hoop dat jij de voor jou juiste besluit kan nemen ongeachte de BV maffiosa en FV maffiosa die overal bezig zijn.

Sterkte en success

Mor 74    

Wat fijn al die reacties!
Het belangrijkste wat ik er uit haal is dat ik vooral moet doen wat ik zelf het beste vind en waar ik me het lekkerste bij voel. Jullie hebben allemaal gelijk....aan een oververmoeide mama heeft niemand iets.

Ik heb besloten om nog een tijdje door te gaan met BV. Vooral omdat het eigenlijk bij mij heel makkelijk gaat (los van de vermoeidheid natuurlijk).
Hopelijk komt er steeds meer een ritme in en wordt het aantal voedingen minder.
Stoppen kan altijd nog. Ik kijk het nog even een tijdje aan en als het dan niet beter gaat ga ik borst en fles combineren denk ik.

Bedankt voor alle reacties, ik voel me er enorm door gesteund. Vooral door het eerste lieve berichtje van Rimke...dank je wel!

Groetjes mama 3007

Terug
Bovenaan