behandeling via huisarts of verloskundige??

@ nova,

Beetje rare reactie, vind je niet?? Omdat het bij de eerste heel vaak fout gaat beter een ziekenhuisbevalling??

Sorry hoor, maar ik wind me hier behoorlijk over op! Waarom krijgen we überhaupt de keuze als het zo gevaarlijk zou zijn om thuis te bevallen.

Beetje beter nadenken voordat je wat tikt.

Hallo Sjana1,

Ten eerste baseer ik idd vooral mijn verhaal op het feit dat ik bij mijn eerste bevalling een hele slechte ervaring heb gehad. In dit geval zeg ik het niet om mensen af te schrikken maar wel te waarschuwen voor het feit dat het ook mis kan gaan.

Ten tweede zit er een verloskundige op www.babybrabbel.org. Zij heeft een eigen site en daar kun je ergens lezen van de bevallingen hoeveel er daadwerkelijk nog thuis gebeuren. Dat zijn er echt niet zo veel meer. In veel gevallen gaat het niet zoals men verwacht.

Huisartsen stoppen er vaak mee  omdat er steeds meer mensen naar een verloskundige gaan. Zij moeten een minimum aantal bevallingen per jaar begeleiden en doen ze dit niet moeten zij ermee stoppen.

Ten derde is het zo dat ik van de week nog bij de bevalling van mijn zus ben geweest. Er moest ook worden ingegrepen en ik denk dat ze maar al te blij was dat ze al in het ziekenhuis was. Verder is het zo dat van alle mensen die de laatste 5 jaar zijn bevallen ik er geen  1 ken waarvan de bevalling natuurlijk zonder medische ingreep/of noodzaak  is gedaan. Dan praat ik over ongeveeer 20 a 25 bevallingen!!! Is schrikbarend aantal vind ik persoonlijk.  

Het waren zeker niet allemaal gruwel bevallingen maar het kindje moest er bijna altijd uit met de pomp of ze moesten toch naar het ziekenhuis omdat het kind in het vruchtwater had gepoept.

Ik weet dat bevallen thuis heel mooi kan zijn. Bevallen in het ziekenhuis kan ook heel mooi zijn. Het is anders maar  zeker niet slechter.  Ik ga het bij mijn derde zeker weer thuis proberen maar... mijn ervaring is dat het me veiliger lijkt om het bij de eerste standaard in het ziekenhuis te doen. Dit heb ik dus niet geschreven om mensen bang te maken maar vooral om mensen te waarschuwen!!

Iedereen maakt uiteindelijk z'n keuze toch vrijblijvend?

Groetjes Nova

Oh ja.. wie reageerd er hier nou zo aangebrand!! Er mag hier toch wel een mening worden gegeven. Als dat niet zo was dan kunnen ze dit forum wel sluiten. Ik denk niet echt dat dit een rare reactie was van mij. En daarnaast vertelde de kraamverzorgster van mijn zus gisteren nog dat ze het hier mee eens was....

Hallo,

Ik kan het niet nalaten toch even te reageren. Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die thuis bevallen zijn, zowel van de eerste als van tweede enz. Ik had het persoonlijk ook graag gewild omdat ik me thuis beter kan onspannen dan in een zkh, waar het naar mijn mening toch  medischer is. Helaas, moest ik bij de eerste naar het ziekenhuis   in verband met meconium houdend vruchtwater. En moet ik nu helaas met een  medische indicatie  in het zkh  bevallen. Maar als ik het voor het kiezen had zou ik  thuis willen bevallen. In een zkh grijpen ze naar mijn idee ook eerder in.

Dat is mijn mening hoor. Ik vind dat ieder voor zich een keuze moet maken waar zij zich het beste bij voelt of dat nou thuis, ziekenhuis of zelfs kraamkliniek is.  

Groetjes Kirsten (37.2 w)  

Ik ben het helemaal met je eens. Ik wilde ook heel graag thuis bevallen bij de eerste. Maar ik was heel bang geworden waardoor ik het bij de tweede niet meer durfde. Nu bij de derde weer wel. Omdat de tweede bevalling heel erg is meegevallen.

Het probleem is alleen dat ook jij aangeeft dat het  niet zo is gelopen hoe je het eigenlijk graag had gewild. En dan nog gelukkig niet in het ergste geval met heel veel pijn. Mijn ziekenhuis staat 12 km verderop. Ik moest wachten op de ambulance die heel lang onderweg was omdat hij ongeveer 20 km uit de richting was. Daarnaast kwam de ambulance vast te zitten in de tuin. Het had niet veel gescheeld of er had nog een nieuwe ambulance moeten komen. Dan had ik nog langer moeten wachten. Vanaf het moment dat ze de ambulance belden totdat ik daadwerkelijk in het ziekenhuis lag was ongeveer 45 minuten.

Dit terwijl ik al aan het persen was. Dit was dus een heel pijnlijke ervaring die ik nooit meer hoop over te doen en die ik niemand gun!!

Ik had heel graag thuis bevallen maar in dit geval was ik boos omdat ze me niet hadden verteld hoe vaak het verkeerd afloopt... Dan had ik een anders standpunt in kunnen nemen of ik had me er beter op kunnen voorbereiden.

Groetjes Nova

quote: nova reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-05-2006 10:31:40'));

Hallo Sjana1,

Ten eerste baseer ik idd vooral mijn verhaal op het feit dat ik bij mijn eerste bevalling een hele slechte ervaring heb gehad. In dit geval zeg ik het niet om mensen af te schrikken maar wel te waarschuwen voor het feit dat het ook mis kan gaan.

Ten tweede zit er een verloskundige op www.babybrabbel.org. Zij heeft een eigen site en daar kun je ergens lezen van de bevallingen hoeveel er daadwerkelijk nog thuis gebeuren. Dat zijn er echt niet zo veel meer. In veel gevallen gaat het niet zoals men verwacht.

Huisartsen stoppen er vaak mee  omdat er steeds meer mensen naar een verloskundige gaan. Zij moeten een minimum aantal bevallingen per jaar begeleiden en doen ze dit niet moeten zij ermee stoppen.

Ten derde is het zo dat ik van de week nog bij de bevalling van mijn zus ben geweest. Er moest ook worden ingegrepen en ik denk dat ze maar al te blij was dat ze al in het ziekenhuis was. Verder is het zo dat van alle mensen die de laatste 5 jaar zijn bevallen ik er geen  1 ken waarvan de bevalling natuurlijk zonder medische ingreep/of noodzaak  is gedaan. Dan praat ik over ongeveeer 20 a 25 bevallingen!!! Is schrikbarend aantal vind ik persoonlijk.  

Het waren zeker niet allemaal gruwel bevallingen maar het kindje moest er bijna altijd uit met de pomp of ze moesten toch naar het ziekenhuis omdat het kind in het vruchtwater had gepoept.

Ik weet dat bevallen thuis heel mooi kan zijn. Bevallen in het ziekenhuis kan ook heel mooi zijn. Het is anders maar  zeker niet slechter.  Ik ga het bij mijn derde zeker weer thuis proberen maar... mijn ervaring is dat het me veiliger lijkt om het bij de eerste standaard in het ziekenhuis te doen. Dit heb ik dus niet geschreven om mensen bang te maken maar vooral om mensen te waarschuwen!!

Iedereen maakt uiteindelijk z'n keuze toch vrijblijvend?

Groetjes Nova

Hoi
Nu klinkt je verhaal heel anders: veel bevallingen kunnen niet thuis afgemaakt worden omdat er medisch moet worden ingegrepen. Daar heb je gelijk in hoor! Dat is heel realistisch.
Maar, dan loopt het dus ook meestal goed af.
Ik kan me best voorstellen dat je daarom voor een ziekenhuisbevalling kiest. Zelf ben ik de enige in mijn omgeving en familie tot nu toe die 'normaal' is thuis bevallen. Dus ook ik had geen ervaringsverhalen en wilde in eerste instantie in het ziekenhuis bevallen. Toch blij dat het allemaal thuis kon gebeuren. En als dat niet het geval is bij een eventueel tweede, dan zal je dat ook een worst zijn...als het kind er maar gezond en wel uit komt toch?
En, ieder mag zijn mening geven hoor! En sommigen zijn dan wat aangebrand ja...  houdt het spannend joh!

Ik ben 2 keer in het zkh. bevallen omdat ze in het vruchtwater gepoept hadden, de laatste moest ik nog met 7 cm. ontsluiting nog ernaar toe. Dus wij zijn eigenlijk van plan om toch poliklinisch te bevallen dit keer.

Nu hoorde ik gister wel dat er naast de huisartsenpost een verloskundepraktijk komt, ik overweeg eigenlijk wel om nog over te stappen (ben nu 15 weken zwanger), vooral omdat ik met 1 van de 2 vroeger nog gewerkt heb en ik liever naar een vrouw ga dan een man. Ook vermoed ik dat ze misschien wat meer tijd en aandacht voor je hebben. (gister luisterde de ha nl. vrijwel niet...)

Groetjes,
Marianne

Hoi

Ik wil even reageren op de thuisbevallingen.
Ik ben van mijn eerste thuisbevallen en dat beviel me prima, lekker in je eigen omgeving je weeen op   vangen.
Ik ben nu 5 weken zwanger van mijn tweede en ben van plan om weer thuis te bevallen.
Ik kan het iedereen aanraden, maar ons ziekenhuis is ook maar vijf tot tien minuten weg dus als er wat zou gebeuren ben ik er zo.
Groetjes

Terug
Bovenaan