beetje teleurstellend allemaal hoor.....

A

Anoniem

Guest
Nu zullen mijn verwachtingen misschien allemaal niet helemaal realistisch zijn maar vond de afgelopen weken wel een beetje teleurstellend. Eerst naar de huisarts om aan te geven dat je zwanger bent, ik verwachte dat die nog een zwangerschaps test zou doen , of een ander onderzoek...maar nee die feliciteerde ons en stuurde ons door naar de verloskundige en en we kregen een formuliertje om een echo te laten maken, ik de afspraak van die echo gemaakt op 13 juni, vandaag eerste gesprek met de verloskundige, hoopte dat die dan met van alles zou komen, maar waar het op neer komt is dat ze wilde weten wie we waren, of we gezond waren, heeft mijn bloeddruk gemeten en dat was het weer zo`n beetje, ik ben volgens internet 7 weken en 4 dagen, volgens de vk 7 weken en 2 dagen, de afspraak voor de echo op de 13de vond zij te vroeg en zei dat we het beter konden verzetten naar een of twee weken later, eerder had geen nut. Nu ben ik minder ver zwanger dan verwacht en moet ik ook nog eens 2 weken langer wachten op de echo. Ik had hier op het forum van een aantal gelezen dat ze met 6 a 7 weken al het hartje hadden horen kloppen, volgens onze vk kan dat helmaal niet en kan dat pas bij 11 weken?? Dus ook daar moeten we nog op wachten, de volgende afspraak bij de vk is nu pas weer over 7 weken, eerder had het niet veel nut. Nahja het is allemaal niet zo gegaan als verwacht, tevens gaf zij aan dat ongeveer een op de 5 zwangerschappen in een miskraam eindigen, volgens internet 10 to 15 %......nou ik weet het allemaal niet meer hoor, denk dat ik geen internet meer open tot ik over de 12 weken ben, eerder tel je toch niet echt mee als zwangere heb ik het gevoel.....

BLEH ben effe flink aan het balen.....sorry voor mijn geklaag,ik moet natuurlijk gewoon kei blij zijn dat alles goed is ( nahja daar moet je dan maar vanuit gaan?!?) Zal wel aan de hormonen liggen....

x

Mmm inderdaad een beetje vreemd allemaal. Een echo op 13 juni zou toch met een week of 9 zijn? Das een hele normale termijn hoor. Ik heb mijn eerste echo wederom met ruim 6 weken gehad en dan klopt er zeker wel een hartje. Horen kun je het niet maar zien wel op de echo. Het is wel zo dat je met een week of 11 een veel mooier beeld hebt omdat er dan gewoo veel meer te zien is.

Gr.Ing

ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, bij onze 1e (4jr geleden)stelde de intake ook niks voor, even bloedprikken een mini praatje en daar stonden we weer buiten, de echo was met 12 weken en toen weer 6 weken wachten en daarna 5 weken,....dat vond ik zo raar HALLO IK BEN ZWANGERRRRRRRRR MOETEN JULLIE NIET ALLEMAAL DINGEN DOEN EN VRAGEN ENZO,....NIET DUS!!!!

.nu inmiddels bij de 3e heb ik wel de echo gehad met 7 weken en 1 met 12 en daarna nog 2 door bloedverlies. de consulten blijven met lange tussenpozen in het begin maar zodra je verder bent, zo na 20 weken komt er een beetje schot in de zaak en " tel je dus wel mee" .

Hoi,

een echo met 9 weken is niet normaal hoor, tenzij je medische indicaties hebt waarvoor het nodig is om een echo te doen. Doen ze onder andere als je niet zeker weet hoever je bent. De eerste echo is normaal gewoon tussen de 10 en 14 weken en dat is ook veel leuker: wij hadden een echo met 11 weken, maar toen bleek ik volgens de echo pas 8,5 week te zijn en je ziet niks, behalve twee bolletjes. Niet zoveel aan...

Dat je VK nog niet zoveel doet, klopt ook: in principe hoef je pas bij een week of 12 je eerste afspraak te hebben. Je verwachtingen waren dus wel een beetje anders dan de realiteit, :)

Enneh, dat je 2 dagen korter bent, ik zou het niet echt als korter rekenen hoor. Twee dagen.... Bij mij kwamen ze bij de echo op 2,5 week korter uit, dat was een smerige tegenvaller, (alhoewel ik nog steeds denk dat ik straks met de 20-weken-echo toch verder blijk te zijn).
in ieder geval: je zult de komende tijd om de 4 a 5 weken een afspraak hebben, vaker niet. Dat ze bij de eerste afspraak gewoon allerlei dingen checken is overigens ook normaal en het heeft dan echt nog geen zin om het hartje te proberen te horen: met 7 weken kun je hem op een echo wel zien (en horen, als ze het geluid aanzetten), maar met de doptone zul je hem echt niet horen. Dat komt echt pas wat later als het hartje wat krachtiger is... Bij mij was het met 9 weken te horen bij de VK, en dat is op zich best vroeg: er zijn veel vrouwen bij wie het pas bij 12 weken te horen is met de doptone... Daarin speelt dan mee waar je placenta ligt, (als die voor ligt, hoor je minder), hoeveel buikvet je hebt, enzovoort...
Maar, bij de volgende comtrole zal ze echt wel even naar het hartje luisteren! Dan ben je inmiddels een week of112?
Hoe kreeg je het trouwens voor elkaar om een echo te plannen zonder verwijzing van je VK? Had je een pretecho gepland ofzo? Zou ik dus niet doen: zonde van je geld. Kun je dan beter eens tussen de termijn- en de 20-weken-echo doen, of een keer na de 20-weken-echo... Heb je veel meer aan, :D

Klinkt als mijn verhaal. Bij de eerste keer naar de verloskundige werd niet eens mijn bloeddruk gemeten. De eerste echo kreeg ik met 10 wk en 5 dg. Naar wat ik begrepen heb, is dat normaal. Een eerdere echo krijg je alleen als je niet weet hoe ver je bent zoals bijvoorbeeld zwanger worden door de pil heen of als er medische indicatie is. En het is natuurlijk alleen maar positief als die medische indicatie er niet is toch? Het is waar dat je er dan lang op moet wachten, maar aan de andere kant... Je krijgt in je eerste trimester normaal gesproken maar 1 echo, en hoe langer je wacht, des te meer er te zien is.
Wij konden echt al vingertjes tellen en hebben een mooie profielfoto meegekregen.

Hartje luisteren is inderdaad vaak pas mogelijk rond de 12 weken. Zien op de echo al veel eerder, maar om te luisteren zit je kindje toch echt te diep verscholen achter je schaambeen. Als je het eerder kunt horen heb je gewoon heel veel geluk, maar om je niet zenuwachtig te maken proberen veel verloskudigen het sowieso pas vanaf 12 weken.

Veel succes met het wachten!

Gr. Peet

ps: klagen mag hier altijd hoor hihihi

Hoi Starbelly,

Ja snap wel dat het je allemaal een beetje tegenvalt hoor!
Ik had op internet gelezen dat je vanaf 6 weken een afspraak bij de vk kon maken en daar kon ik bij 8 weken terecht (bij ons eigenlijk week 10) i.v.m. meivakantie.
Intake stelde niet veel voor, vragen over achtergrond e.d. Hartje luisteren deden ze niet omdat ik nog zo kort zwanger was en ze iemand alleen ongerust maken als er niets te horen is. Wel kreeg ik een formulier mee op bloed te laten prikken en om een afspraak in het ziekenhuis te maken voor de echo, we hebben zelf besloten deze bij 10 weken te laten doen,omdat er dan meer te zien in, we krijgen hier ook maar een termijnecho en daarna de 20 weken echo, zit een tijd tussen. Toen bleek bij de echo dat ik een week verder was, maar datum blijft hetzelfde, de tweede afspraak bij de vk werd gepland bij 12 weken zwangerschap en we hebben toen het hartje gehoord. (hadden al wel een angelsound thuis en bij 11 weken hartje zelf gehoord), Ze hebben alleen het hartje geluisterd en bloeddruk gemeten en gewogen, baarmoeder niet gevoeld of niets. Nu weer de 23e naar vk en 18-7 volgende echo pas.
Het verschild wel allemaal per vk en regio, want er zijn ook vk's die echo's kunnen maken, de mijne niet dus ben ik afhankelijk van het ziekenhuis en dit betekend dus ook dat ik zonder doorverwijzing alle extra echo's moet betalen. (dus alleen 12 weken en 20 weken wordt vergoed). Maar je hoort wel vaak hier dat vrouwen en een echo bij 6 weken en een bij 12 weken hebben, allemaal een vk met echoapparratuur??
Zou zelf echt adviseren om echo na 10 weken te doen, dan is er echt wat te zien en anders nog niet veel en dan zit er dus niet zo'n lange tijd tussen de 12 en 20 weken echo!!! Hou je ons op de hoogte?

Liefs Daantje

Hoi hoi,

Ik begrijp je terleurstellende gevoel hoor. Je bent zwanger en je wilt dat er gewoon vanalles gelijk gebeurt haha...ja logisch! Voor jou is het gewoon hartstikke leuk en je bent er de hele dag mee bezig.

Helaas is dat gewoon het geval in de eerste weken dat ze nog weinig kunnen uitrichten voor je. Het luisteren is idd nu nog niet aan de orde en een echo is normaal gesproken ook niet zo vroeg al aan de beurt.  

Toen ik zwanger was in januari was ik  er niet zeker van hoe ver ik was en ik was nogal in paniek en voelde me totaal niet goed. Was bang voor vanalles en nog wat en heb toen een hele vroege echo gekregen. bij 6 weken al en er was een hartje te zien. Maar meer ook niet. Ik kreeg een miskraam later en daar kwam achteraf gezien mijn paniek gevoel vandaan!

Nu ben ik inmiddels 12 weken en 2 dagen weer zwanger en mag ik a.s donderdag komen om het hartje te luisteren. Dat is voor de eerste keer. Wel heb ik al 2 echo's gehad ivm met de miskraam van januari. Zo gaat dat dan. En wat de meiden hier zeggen klopt hoor, het verschilt ook nog eens per regio en per vk! De mijne is uiterst makkelijk. Als ik ongerust ben kan ik direct langskomen.

Hopelijk schieten de weken een beetje op enne geniet lekker van je zwangerschap.

Groetjes Petra

Hoi Starbelly,

Begrijp heel goed dat het je enorm is tegen gevallen. Zelf ben ik nu 8 weken en 3 dagen zwanger. De eerste echo heb ik met 6 weken gekregen omdat er twijfel bestond over hoever ik al was. Daar was met een inwendige echo al heel duidelijk een kloppend hartje op te zien.
Aankomende vrijdag moet ik weer heen voor de 2e echo, zou eerst een halve week later zijn, maar dan zit mn vriend in Zwitserland en kon dan niet mee, dus mocht weer eerder...
De verloskundige daar moet ik maandag naar toe (dan heb ik ondertussen al 2 echo's gehad) en ben dan 9 weken en 2 dagen als het goed is. Ze hebben me verteld dat het eerste gesprek iets van 40 minuten duurt, denk dus dat ze genoeg tijd voor me hebben.
Ik voel me daardoor wel alsof ik op de juiste plek zit. Zwanger zijn is toch iets bijzonders en heel erg spannends en zo horen zij ook met je om te gaan of mee te leven vind ik, al is het voor hun allemaal vanzelfsprekend.
Dat jouw verloskundige heeft gezegd dat er eerder toch niets te zien valt en dat de kans op een miskraam 1 op 5 is vind ik echt belachelijk. Waarom moeten ze zo met je omgaan denk ik dan, logisch dat je hier onzeker van wordt...

Meid als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere verloskundige praktijk, een waar je je wel op je gemak voelt. De zwangerschap hoort (afgezien van allen kwaaltjes dan ) toch de mooiste tijd van je leven te zijn...

Ik hoop dat je er verder wel van kunt genieten... En wens je een voorspoedige zwangerschap...

Groetjes Elmoo

Terug
Bovenaan