bekkeninstabiliteit tijdens en na zwangerschap

Even een schopje omhoog!

Ik ben nu 7 weken en 3 dagen zwanger van ons 1e kindje.
Sinds een dag of 6 heb ik onwijs veel last van mijn onderrug/bekken.

Kun je al zo vroeg in de zwangerschap bekkenklachten/instabiliteit krijgen?

Alvast bedankt,

Groetjes!
 
Ja helaas wel. Ik liep met week 6 al bij Fysio. Heb wel bekken geschiedenis maar check ff bij Fysio (speciale bekken therapeut) kan ej alvast oefeningen doen om het sterker te maken! Succes
 
Ik ben nu 4,5 maand zwanger en begin ook last te krijgen, kan nu zo'n 1,5 week al niet meer lopen zonder het te voelen en langer dan een paar 100m geeft pijn. Nog 2 weken tot de kerstvakantie, dan zal ik eens een fysio/huisarts/verloskundige vragen of ik er iets mee moet, hoop dat t in de tussentijd niet erger wordt. Probeer veel te rusten, alhoewel ik op mn werk wel veel sta (voor de klas) en elke dag sowieso wel 2 of 3 keer een klein stukje wandelen of fietsen. Weet iemand nog goeie oefeningen?
 
Houding is vooral belangrijk. Fysio kijkt daar als het goed is ook naar. Bij mij iig wel.
Afwisseling van houdingen is belangrijk, vaak de benen omhoog en gaan liggen helpt het best. En als je pijn hebt betekent het dat je teveel belast hebt. Ik moest erg wennen aan minder doen, maar dat is wel het enige wat echt helpt. Als je het ene doet kan het andere niet meer helaas. Mijn lijf herstelde uiteindelijk het best door na een drukke werkdag een dag op bed door te brengen.
 
Ik heb ook al vanaf een week of 15 zwangerschap last van mijn bekken. Paar keer fysio gehad, ging wel beter op dat moment. Nu weer terug en kan ook het staan en lopen niet heel lang volhouden. Merk ook dat het meer pijn doet als ik bijvoorbeeld vermoeid ben of het heel erg druk heb. Vanaf vandaag 50% in de ziektewet (ik werkte tot nu toe nog fulltime in de kinderopvang). Kijken of dat een beetje verlichting geeft. Sterkte allemaal!
 
Ik zou gelijk de fysio bellen en probeer uit te zoeken welke fysio een bekkentherapeut is. Met bekkenklachten moet je echt níet doorlopen.zon bekkentherapeut geeft je de juiste oefeningen die een gewone fysio vaak niet gebruikt, succes ermee.,
Probeer idgv je knieën van het het slot te halen en je buik iets naar binnen te trekken, zoals je een strakke spijkerbroek aan doet, onderin je buik. Verder recht zitten en niet je benen over elkaar bijv.
Als je gaat slapen, doe dit op je zij met je knieën 90graden en een kussen ertussen, succes, enen echt niet te lang mee door lopen hoor. Weet niet hoe ver je bent?
 
Terug
Bovenaan