belasting op de rug tijdens bevalling

Hallo,

Ik ben nu 24 weken zwanger van mijn eerste kindje. Sinds week 9 heb ik erge last van lage rugpijn (een voor mij bekende kwaal, waarbij een van de wervels is verschoven. Ik loop dus heel erg scheef) en krijg hiervoor al fysiotherapie.  Omdat ik bij een bepaalde belasting ook uitstraling krijg naar mijn linkerbeen  heeft de fysio mij op het hart gedrukt om vooral niet teveel te belasten, omdat ik dan het risico loop dat ik een hernia ga krijgen.

Nu ben ik voor de bevalling straks eigenlijk helemaal niet bang. Waar ik wel bang voor ben is dat de bevalling een te grote belasting voor mijn rug blijkt te zijn, waardoor ik naderhand niks meer kan of misschien zelfs een hernia oploop.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kan ik het beste doen?

Mijn hoop is dat ik gewoon thuis kan bevallen. Weeen opvangen in bad, en vervolgens op de baarkruk oid. Maar als dit betekent dat ik naderhand geopereerd moet worden aan een hernia, dan lijkt een keizersnee een betere optie.

Een keizersnede is een grotere belasting voor je rug, omdat al je buikspieren worden doorgesneden. Daarna zie je dat de meeste vrouwen hun rug gebruiken voor wat ze eigenlijk met hun buikspieren moeten doen. In principe kun je gewoon bevallen op de kruk of zo, dat hoeft geen te grote bevlasting voor je rug op te leveren.
Zelf verwijzen wij onze clienten met rugklachten naast de fysio ook nogal eens naar een podoloog. Dit gaat uitstekend samen, een podoloog corrigeert de scheefstand vanuit de voetzolen.

He bedankt! Dit is informatie waar ik iets mee kan.

Met mijn rug gaat het sinds afgelopen maandag ietsje beter. De kleine is iets anders komen te liggen waardoor de druk op de scheve wervels iets is afgenomen. Loop nog steeds geen marathons, maar voel me wel een stukje beter.

Dag mamma t,

Heb  je gedacht aan haptonomie? Daar leer je geweldige dingen met dat deel van je lijf dat wel goed dragen kan. Zo krijg je meer balans. Ook een fijne voorbereiding op de bevalling. info.vhzb.nl.

Lieve groet, Tine Oudshoorn, verloskundieg en consultant.

Hallo Tine,

Bedankt voor de tip, maar ik ga binnenkort al  met zwangeschapsyoga beginnen en voor de ontspanning doe ik ook aan zwemmen. En met fysio erbij is dat al 3 'cursussen' in de week. En dan natuurlijk ook de reguliere afspraken bij de verloskundige.

Ik voel me inmiddels wel weer een stuk zekerder. Heb hierover ook met de fysiotherapeut gesproken. Zij gaf aan dat meestal de rugklachten na de bevalling vrij snel herstellen door het wegvallen van de druk van de baarmoeder.

Ik heb in elk geval goede hoop dat het allemaal goed gaat komen en mijn keuze blijft (voorlopig, je weet het immers nooit met al die hormonen ) bij de thuisbevalling. Deel 1 in bad, en voordat ik zo ver ben dat ik daar niet meer uit kan komen, richting bed of baarkruk.

Zoals gezegd, voor de bevalling zelf ben ik niet eens heel erg bang. Ik weet dat het verekte veel pijn zal doen, maar ook waarvoor ik het doe. Mijn nichtje vertelde me eens (na de geboorte van haar derde kind): 'Het doet verschrikkelijk zeer. En op het moment dat je echt niet meer kunt en je denkt dat je doodgaat wordt je kind geboren en daarna is alles OK'

Groeten,

mama t

Beste mammaT

Een tip van een aanstaande mamma met een hernia die in de loop van de zwangerschap is ontwikkeld: doe erg voorzichtig en belast het niet!
Rond 24 weken van mijn zwangerschap was er een vermoeden van hernia maar nog geen diagnose gesteld. Ik heb tijdelijk rust genomen, maar heb wel te snel weer teveel gedaan, het gevolg was dat ik rond 32 wk ben opgenomen in ziekenhuis voor pijnbestrijding vanwege een hernia. Ik heb er te lang mee doorgelopen en erg veel pijn gehad.
Hopelijk ontmoedig ik je niet. Probeer echt niet te forceren, ook yoga kan dan al teveel zijn. Het is wel belangrijk in beweging te blijven maar niets belasten. Groetjes en sterkte van een bijna mamma

Hallo Mama-t,

Ik hoop dat het nog steeds beter met je gaat, lijkt me een heel vervelende klacht tijdens een zwangerschap! Ik wil even reageren op de opmerking van de verloskundige wb de keizersnede. Die heb ik bij mijn vorige zwangerschap gehad (gepland ivm een stuitligging), maar ik ben er vrij zeker van dat mijn buikspieren niet zijn doorgesneden! Bij een vriendin was dat ook niet het geval, die was ook zo weer op de been! Ze worden wel "aan de kant" geschoven, opengesperd zeg maar.
Ik kon nl vrij snel mijn buikspieren weer gebruiken. Ook als je keizersnede + buikspieren googled lees je op internet dat de buikspieren niet meer (standaard) worden doorgesneden. Ik zou me dus geen zorgen maken, mocht het toch een keizersnede worden!
Groetjes en succes,
Loeki

Hoi mama T

Zelf heb ik al jaren last van mijn rug zonder dat er een oorzaak gevonden kan worden. Tijdens mijn zwangerschap heb ik daar nog bekkenpijn bij gekregen. De laatste weken van mijn zwangerschap kon ik nog amper in bed liggen, alles deed pijn. Ik ben die tijd doorgekomen door te denken dat het nog maar enkele weken is en.
Bij de vk heb ik aangegeven dat ik graag op de baarkruk zou willen bevallen omdat ik zo'n last van mijn rug heb en zitten beter gaat. Toen de persweeen kwamen lag ik toevallig op bed en toen ik van de vk een peer mocht persen zag ze al het hoofdje van mijn zoontje. Er was dus geen tijd meer om de baarkruk te halen in haar auto en ook zou het te snel gaan. Dus zonder probleem lag op mijn rug tijdens de uitdrijving. Ik heb geen last van mijn rug gehad want ik was daar geestelijk veel te druk voor.

Dus ik zou zeggen wacht gewoon de bevalling af, je weet van te voren toch niet hoe het gaat verlopen. Zorg dat je tijdens je bevalling goede ondersteuning hebt van je man en een plek waar je op je gemak voelt. Je angst zeker uitspreken naar de vk dan kan zij samen bekijken wat de beste manier is voor jou.

Terug
Bovenaan