Begin me toch een beetje zorgen te maken..

A

Anoniem

Guest
hoi hoi

Ik dacht dat het me niet zoveel deed, maar merk dat ik me er steeds meer op ga focussen..
Sophie zegt nog geen enkel woordje.
Zelfs geen papa  of mama, helemaal niets.
Wel brabbelt ze in haar eigen taaltje,  hele verhalen, maar bestaande woordjes komen er nog niet uit...

Ik ben steeds aan het oefenen met woordjes te zeggen en zeg deze heel nadrukkelijk, ze kijkt me dan aan maar kletst dan in haar eigen taaltje terug..

Ik zei telkens tegen anderen, acht het komt wel, sophie is gewoon niet een van de snelsten,
Ze vind het allemaal wel prima.
Ze kan zich zo goed vermaken met haar speeltjes dat ze de rest nog niet interessant vind.

Ze is dan  ook echt een heel lief  en rustig  meisje als ze aan het spelen is.,
Mijn meisje kan zich daadwerkelijk  heel lang vermaken met haar speeltjes of is samen met mij met haar speelgoedjes aan het spelen,
Dan vergeet ze soms echt alles om haar heen..

Maar sinds kort merk ik dat ik me toch wel een beetje zorgen begin te maken...
Is ze echt laat, waarom zeggen andere kindjes al een paar woordjes, zou er wat mis zijn.....

Als ik dan ook nog eens hier al die verhalen allemaal lees  over hoeveel woordjes sommige kindjes al zeggen,    
Dan   denk ik steeds meer, hoe kan dat toch, moet ik nog meer oefenen, doe ik iets verkeerd?

wie herkent dit een beetje en heeft wellicht tips voor mij....

alvast bedank,
tobi

hoi hoi,

Meid maak je er nog maar niet druk om, straks kwebbelt ze je de oren van je hoofd en dan verlang je terug naar de tijd dat het nog zo heerlijk rustig was in huis.
Als ik naar Jorick kijk dan was hij echt razend snel. Hij liep met 10 maandjes, kon al echt over de vloer spelen met zijn spulletjes. Zei ook al heel veel dingen, mmama ppapa maar ook woef waf maw enz..
Milan daarentegen zegt echt niets verstaanbaars, soms hoor ik wel eens mmmmama maar dan is het meer geluk dan dat het echt bewust geroepen word. Milan kruipt heerlijk over de grond en vind lopen nog helemaal niet leuk, aan de hand ook nog niet, hij laat zich moeiteloos door zijn knietjes zakken en draait zich zo weer om om te kruipen.

Geniet nog lekker van die kleine meid, zoals ze nu is. Het word straks echt heel gezellig druk als ze begint te kwebbelen.

Jolanda

Hoi Tobi,

Thijs is ook niet eentje die echt woordjes zegt. Zelfs papa en mama is niet echt duidelijk, meer mamamamamamma. Verder brabbelt hij de hele dag in een taal die ik niet echt begrijp. Soms lijkt het of hij mij na probeert te zeggen maar dat kan ik me ook verbeelden.
Zelf ben ik wel bewuster bezig met woorden van dagelijkse dingen zoals eten, slapen, papa, mama en verder oma, opa, bal, poes etc.
Thijs is nu 14 maanden, maar volgens mij hoeft hij nog woordjes te kunnen zeggen.
Is het wel zo is dat mee genomen. Oh ja het enige wat hij wel zegt zo af en toe is het woordje "die" en dan vertel ik hem wat hij bedoelt.
Verder zou ik me er niet zo druk om maken, en in geval van twijfel vraag het even op het cb.

Groetjes
Jama mv Thijs

Hoi Tobi,

Maak je vooreerst nog maar geen zorgen...
Alles op zijn tijd.
Niemand heeft een kind uit een boekje.
Daardoor is ieder kind gelukkig UNIEK in wat hij/zij zegt en doet.
Er komt bijna bij ieder kindje een moment dat  je graag wil dat er een aan en uit knop op zat.

Groetjes en geniet met en van elkaar,
Helma mv Mirthe, Aniek en Jasper.

Lukas zegt ook nog niet echt verstaanbare dingen hoor! KOmt vanzelf wel denk ik maar. HIj is in elk geval erg goed in babytaal

hoi tobi,
ik begrijp dat je je soms best wel onzeker kunt voelen over bepaalde dingen.
Dat is normaal als je moeder bent,heb het zelf ook regelmatig.
Daarom is het ook fijn dat je hier je verhaal kwijt kunt.
ik denk zelf dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Je vertelt dat Sophie heerlijk speelt,ik denk dat ze daar nu lekker mee bezig is.en
ze reageert wel op jou door gebrabbel.
Wat ik weet is dat ze ongeveer voor 1,5 jaar ongeveer  3 woordjes moeten zeggen.
Het is altijd goed om te stimuleren,veel praten is altijd goed.
Ik merk dat Mila doordat wij veel praten veel dingen is gaan nazeggen.
Je kunt het er anders ook met het cb erover hebben,daar zijn ze voor.
nou succes en niet te veel zorgen maken hoor...
groetjes piewie,mv Mila

Hoi Tobi,

Niet piekeren hoor, het gaat al zo snel......... Ze brabbelt, ze reageert op je enje zult zien: opeens zijn daar haar eerste woordjes. Hoe moeilijk ook: maar probeer je niet te vel te spiegelen aan andere kindjes (er zijn hier op het forum echt heel veel snelle kindjes, in mijn omgeving gaat het verder allemaal ook zo snel niet vaak) en geniet van de dingen die je meiske wél kan (rustig spelen, samen met jou spelen, zich concentreren op waar ze mee bezig is, potjes eten.......) Jij hoeft je écht niet te verontschuldigen bij anderen, dat ze de snelste niet is. Als ik die foto's van jou Sophietje zie, zie ik vooral een mooi, tevreden meisje  dat uitstraalt dat ze teverden heerlijk in haar velletje zit.

Komt goed, écht waar!
Susan

He Tobi,

soms voel je dat als moeder helemaal goed aan. Ik wil ook graag zeggen, maak je geen zorgen etc. En dat denk ik ook, maar.... het is best verstandig om er even een expert naar te laten kijken. Heb je op het cb al even gevraagd? zou het bij m'n volgende bezoekje toch even serieus aankaarten. Mijn buurjongetje van twee en een beetje spreekt nog steeds nauwelijks en dat wat ie zegt is onverstaanbaar... Nu zijn ze bij een logopedis en die heeft het gevoel dat ie niet alle toonhoogtes hoort. Hij heeft sinds zijn geboorte last van snotneuzen en hij is vant zomer geopereerd, amandeltjes verwijderd en dat gaat nu een stuk beter, maar hij heeft nu dus nog steeds last van vocht achter z'n oortjes, met als gevolg dat ie slechter hoort. Is toch verstandig dat je als mama daar dan onderzoek naar doet/laat doen?!
Wie weet is er gewoon niets aan de hand en babbeltje je kindje je straks de oren van je hoofd, harstikke mooi. Maar als er wel iets aan de hand is, dan wil je dat toch zo vroeg mogelijk weten?!

succes

liefs
Esther mama van Rêve en ivv pukje

Terug
Bovenaan