<p>Lieve dames,</p><p>Wellicht dat niemand naast mij hier behoefte aan heeft, maar soms is het in mijn ogen toch lekker om even flink te klagen. Laat ik voorop stellen dat ik al geen roze-wolk zwanger type ben én een nuchtere Brabander, waardoor ik misschien al anders naar mijn zwangerschappen kijk. Mijn feiten:</p>Op dit moment 35+4 weken zwanger van baby nummer 3Eerste kind: zoon, geboren oktober 2017 met 38+0 weken. Eerste 19 weken alleen maar overgegeven, 5 kg afgevallen (van 53 naar 48 kg) waar ik de rest van de zwangerschap eigenlijk van bij heb moeten komen.Tweede kind: dochter, geboren augustus 2019 (wordt over 2 weken 2 jaar) met 39+0 weken. Eerste 17 weken ziek geweest, dit keer ook een ziekenhuisopname. Met 10 maanden bleek dat onze dochter in de zwangerschap een hersenbloeding heeft gehad en heeft nu hersenschade in motorische gedeelte van de hersenen.Door hormonen slaap ik tijdens zwangerschappen erg slecht. Heb dan mega last van rusteloze benen, dat begint vaak ruim vóór de 20 weken al. Ook deze keer, waardoor ik nu al ruim 4 maanden maximaal 3 uur per nacht slaap. Enige wat helpt is een warme douche, maar dat dus ook niet consequent iedere keer. Ik slik al weken extra magnesium, maar helaas helpt dat niet voldoende. Als ik het niet zou slikken, zou ik constant last hebben van rusteloze benen, dus vandaar dat ik het wel blijf nemen.Deze zwangerschap niet ziek geweest (hallelujah), maar wel een paar weken veel last van het bekken gehad. Gelukkig heeft ook deze baby besloten om op tijd in te dalen (dit keer met 33 weken), waardoor mijn bekken weer stabiel op zijn plek blijft zitten en ik dus weer wat kan bewegen. Wel zo handig als je een dochter hebt die nog niet zelf kan lopen door haar beperking...Sinds een week last van voorweeën die best heftig kunnen zijn, waardoor manlief nu regelmatig de kinderen alleen op bed moet leggen omdat ik in bad moet zitten om de heftige pijn te verlichten. Slijmprop ben ik ook al weken kwijt.Manlief 'besloot' vandaag om ziek te worden. Was erg duizelig, had zelfs even dreiging van overgeven (zette gelukkig niet door) en ik werd me daar toch een partij chagrijnig van! Ik vond het zo vervelend van mezelf, maar omdat ik al weken met allerlei pijntjes rondloop én de zorg van de kinderen over het algemeen voor het grootste deel op me neem, vond ik dat ik er recht op had om de komende weken niet meer zo veel te kunnen. Vervolgens moet ik toch weer voor hem zorgen en dat deed me op één of andere manier vandaag echt wat. Ik hoop echt dat het maar voor een avondje was.<p>Over het algemeen gaat deze zwangerschap het best van de 3, maar toch merk ik zo richting het einde dat ik er alweer helemaal klaar mee ben. Het slechte slapen begint me echt op te breken, zeker omdat we nog 2 andere kinderen rond hebben lopen. Ook die voorweeën zijn lang niet altijd een pretje en heftiger dan bij de andere twee. Volgens de verloskundige logisch, omdat het de 3e is, maar die kennis verlicht de pijn helaas niet. Ik zie mezelf als iemand met een hoge pijngrens en geef het ook echt pas aan als het écht niet meer te doen is, dus over het algemeen geen zeikerd. Ik heb de hele zwangerschap geroepen dat ik op de 24e of 25e ga bevallen (met 39+0 of 39+1), en hoewel ik dit om een hele persoonlijke reden nog steeds heel graag zou willen, vraag ik me af hoe ik die 3,5 week nog moet overbruggen. Ik heb bijna geen energie meer en leef nu echt van dag tot dag. Gelukkig voel ik me niet de hele dag zo en had ik nu éven behoefte aan flink klagen, maar toch weet ik dat ik me de komende weken nog wat vaker zo ga voelen omdat het gewoon eventjes wat zwaar is alles bij elkaar.</p><p>Voor degenen die ook even willen klagen, over iets groots of iets kleins, eerste / tweede / derde trimester, oud of jong, maakt me allemaal niks uit. Kwijt is kwijt haha.</p>