Begin zwangerschap en onzeker

Hi lieve ladies,

Vandaag ben ik (als het goed is) 5 weken en 3 dagen zwanger en mijn vriend en ik zijn zo dankbaar voor dit wondertje! Wij weten dit nu z'n 1,5 week maar ik merk toch dat ik tegen wat onzekerheden aanloop. Misschien dat we elkaar gerust kunnen stellen? :)

Ik merk dat ik het heel lastig vind dat ik zo weinig kennis heb. Ik ben 24 jaar en het kindje is echt super gewenst, maar in onze omgeving hebben we nog niet veel te maken met jonge ouders. Omdat ik het zo lastig vind om er niks over te kunnen delen, hebben we besloten het nieuws toch morgen met onze ouders te delen. Super spannend. Ik vraag me (nu morgen dichtbij komt) soms af of het wel verstandig is. Er kan natuurlijk zo veel misgaan maar aan de andere kant wil ik daar ook niet de hele tijd vanuit gaan. Is het onverstandig om het nieuws morgen met onze ouders te delen?

Op internet lees ik natuurlijk ook veel over de kwaaltjes. Deze week heb ik met name last van erge vermoeidheid en soms wat lichte krampjes/steken in mijn buik. Mijn borsten zijn redelijk gevoelig, maar ik vraag me soms af of ik dit inbeeld. Ik ben nog niet misselijk geweest. Wat mij niet lekker zit is toch wel die buikpijn. Ik heb gelukkig geen bloedverlies gehad en de buikpijn is meer zeurend dan echt pijn, maar ik vroeg mij af of dit normaal is rond 5 weken? En zijn er meer vrouwen die geen last hebben gehad van misselijkheid?

Tot slot merk ik dat ik niet kan genieten en dat angst overheerst. Ik probeer mezelf dan gerust te stellen door te zeggen dat ik jong en gezond ben, maar natuurlijk heeft dat weinig effect. Hebben jullie tips dat je iets meer op jezelf kan vertrouwen?
 
Dat is best herkenbaar, ik was de jongste thuis, en heb verder niet van dichtbij iemands babytijd meegemaakt, tot ik zelf zwanger werd. Daar was ik ook zeer onzeker over.
Je kan op dit forum altijd om advies vragen gelukkig. De ene keer heb je meer aan de antwoorden dan de andere keer.

Het aan je ouders vertellen is helemaal je eigen keuze. Het belangrijkste is vooraf te bedenken, met wie je niet alleen het blijde nieuws wil delen, maar met wie je ook het slechte nieuws kan delen, als het onverhoopt misgaat.

Mijn borsten waren in het begin van de zwangerschap meteen een cupmaat gegroeid, dus je kan er zeker al vrij snel wat voelen.
Regel vooral tijdig voedingsbeha's en zwangerschapskleding. Dat is comfortabeler, en als je ze eerder hebt, kan je ze langer aan. (Hiervoor wel de 3 maanden afwachten.)
 
Ah dankjewel!
Doordat ik zelf zo weinig ervaring / kennis van mezelf en anderen heb vraag je je snel af: welke symptomen zijn normaal?
Ik voel me eigenlijk heel goed. Ik ben alleen om 20:00 vaak doodop en heb heel af en toe een buikkramp.
 
Ik was ook erg uitgeput. Voor mijn eigen zwangerschap wist ik niet dat dat een symptoom was, mijn moeder en mijn zus hadden dat niet.
Het kan wijzen op een ijzergebrek of een vitamine B12 gebrek. Maar het kan helaas ook een niet te verhelpen symptoom van de zwangerschap zelf zijn. Je huisarts of je verloskundige kan je doorverwijzen om bloed te laten prikken om achter de oorzaak te komen.
Af en toe krampen kan van alles zijn. Het uitzetten van de baarmoeder kan bijvoorbeeld pijn doen aan je darmen.
Maar bij wijfel altijd de verloskundige bellen. Heb je daar al een afspraak mee, voor de eerste echo? Je kan een afspraak maken, vanaf het moment dat de positieve test in handen hebt. En je mag ook eerst kennismaken, zodat je een verloskundige kan kiezen met wie je een klik voelt. Als er keus is, in je omgeving.
 
Even in het kader van de op handen zijnde voor een keuze zorgverzekering: zwangerschap kan gepaard gaan met tandvlees ontsteking. Dus kies iets met tandartsvergoeding, goede vergoedingen rondom de kraamtijd, en alternatieve zorg.
 
Dat is dus grappig; ik ben beide zwangerschappen doorgekomen zonder aanvullende verzekering en ook niet nodig gehad. Kijk naar je financiële buffer en bedenk of je aanvullend wilt verzekeren of niet. Geregeld is het niet nodig, óf wegen eventuele extra kosten niet op tegen de maandelijkse extra premie. Als je nu al een zwakker lijf hebt, is fysio wellicht logisch. Als je gebit al niet de beste is, klinkt tandarts plausibel. Maar ik ken in mijn omgeving 0 personen die iets aan het gebit mankeerde door de zwangerschap (ook niet ikzelf dus ondanks 2 flinke HG zwangerschappen)
 
Mijn mondhygiëniste kent naast mij wel diverse mensen met tandvleesontsteking door de zwangerschap. Geld idd niet voor iedereen natuurlijk. Maar je kan maar voorbereid zijn.
 
Gaat mij er meer om om alles op een rijtje te zetten. Aanvullende tandartsverzekering en fysio (9-12 keer) in het pakket gaat al snel richting €50pm extra of zelfs meer nu ik even snel op Independer kijk. Das behoorlijk, €600 op jaarbasis. Dus verwacht je enkel een mondhygiëniste (€20/5 min) of een kroon? Loop je nu al met bekkenproblemen, of durf je de gok te nemen voor €35 per fysiobehandeling indien nodig?
Het is een individuele afweging.
 
Terug
Bovenaan