beetje teleurstellend allemaal hoor.....

Hoi, ik lees heel veel verschillende verhalen over wanneer een echo nou gemaakt wordt of niet. Ik zou zeggen, probeer gewoon te genieten van alles! Tuurlijk snap ik dat het spannend is om een echo te laten maken. Maar idd. met een week of 9 zie je nog bijna niks (wij noemen het altijd nog een pinda-tje) met 12 weken wordt het allemaal wat tastbaarder. Nog even doorbijten! Succes!

Tussen de 7,5 en 16 weken maken ze termijnecho's en normaal krijg je bij de verloskundige standaard alleen met 20 wk een echo om te kijken of alles goed groeit en derg. Ook heeft niet elke verloskundige een echoapp. staan. Het feit dat in onze omgeving mensen voorzichtig zijn de eerste drie mnd is omdat het anders zo'n mega klap is mocht het nog fout gaan.. Maar geniet inderdaad van alles.. Voordat je het weet heb je je kindje in je armen.. Klinkt stom maar is echt zo.. Het gaat zooooo snel.. En je zal zien dat het volgende gesprek met je vk heel anders is..

Vervelend dat het je allemaal zo tegenvalt, want het hoort toch een leuke tijd te zijn.
Maar wat je verteld is volgens mij heel gebruikelijk.

Naar de huisarts gaan is in principe niet nodig.
Even een telefoontje  met de mededeling dat je zwanger bent is genoeg.
En dat de vk bij de eerste afspraak niet meer doet dan praten en je bloeddruk opmeten is ook normaal.
Bij het echocentrum waar ik de echo's heb laten maken is me verteld dat je rond de 11e week van de zwangerschap het mooiste beeld van de baby krijgt, dus wat dat betreft begrijp ik de opmerking van je vk dat je beter je afspraak kan verzetten wel.
Al is het natuurlijk een tegenvaller, omdat je je er waarschijnlijk erg op verheugd hebt.

Dat je pas over 7 weken weer een afspraak bij de vk hebt vind ik wel een beetje raar.
Meestal is de 2e afspraak dacht ik rond de 12e week, maar misschien is het beleid bij jouw vk anders.

Probeer je er een beetje bij neer te leggen, en gewoon te genieten van je zwangerschap.
Het zou jammer zijn als je deze bijzondere tijd door zoiets laat verpesten.

Liefs Mickey
34 weken 1 dag zwanegr

Het valt me op dat ze het bij iedereen anders doen en het nog al verschilt.
Zelf was ik ook naar de huisarts geweest te vertellen dat ik zwanger ben en die heeft me doorgestuurd voor een echo om te bepalen hoe lang ( mocht 4 week later pas)
Wij dachten zelf aan 7 week  kwamen met het idee dat er nog weinig te zien was, maar het kindje bewoog en rekte zich uit dat was een geweldig gezicht en een hele verassing we bleken al 11 week te zijn!
Het hartje zagen we wel kloppen maar ze wilden het niet laten horen bij de echo omdat er risico's aan zaten om met licht en geluid tegerlijk te doen.
Vandaag naar de huisarts geweest voor controle en alsnog het hartje horen kloppen, echt geweldig!
Voor de rest moest ik op de weegschaal staan,bloed laten prikken en urine laten testen.
Dat was ook alles!
Nog niks gezegd over kraamzorg regelen verloskundige of wat dan ook!
Was het zelf ook vergeten te vragen, ging zo snel.
Het enige was dat we als we 20 weken zijn we weer voor een echo mogen.
Valt mij dus ook wel een beetje tegen, had verwacht veel meer informatie te krijgen maar moet overal zelf om denken.
Het is m,n eerste zwangerschap en weet nog niet veel van  wat hoort en wat moet.
Ik kijk ook veel op internet maar er staat zo veel en ook op het internet verschilt het nog al.

Iedereen een fijne en goede zwangerschap gewenst
Groetjes jenny

Ha Jenny,

Kijk dat is leuk bericht dat je verder bent dan je dacht!!!
Ik heb zelf op de site van mijn verzekeringsmaatschappij gekeken voor informatie, daar stond dat je de kraamzorg in ieder geval voor de 5e maand geregeld moest hebben en heb het meteen aangevraagd, ook kraampakket al aangevraagd (komt in 7e maand), toen ik voor de tweede keer bij de vk kwam vroeg zei of ik kraamzorg al geregeld had, ja dus, maar daar was ook niet over gesproken tijdens 1e afspraak. Op site van verzekering vind je veel info dus dat is wel fijn, want ook voor mij is dit de eerste zwangerschap, nu heb ik inmiddels van kraamzorg ook info binnen, lijstje met wat je allemaal nodig hebt enzo. Als je vragen hebt is dit forum zoiezo ideaal, altijd wel iemand die weet hoe het zit !!!

liefs Daantje

oh ja en verloskundige heb ik ook zelfstandig gebeld, ben niet eens naar huisarts geweest alleen gebeld om te melden dat ik zwanger ben.
Gewoon even zoeken op verloskundigepraktijk+woonplaats op google, nu hebben we hier maar een praktijk dus dat was makkelijk. Bij de vk krijg je ook wat meer info en ik kreeg allerlei folders mee over verschillende onderwerpen (voedingsadviezen, borstvoeding ja of nee etc.)
anders moet je huisarts bellen of die een vk kan adviseren!

succes

liefs Daantje

Haha, waar ik nu ook aan denk, als je kunt kiezen uit meerdere vk praktijken, zou ik even kijken of er een bijzit die zelf echo's kan maken is altijd leuk, is bij ons niet zo dus moeten zoiezo naar ziekenhuis, maar ze zijn er wel, nu heb ik denk ik alles vermeld wat ik zeggen wilde haha

Het varieert idd heel erg per VK praktijk. Wettelijk gezien krijg je zonder medische indicatie volgens mij maar 2 echo's vergoed: een termijnecho en een screeningsecho bij 20 weken. Zoals jij het beschrijft is het bij mij ook gelopen, ik heb uiteindelijk mijn eerste echo gehad met 13 weken. Ik heb dat toen allemaal niet als vervelend ervaren. Als er niets te zien is, is er niets te zien, dacht ik.  Ik was juist heel erg verbaasd toen mijn schoonzusje met 7 weken een echo kreeg, met 9 weken nog een en met 11 weken nog een! Het grote verschil: bij haar deden de verloskundigen het zelf die echo ('effe kijken'), ik moest naar een diagnostisch centrum (afspraak van 30 min).

Maar ja, jammer als je andere verwachtingen had, kan me voorstellen dat het dan tegenvalt!

Terug
Bovenaan