Bekkeninstabiliteit

Hoi dames,

Ik wilde even iets vragen over bekkeninstabiliteit. Ik ben nu 18 weken en heb sinds 2 dagen erg last van mijn stuitje. Bij zitten (vooral op zachte stoelen/banken) en lopen en trap OP lopen (af heb ik nergens last van). Ik heb op de site van NVOG al wel het een en ander hierover gelezen. En dit zou inderdaad bekkeninstabiliteit kunnen zijn. Ik weet inmiddels ook dat dit zich bij iedereen anders manifesteert, maar ik vroeg me af of er vrouwen zijn die dit herkennen en misschien tips hebben.
Over 5 weken ga ik weer naar de vk en zal het dan bij haar ook even aankaarten. Hoewel er weinig tot niets tegen te doen is, hoop ik toch dat iemand me informatie kan geven.

Alvast bedankt!

Groetjes, Ester (18 wkn)
 
hoi ester

ik heb het ook.ontzettend last van mijn stuitje, vooral als ik ff in bed gelegen heb, ik kom niet meer overeind...
op mijn rug liggen gaat al niet. ik moet dan eerst op mijn zij draaien en dan kan ik opstaan.
je kan er wat je zelf schreef vrij weinig aan doen. dan rechtop proberen te zitten en niet onderuit te hangen en proberen niet te waggelen bij het lopen maar je bekken/heupen stil proberen te houden. ik denk niet dat je veel an deze info zult hebben, maar de dokters zeggen ook niet veel meer...
veel succes ermee. liefs van sandy
 
Hoi,

Ik heb hetzelfde: na een paar uur op m'n werk weet ik van gekkigheid niet meer hoe ik moet zitten. Er schijnen speciale luchtringen te bestaan die je kunt lenen via thuis- of kruiszorg. Maar misschien helpt een gewone kinderzwemband met handdoek eroverheen ook wel. Ik ga het in ieder geval proberen... Als het werkt, laat ik het nog wel weten, scheelt weer!
Sterkte!
 
Even naar de huisarts om een verwijskaart te vragen voor de fysio hoor, je houding is zo belangrijk.
Goed rechtop gaan zitten en je bekken kantelen, is even wennen, maar werkt wel.
Kan je alleen maar aanraden om naar een fysio toe te gaan, ik ga daar al heen voor mijn zwangerschap en heb er zoveel profijt van.
Sterkte
 
Dank je wel voor jullie reacties en Maria2 bedankt voor de tip. Ik ga het uitproberen.
Ik maak me gewoon zorgen hierover, omdat ik een aantal jaren geleden een ongeval heb gehad en daarbij mijn rug heb beschadigd. Ook al ben ik nog niet zo lang zwanger, ik heb nu (daardoor) al erg last van mijn rug. Ik ben zo bang dat dat door die eventuele bekkeninstabiliteit erger gaat worden.
Ik had me er al bij neergelegd dat ik waarschijnlijk richting het einde van de zwangerschap plat moet gaan vanwege mijn rug, maar wil dit niet nog eerder meemaken.
Ik zal in ieder geval mijn huisarts bellen en vragen of hij mij therapie voor kan schrijven. Dit is misschien ook wel raadzaam in verband met mijn rugklachten.

Jullie ook veel sterkte dames!!
 
Hoi Ester,
Herkenbaar, bij mij begon het zo ook rond die tijd. Heb er nog wat over gelezen en kwam tot de ontdekking dat vanaf week 17 een hormoon wordt aangemaakt (ik dacht dat het relaxine heette). In ieder geval: dit hormoon zorgt ervoor dat rond het bekken de boel wat soepeler wordt.
Ik heb er rond die tijd veel last van gehad (vooral van stuitje), maar na een aantal weken (weet niet precies hoeveel werd het minder.
Laatst heb ik het nog nagevraagd op de zwangsch. cursus en deze mevrouw zei toen dat mijn lichaam blijkbaar gewend was geraakt aan dit hormoon.

Bekkeninstabiliteit zit volgens mij meer aan de voorkant, bij het schaambeen. Als daar te veel speling op zit kan het gemeen zeer doen (heb dat met indalen van de baby paar keer gevoeld=niet fijn).
Bij twijfel en of aanhoudende pijn, gewoon bij VK of huisarts navragen.

Sterkte, ook dit gaat voorbij!

 
Hoi Esther,
dit is geen bekkeninstabiliteit. Het komt doordat je bekken en schaambeen weker wordt voor de bevalling. Zelf krijg ik hier fysio voor en heb er veel baad bij.

gewoon bij je huisarts een verwijskaart vragen voor de fysio.

suc6
 
hoi Esther!

NOG een reactie... want even op je hart drukken dat je er WEL wt aan kunt (proberen te) doen, namelijk wat bobbian schreef: een verwijzing halen bij de dokter.
NIET nog vijf weken wachten hoor! dan kan het al veel erger zijn. mensendieck of fysio kan de klachten helpen verminderen en bij mij zijn ze zelfs WEG (nu 34 weken)

succes! lies
 
Terug
Bovenaan