behandeling via huisarts of verloskundige??

A

Anoniem

Guest
Vanochtend onze huisarts gebeld om te zeggen dat ik zwanger ben en met
de vraag hoe het nu verder gaat. Vraagt de doktersassistente "dus je
wil je bij onze huisarts onder behandeling?" Nou weet ik veel, dus ik
zeggen dat ik ook niet weet hoe het allemaal in zijn werk gaat. Toen
zei ze dus dat mijn huisartsen (mannelijke en vrouwelijke) zelf de
behandeling en de bevalling doen. Tja het zal wel maar bij wie van
jullie is dit ook via de huisarts gegaan?

De 9e week moet ik trouwens heen voor een gesprek, dan krijg ik
allerlei formulieren en een echoformulier en dan moet ik met de 12e
week weerkomen om alles te bespreken. Ik dacht dat ze in het ziekenhuis
de echo meteen als doorspreken of vergis ik mij hierin?

Groetjes Meisje82

Hoi meisje,

Ik wist ook niet hoe en wat toen ik zwanger was, dus ik had ook de huisarts gebeld. Die gaf bij mij aan dat hij niets meer 'mag' doen als het gaat om begeleiding van zwangeren. Dat loopt hier nu allemaal altijd via de verloskundige..
Maar het lijkt erop dat jij zelf mag kiezen. En dan nog kun je dus zelf de keuze maken, je kunt best nog eens informeren wat er voor verloskundige praktijk in de buurt is en of je daar geen beter gevoel bij hebt. Ik ben namelijk een preuts kind (voor zover dat nog  kan als je zwanger bent)  en zou het maar niets vinden als een man mij zou begeleiden. De verloskundigen bij ons zijn allemaal vrouwen.. Dat is dan dus je eigen overweging.

Je moet je eigen beslissing nemen, als je er zelf maar een goed gevoel bij hebt. En die echo. Ze leggen natuurlijk alles wel uit tijdens de echo zelf. De verloskundige of huisarts zal met jou bespreken hoe het dan verder gaat.

Groetjes Mieke

Hoi !

Toen ik zwanger bleek te zijn, heb ik ook als eerste mijn huisarts gebeld, maar daar deden ze niets en verwezen me door om zelf een verloskundigepraktijk te zoeken en daar een afspraak te maken.

Het komt in kleinere plaatsen waar geen of weinig verloskundigen zitten, nog wel voor dat de huisartsen zelf de controles doen. Maar verder moet het denk ik niet veel uitmaken waar je naar toe gaat, wat je zelf het prettigst vindt denk ik !!

De verloskundige doet bij ons: hartjes luisteren met de doptone, bloeddruk meten, wegen, en eens in de zoveel tijd bloedprikken en urine nakijken. Dingen die je arts dus ook kan lijkt me he?!! Bij ons worden de echo's in het ziekenhuis gemaakt door de gynaecoloog, want bij de verloskundigepraktijk hebben ze geen echo-apparaat  (wij krijgen een tweeling dus lopen bij zowel de verloskundige als de gynaecoloog).

Ik zou wel even vragen of je huisarts dan ook de bevalling doet, want als dat niet zo is, dan is het misschien handiger of prettiger voor jezelf  om direct bij de verloskundige te gaan, want die staat dan ook aan je bed straks (en weet je geschiedenis dan).

Succes met kiezen, doe wat je zelf wilt !!
Groetjes Marasje

Heb eerst een verloskundige gebeld, vandaag (ben nu 6 weken) mijn huisarts. hebben een notitie gemaakt en als alles goed gaat zien ze me niet, alleen het geboortekaartje gaf ze aan!

Hallo,

Ik heb ze beide gehad. Verloskundige en huisarts. Ik heb eigenlijk geen voorkeur. Ik vond ze allebei wel goed. Alleen hoorde ik vandaag van de kraamverzorgster van mijn zusje, dat onze verloskundigen in Zeeuws Vlaanderen helemaal geen thuisbevallingen meer doen. Mijn huisarts doet dat wel.( Ik kan mensen alleen maar aanraden om geen thuisbevalling te doen die een eerste kindje krijgen omdat het heel vaak fout gaat maar dat niet aan de orde...) Ik vind wel dat je de mogelijkheid moet krijgen.

Ik kan alleen maar zeggen dat het mij ook fijner leek om een vrouw te hebbe i.p.v. een man, maar die keuze heb je ook niet altijd want het kan zodanig fout gaan dat je tijdens de bevalling toch ineens heel iemand anders aan je bed hebt. En daarnaast... heb je zoveel pijn dat je op dat moment niet uitmaakt wie er aan je bed staat..als ze je maar verlossen van de pijn.

Het is belangrijk om af te wegen waar je dus wil bevallen en of je huisarts/verloskundige je die mogelijkheid biedt. Daarnaast wil je misschien wel bevallen in een bad ofzo..en ook dan moet je zoeken naar iemand die dat soort bevallingen wil begeleiden.

Ik heb in mijn geval vooral gekeken naar de afstand tot de praktijk. En ik heb gehoord en inmiddels ook meegemaakt dat mijn huisarts de bevalling heel goed begeleid.

Ik zou zeggen doe wat je zelf het prettigste vind en wat voor jou het belangrijkste is.

Groetjes en suc6 ermee..Nova

Hoi.ik heb het vandaag ook bij de huisarts gemeld en ik moest een afspraak maken bij de verloskundige(volgende week dinsdag) zij zou me verder wegwijs maken.
Liefs Mikkie

quote: nova reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-05-2006 19:56:42'));

Hallo,

Ik heb ze beide gehad. Verloskundige en huisarts. Ik heb eigenlijk geen voorkeur. Ik vond ze allebei wel goed. Alleen hoorde ik vandaag van de kraamverzorgster van mijn zusje, dat onze verloskundigen in Zeeuws Vlaanderen helemaal geen thuisbevallingen meer doen. Mijn huisarts doet dat wel.( Ik kan mensen alleen maar aanraden om geen thuisbevalling te doen die een eerste kindje krijgen omdat het heel vaak fout gaat maar dat niet aan de orde...) Ik vind wel dat je de mogelijkheid moet krijgen.

Ik kan alleen maar zeggen dat het mij ook fijner leek om een vrouw te hebbe i.p.v. een man, maar die keuze heb je ook niet altijd want het kan zodanig fout gaan dat je tijdens de bevalling toch ineens heel iemand anders aan je bed hebt. En daarnaast... heb je zoveel pijn dat je op dat moment niet uitmaakt wie er aan je bed staat..als ze je maar verlossen van de pijn.

Het is belangrijk om af te wegen waar je dus wil bevallen en of je huisarts/verloskundige je die mogelijkheid biedt. Daarnaast wil je misschien wel bevallen in een bad ofzo..en ook dan moet je zoeken naar iemand die dat soort bevallingen wil begeleiden.

Ik heb in mijn geval vooral gekeken naar de afstand tot de praktijk. En ik heb gehoord en inmiddels ook meegemaakt dat mijn huisarts de bevalling heel goed begeleid.

Ik zou zeggen doe wat je zelf het prettigste vind en wat voor jou het belangrijkste is.

Groetjes en suc6 ermee..Nova

Joh, hoe kom je daar bij? Dit schrikt natuurlijk veel vrouwen af.
Jij kent waarschijnelijk wel een paar verhalen, das niet zo mooi natuurlijk. Maar om nu te zeggen dat het per definitie heel vaak fout gaat, dat klopt niet. Dat kun je niet basseren op je eigen verhalen en omgevingsverhalen. En misschien heb je wel een eigen verhaal, want natuurlijk niet leuk is voor jou.
Het is zo dat veel mensen denken dat het in een ziekenhuis allemaal veel veiliger is. Dit is ook niet altijd zo. Er is niet altijd zomaar een gyn. beschikbaar, de verloskundigen doen de bevalling. Als er iets mis dreigt te gaan moeten ze de gyn. oppiepen, die moet dan ook nog komen. Tot die tijd kan een verloskundig niet veel meer dan bij een thuisbevalling.
Bij een thuisbevalling heeft de verloskundig ook genoeg medische instrumenten om in te grijpen.

hoi,

In Nederland stoppen steeds meer huisartsen met het begeleiden van zwangerschappen. Ze dragen het volledig over aan de verloskundigen. Huisartsen die de tijd hebben en het leuk vinden doen het nog wel. Jouw huisarts kan dus prima de bevalling doen. Ik zou wel proberen te informeren hoevaak ze dat nog doen (bij kennissen of familie in jouw buurt), want als het een huisartsenpraktijk is die het er nog wel bij doet, maar maar een heel klein aanbod heeft en er over een jaar of wat ook mee stopt dan is het geen routine meer en kun je beter naar een doorgewinterde verloskundige gaan.
(al weet je nooit zeker natuurlijk wie je als puntje bij paaltje komt aan je bed hebt midden in de nacht)
groeten elke

Terug
Bovenaan