begrip op werk

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

ik ben benieuwd hoe het  werkende aanstaande moeders vergaat. Ik ben zelf 32 weken zwanger en werk 5 dagen per week. Gedurende de hele zwangerschap ben ik mijn werkgever niet 'tot last' geweest, niet ziek geweest niets. Maar de laatste 4 weken voor mijn verlof gaan nu in en ik merk dat de energie begint af te nemen. Vandaag heb ik voorgesteld om voortaan een uur middagpauze te nemen, in plaats van een half uur. Dan kan ik even rustig eten en uitrusten, zodat ik in de middag energieker ben. Ik vond het een redelijk voorstel, maar mijn manager reageerde nogal bot. Tja, als er een medische indicatie was, dan kon het wel, maar dan valt het binnen de ziektewet. Of anders kon ik 's ochtend wel een half uurtje eerder beginnen. Zucht. Alsof aanwezigheid iets zegt over productiviteit. Ik baal er nu al van dat ik er over begonnen ben. En ik heb geen zin om me 'ziek' te melden, want zo zit ik gewoon niet in elkaar. Ik wil gewoon een beetje begrip!! Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
groetjes,

Hoi,

Volgens de wet heb je recht dat je 1/8 deel van je werktijd per dag mag rusten, dus als jij langer wil lunchen is jou dat goed recht en daar kan jou werkgever helemaal niets tegen inbrengen en hij moet dat ook gewoon door betalen. Je hoeft dus ook niet vroeger te beginnen of wat dan ook.

Kijk maar op de site van szw.
www.szw.nl

dan bij onderwerpen kijken daar staat zwanger en werken
daar kan je zien wat je rechten zijn tijdens je zwangerschap als werknemer

Dus je werkgever lekker in zijn soppie gaar laten koken en een half uur extra pauze nemen.

groetjes Alice
sept.2008 forum
35w2d

Hoi Diana,

En dan dat uur per dag (als je 8 uur werkt dus) met terugwerkende kracht opnemen vanaf het begin van je zwangerschap, kan je nu meteen met je verlof beginnen ;-)! Grapje,  zo werkt het helaas niet.
Maar vanaf nu heb je zéker recht op dat uur per dag,  dus mag je manager nog blij zijn dat jij maar een  half uur  extra pauze vraagt.  Gewoon op je strepen gaan staan hoor!

Succes!
Betje.

Sterker nog ... Je hebt recht op een uur EXTRA per dag. Dus als je normaal een half uur pauze hebt maag je nu anderhalf uur rusten. Of in de loop van de ochtend een half uur en in de loop van de middag een half uur.

Vervelend dat je manager zo bot reageert. We hebben al meer dan genoeg aan ons hoofd zonder ons schuldig te moeten voelen. En ons schuldig voelen doen we maar al te snel, zonder dat dat terecht is.

Die tip las ik laatst ook ergens: Laat je door niemand een schuldgevoel aanpraten. Daar heb je namelijk helemaal niets aan en het is ook niet terecht. Je maakt een goede keuze door iets rustiger aan te gaan doen.

Heej Diana!

Wat vervelend zeg van je baas! Maar zoals al door de andere dames gezegd, je hebt recht op 1/8 deel rusttijd van je werktijd en dat betekent dus dat je een uur mag rusten en niet hoeft te werken! Dit uur moet je wel doorbetaald krijgen! Dat betekent dus niet dat je een uur eerder zou moeten beginnen om die ' verloren' tijd in te halen. Je bent dus maar 7 uur van de 8 per dag productief. Je werkgever is verplicht je die extra rusttijd te geven!
Zeg hem dus maar morgenochtend dat je er recht op hebt. Als hij moeilijk gaat doen laat je hem maar contact opnemen met bijvoorbeeld de FNV of je verloskundige! Echt weer zo'n irritant mannelijke baas die absoluut niet weten wat jou rechten zijn!
Mocht je zelf lid zijn van een vakbond kun je het ook via hun spelen als je er echt niet uitkomt met je baas. Maar neem wel vanaf morgen dat halve uurtje extra waar je recht op hebt, want anders zijn je vier weken zo om en ben je straks helemaal gesloopt als je met zwangerschapsverlof gaat!

Succes ermee! Knap trouwens dat je nu met 7 maanden nog steeds 40 uur werkt!

Hoi

Wat een horken kunnen sommige bazen toch zijn
Een vriendin van mij is nu zwanger van haar 2e kindje en is de eerste zwangerschap heeeeeel erg ziek geweest. Nu is ze iets minder ziek maar het is nog steeds moeilijk om fulltime te werken (ze doet dit wel zoveel als mogelijk). Nu had ze vorige week een infectie en ze waren bang dat ze het kindje zou verliezen. Ze is zelfs bij de gyn geeindigd. Weer een paar dagen niet gewerkt dus. Nu had ze een gesprek met haar baas en die kwam halverwege met de super optie dat, "als ze zoveel last had van de zwangerschap een abortus misschien een optie zou zijn" . ZE IS AL OP DE HELFT!!!! Je zou hem toch gelijk tegen de grond slaan. Het ergste is nog dat hij net zelf vader is geworden na een lang trajekt en een niet zo'n super zwangerschap van zijn vrouw.
Oh, ik kan me hier zo kwaad om maken, helemaal om dat ik deze baas zijn vrouw vrij goed ken.

Sorry hoor, maar ik was zo kwaad, ik moest het even kwijt.
Groetjes Natalie

Hoi,

zoals al eerder is geschreven heb je gewoon recht op langeren pauzes (1/8 van je werktijd)...in de praktijk werkt het helaas anders.
Ik mag tot nu toe niet klagen op mijn werk maar heb ook nog nergens gebruik van hoeven maken. collega's zeggen nu heel snel dat ik naar huis moet gaan als het niet meer gaat...maar denk wel dat als ik uiteindelijk echt ga....de gezichten toch anders staan omdat ze werk voor je over moeten nemen....
Denk ten alle tijden dat je moet doen,wat jij denkt dat goed is voor jezelf en voor je kindje...als je het niet meer trekt, toch gewoon naar huis gaan.......
Ben nu zelf 24 weken zwanger en de enige van al mijn collega's die zich niet heeft ziek gemeld in de zwangerschap...maar wie weet gaat dat nog gebeuren...ieder lichaam is anders.

groeten

hallo allemaal, bedankt voor de lieve reacties. Alleen al dat helpt om het draaglijk te maken :) Ondertussen heb ik het geregeld gekregen, door inderdaad te wijzen op mijn 'rechten'. Maar het blijft toch raar dat je dat moet doen. Het blijft ook een beetje raar voelen als ik mijn pauze inga, maar het bevalt me goed, dus ze vallen maar dood. Gelukkig snappen andere collega's het helemaal, dus wat dat betreft voel ik me ook gesteund. Ik heb misschien de pech dat het management hier helemaal man is, dus er wordt ook niet echt geinformeerd hoe het met me gaat ofzo. En daar kan ik me soms wel eens boos over maken. Het is toch niet niks!! Nochmaals dank allemaal, en jullie ook allemaal veel sterkte met het aanstaand moederschap!

Terug
Bovenaan