BELGEN!?

Heej!!

Met over de grens bedoelde ik dat tegen Febeke te zeggen, ik woon dus in nederland :)
Maar werk in belgie, ben dus in beide landen verzekerd, mijn vriend werkt ook in belgie en heeft daar ook een hospitalisatieverzekering, dus ik zou in beide landen kunnen bevallen mocht ik dat willen...Ik werk er ook al tien jaar dus was er al even verzekerd :-D
En mijn vriend ook trouwens...
Poeheej, maar je (mickje) woont wel in belgie dus? en je werkt er ook?
Want er is echt wel een verschil tss "echte" belgen en degene die dat niet zijn....
Ik bedoel qua papierwerk...Toen ik met zwangerschapsverlof ging moest ik me ook ziekmelden bij het UWV (het oude GAK), die me dan weer vertellen dat ik dat in belgie moet doen en niet bij hen...maar gelukkig is het voor mij nu de tweede keer en kan ik hun vertellen dat dat wel bij hun moet gebeuren...dan sturen ze me papieren die de verloskundige mag ondertekenen, die moet ik weer terugsturen, dan melden ze me ziek in belgie en moet ik wachten op papieren van de mutualiteiten...als ik die heb ingevuld en teruggestuurd kan ik eindelijk mijn zwangerschapsverlof-uitkering (of hoe zoiets heet) op mijn rekening verwachten...
Vorige keer kreeg ik alles, dus ook mijn kraamgeld, pas toen ik alweer terug aan het werk was...zo leuk is dat allemaal geregeld...Belgen mogen ook hun kraamgeld voor de bevalling aanvragen, maar wij grensarbeiders weer niet...dus dat is echt wel een gepuzzel allemaal...
Hopelijk gaat het bij jou allemaal van een leien dakje aangezien je wel in belgie woont, maar ik zou het even navragen bij andere nederlanders die in belgie wonen met dezelfde situatie./.....

Succes in ieder geval!!

Groetjes
Tamara

Hey febeke!

Ik ben Belg :) Ik was hier toevallig even aan het rondsnuffelen, ik zit eigenlijk op het mei 09 forum, ben dus nog niet zover als jij (28,5 week). Heb ook de indruk dat hier voornl. Nederlanders schrijven. Vreemd, want ik dacht dat er wel meer Vlamingen de tijdschriften lazen, niet dus...
Is het nu de bedoeling dat wij hier lekker gaan roddelen over de Nederlandse dames op het forum ;-) haha...
Alles goed met je zwangerschap?

groetjes,
Indra

Hoi Febeke en Indra

Misschien kunnen jullie me wat advies geven.
Heb kraamhulp aangevraagd, maar omdat ik helemaal niet wist hoe en wat heb ik 2 gesprekken gehad; met de Solidariteit en met Familiehulp.
Nu kwam het allebei wel op hetzelfde neer, alleen Familiehulp was per uur duurder.
Hebben jullie ervaring met Solidariteit of Familiehulp? Ben erg benieuwd!

Groetjes,
Mickje

Hoi Tamara

Bij mij is het dus net andersom als bij jou; ik woon in België en ik werk in Nederland.
Zwangerschapsverlof etc gaat dus allemaal via Nederland. Over dat kraamgeld heb ik gebeld naar RKW en die zeiden dat ik een formulier moest invullen en opsturen. Dus dat zullen we dan maar doen en dan zien we het wel.

Ik woon net over de grens bij Valkenswaard (onder Eindhoven)
Ik kan ook in Nld bevallen omdat ik nog verzekerd ben daar, maar ik wil het gewoon op de Belgische manier doen, zeg maar.
Ik hoop zo ook een beetje meer te "integreren" zeg maar, want ik woon nu ongeveer 1,5 jaar in België, maar omdat ik altijd fulltime heb gewerkt heb ik eigenlijk nog weinig contacten hier in de buurt.
Ons kindje gaat straks ook hier in Belgie naar de kinderopvang (ik werk zelf op een school in NL en daar hebben we ook kinderopvang, dus er waren nogal wat mensen die dachten dat ik daar gebruik van zou maken) en straks naar school enzo.
Ook wil ik straks na de bevalling hier gaan sporten. (ff alle kilo's er weer af, haha!!)

Klopt het trouwens dat zwangerschapsverlof 15 weken is in België?
Ik krijg zwangerschapsbegeleiding bij de kinesiste en het meisje wat met mij mee doet is ongeveer net zover als ik in de zwangerschap en zij wilt -als alles goed gaat- pas één week van te voren stoppen... pfff!!! Mijn verlof is zondag ingegaan (en had daarvoor een week carnavalsvakantie) en daar ben ik toch wel erg blij mee!

Weet je al wanneer je de keizersnede hebt?
Is je eerste ook via de keizersnede geboren?
Alvast heel veel succes!!

Groetjes, Mickje

quote: mickje_m reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-03-2009 16:12:23'));

Hoi Tamara

Bij mij is het dus net andersom als bij jou; ik woon in België en ik werk in Nederland.
Zwangerschapsverlof etc gaat dus allemaal via Nederland. Over dat kraamgeld heb ik gebeld naar RKW en die zeiden dat ik een formulier moest invullen en opsturen. Dus dat zullen we dan maar doen en dan zien we het wel.

Ik woon net over de grens bij Valkenswaard (onder Eindhoven)
Ik kan ook in Nld bevallen omdat ik nog verzekerd ben daar, maar ik wil het gewoon op de Belgische manier doen, zeg maar.
Ik hoop zo ook een beetje meer te "integreren" zeg maar, want ik woon nu ongeveer 1,5 jaar in België, maar omdat ik altijd fulltime heb gewerkt heb ik eigenlijk nog weinig contacten hier in de buurt.
Ons kindje gaat straks ook hier in Belgie naar de kinderopvang (ik werk zelf op een school in NL en daar hebben we ook kinderopvang, dus er waren nogal wat mensen die dachten dat ik daar gebruik van zou maken) en straks naar school enzo.
Ook wil ik straks na de bevalling hier gaan sporten. (ff alle kilo's er weer af, haha!!)

Klopt het trouwens dat zwangerschapsverlof 15 weken is in België?
Ik krijg zwangerschapsbegeleiding bij de kinesiste en het meisje wat met mij mee doet is ongeveer net zover als ik in de zwangerschap en zij wilt -als alles goed gaat- pas één week van te voren stoppen... pfff!!! Mijn verlof is zondag ingegaan (en had daarvoor een week carnavalsvakantie) en daar ben ik toch wel erg blij mee!

Weet je al wanneer je de keizersnede hebt?
Is je eerste ook via de keizersnede geboren?
Alvast heel veel succes!!

Groetjes, Mickje

Heej Mickje,

Joh ik wist niet dat je dan ook recht had op kraamgeld?
Maar je kan het altijd proberen in ieder geval ;-) is toch lekker meegenomen he??

Ja in belgie is het idd maar 15 weken zwangerschapsverlof, het zijn daar echt bikkels he?? die werken dus ook allemaal door tot een week van tevoren...
Hoe ze dat volhouden allemaal snap ik ook niet...
Bij de eerste heb ik tot drie weken van tevoren doorgewerkt, en dit keer ben ik bij zes weken ook lekker thuisgebleven!!

Ik heb overmorgen mijn keizersnede....nee de eerste is gewoon gekomen...
Ben benieuwd, vind het een raar idee maar ja ze moet er toch uit he...

Groetjes
Tamara

Hoi hoi,

hier wil ik toch even op reageren.
Als Belg ben je absoluut niet verplicht om tot een week voor bevalling te werken hoor.
Je mag gerust ook 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum stoppen met werken. Dat is het max. Het hangt er dus vanaf hoe je je voelt e...
Maar uiteraard zoveel te sneller je stopt, zoveel te sneller moet je weer herbeginnen natuurlijk.

Liefs,
van ons...

Hoi Febeke

Sorry, ik bedoelde ook niet te zeggen dat iedereen in België tot één week van te voren moet doorwerken, maar dat het wel mág.
(in Nld mág dat niet, moet je minimaal 4 weken van te voren doorwerken)
En het is idd maar net hoe je je voelt en wat voor werk je doet natuurlijk (bij de ene baan zal dat beter gaan als bij de andere).

Ik ben nog aan het twijfelen of ik kraamhulp neem van Solidariteit of van Familiehulp... heb jij meet een van de 2 ervaring?

Groetjes, Mickje

Terug
Bovenaan